نیاز امروز دموکراسی خواهان:
اتحاد عملی حول خواسته های معین
حشمت اله طبرزدی
قدرت
ِ
غیر پاسخگو تلاش دارد بر سیاست بازداشت و سرکوب و ایجاد رعب در بین
مردم ادامه دهد تا مبادا
آزادی
خواهان، بر پاشنه اشیل حکومت،
که همانا نقض سیستماتیک حقوق بشر است،
فشار بیاورند و یا توده های گرسنه و فقیر دست به اعتراض بزنند و
این فشار های ملی با فشار های بین المللی هم راستا شده
و به فضای باز برای فعالیت های گسترده تر منتهی شوند.
باید با اقدام عملی خود، دست و پا زدن های قدرت غیر پاسخگو را بی
اثر کنیم.
باز
هم چشمک زدن های ایران
عبدالرحمن الراشد
شاید روحانی قوی تر از خاتمی و خوش شانس تر از هاشمی رفسنجانی
باشد. اما آیا اقدامی انجام داده که نشان از تغییر سیاست ایران
داشته
و
ما را نسبت
به حسن نیت رهبر و سپاه پاسداران قانع کند؟ آیا وعده های روحانی
حاوی انقلابی علیه فلسفهء
بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی،
و نيز
تاریخ و هوداران
اش
است؟ آیا نشانه هایی از تغییر وجود دارد؟ نه! به هیچ وجه. تنها
نشانهء
موجود
حرف هایی است که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه می زنند. تنها برای
یادآوری می گویم،
شمار کسانی که در دورهء
روحانی
ِ
خندان در ایران اعدام شده
اند،
بیش از شمار کسانی است که در مدت زمان مشابه در دورهء
احمدی نژاد اخمو اعدام شدند. در دورهء
ریاست جمهوری روحانی،
16
تن از معترضان بلوچ،
بدون برگزاری دادگاه های حقیقی، و تنها
بعنوان واکنش نسبت
به انفجارهای اخیر در استانی نا آرام، اعدام شدند. همچنین چهار تن
از معترضان عرب اهوازی اعدام شدند.
گفتن به وقت خاموشی؟
جمعه گردی های اسماعيل
نوری علا
ما
متهم شده ايم که، در خارج کشور، مشغول درجا زدنيم. اعتراضی نمی
توان داشت. اما معنای ديگر سخن برآمده از اپوزيسيون سکولار دموکرات
داخل کشور آن است که آنها در حال حرکت اند، مقصد و مقصودی دارند،
استراتژی وضع کرده اند و قصد آن دارند تا، گام به گام، تاکتيک
هاشان را رو کنند. من، به سهم خود، آرزومندم که چنين باشد؛ و
نشنيدن صدای برخاستن ساختارشکن آنان را بتوان به حساب دورافتادگی
ما از داخل کشور و حتی کوری و کری ما باشد؛ چرا که «مهم» ما خارج
کشوری ها نيستيم که، بهر حال، در اينجا سامان گرفته و در ساحل امن
نشسته ايم.
پيوند برای شنيدن و دانلود
فايل صوتی
با صدای سعيد بهبهانی
◄
اسلام
سیاسی، جنسیت و جنس گونگی
نگاهی کوتاه به آخرین کتاب شهلا شفیق
اسد سیف
اسلامگرایی به عنوان جنبشی سیاسی در جهان معاصر چه هدفی را دنبال
می کند؟ آیا می خواهد با بسیج مسلمانان بر محور اصول و احکام
اسلامی دنیایی نو بنیان نهد و یا اینکه بازتابی است در برابر
مدرنیته؟ شهلا شفیق، نویسنده و جامعهشناس ساکن فرانسه، می کوشد در
آخرین اثر خویش، "اسلام سیاسی، جنسیت و جنسگونگی"، پاسخی برای این
پرسش بیابد. نویسنده که سعی دارد، با تکیه بر تجربهء ایران، و از
ورای مسئلهء جنسیت، به بحث و بررسی این موضوع در بُعدی جهانی
بپردازد، می کوشد تا ماهیت نظامی را بر خواننده آشکار کند که با
ویژگی توتالیتری خویش سعی در پنهان داشتن تناقضات خود دارد و، با
سرپوش گذاشتن بر تفاوتها، موضوع هویت جنسی را نیز همچون هویت
دینی، به «دیندار» و «بیدین» تقلیل دهد.
پيرامون
پیش نویس «منشور حقوق شهروندی»
پرتو نوری علا
در مرور بندها و بخش های این منشور و مقایسه آن با قانون اساسی
موجود در رژیم اسلامی، تفاوتی در جهت داشتن حقوقی جدید برای مردم
یا تسهیل زندگی آنان، بویژه زنان، مشاهده نمی شود. یعنی در اکثر
موارد، حقوق مندرج در این منشور همان هائی هستند که در قانون اساسی
برگرفته از قوانین مذهبی، آمده است. بنابراین علت تهیه این منشور
که قرار است یک ماه دیگر به تصویب برسد، برای بسیاری از ایرانیان
روشن نیست؛ یا می تواند در جهت تأکید و تقویت همان قوانین موجود
باشد، یا چیزی در حد بازیچه ای سرگرم کننده. جالب توجه است که حتی
برخی موارد که در قانون اساسی حکومت اسلامی هم آمده (مثلاً،
اصل
۲۷ قانون اساسی از مفاد منشور)
در منشور ذکر نشده است.
مرحلهء
مخفی
«نرمش
قهرمانانه»
در عمان
علی افشاری
رفتن به سمت مصالحهء
هستهای و کاستن از تنشها نتیجهء
پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیست بلکه،
بر عکس،
رئیس جمهور شدن روحانی محصول تغییر نگرش تاکتیکی رهبری در زمینهء
برنامهء
هستهای است. نقش روحانی و ظریف تسهیلگری است و همچنین آنها
توانایی انجام مصالحه را داشتند. به نظر میرسد حضور سعید جلیلی در
رقابتهای انتخاباتی نیز صرفاً
با هدف پیروزی نبوده، بلکه اهداف گفتمانی را دنبال میکرده است.
آنها میخواستند نشان دهند که پرچم دیدگاه معتقد به مقاومت و
برخورد تقابلی با دنیا کماکان در حکومت و جامعه طرفدارانی دارد و
آنها بر موضع خود ایستادهاند.