دوشنبه 5 و سه شنبه 6  اسفند ماه 1392 ـ  23 و 24 ماه فوريه  2014                                                     سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی (از جمله مجمع سازمان های سکولار دموکرات)

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |       آرشيو عکس ها و طرح ها       |       جستجو در سايت

برای عبرت خلق الله!

حمیدرضا رحیمی

پنداری جامعهء شکوهمند اسلامی ما، تبدیل به نوعی عبرت برای دیگران شده است! فدوی در مرور خبرهای دارالخرافه، بارها دیده است که نمایندگان زن حکومت در مجلس، در تحدید (و تهديد!) حقوق زنان ایرانی، بسیار کاتولیک تر از پاپ بوده و در مواردی حتا بیش از برادران در اینمورد اصرار داشته اند... و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّر شکن شیرین گفتار چنین روایت کرده اند که  نمایندهء زن مجلس ترکیه از حزب لاییک، بر عکس همتایان آخوندی خود در ایران سابق، در اعتراض به سیاست های دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان با حمل یک پلاکارد که تصویرهائی از وضعیت پوشش زنان در پیش و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را نشان می داد در جلسهء مجلس حاضر شد که در زیر آن نوشته بود: «ترکیه ایران نخواهد شد!» زیاده عبرتی نیست...

روسیه اول، ایران دوم

هفده کشوری که با ارزش ‌ترین ذخایر انرژی جهان را دارند

سايت تقاطع، از سایت «بیزنس اینسایدر»

رژيم اوکراین فرو ریخت، به همین سادگی!

دلسوز ايران

چپ های ایرانی ـ روسی ما متوهم اند. آنها فکر می کردند با سانسور اخبار اوکراین و خبر قلابی ساختن برای ترکیه می توانند صورت مساله را پاک کنند و اوکراین را دون کیشوت وار نجات دهند. امروز وب سایت های آنها عزادارند و با پخش اخبار سنتی روسی در مورد جوانان بی کار! (انگار در بلاروس و اوکراین و ونزوئلا و کوبا بی کار پيدا نمی شود) و ختنهء نورمن ویزدوم و دفاع از خاکریز دیگر روسیه، بلاروس!، انگشت توهم می جوند.

توهین به هر یک از اقوام ایرانی توهین به تمامی ملت ایران است

سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور

با وجود اینکه اعتراضات مزبور به صورت کاملاً مدنی و بدور از هرگونه خشونت برگزار شد، طی این اعتراضات نزدیک به 200 نفر از شهرندان شهرهای دزفول، اصفهان، فارسان، اردل، شهرکرد و لردگان بازداشت شده اند که از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست. علاوه بر این مدیر مسئول و چند تن دیگر از پرسنل خبرگزاری ایبنانیوز، خبرگزاری رسمی که اخبار مناطق بختیاری نشین را پوشش می دهد، از سوی مسئولان امنیتی بازداشت شده اند.

گفتمان «ایرانگرایی مدرن و سازنده» چیست؟

شاهین نژاد

نويسنده در حد بضاعت و دریافت خود از این مقوله و جوانب آن، کوشش در شکافتن گفتمان ایرانگرایی کرده ام. امید است با مشارکت اندیشمندان و کارشناسان ایران دوست و بی غرض و مرض، این بحث از زوایای گوناگون مورد کنکاش قرار گیرد و پس از رسیدن به پختگی و بلوغ شایسته، به عنوان راهکاری کارآمد برای نجات کشور از تباهی اجتماعی، عقب ماندگی اقتصادی، استبداد سیاسی و فقر فرهنگی مورد بهره قرار گیرد. روشن است که هیچ فردی، از جمله نگارنده این سطور، سازنده و پردازنده این گفتمان نمی باشد و به جهت اصیل بودن فرایافت ایرانگرایی، هیچکس نمی تواند مدعی پدر خواندگی آن شود. این پیشنهادی است که برای بررسی و ارزیابی به علاقه مندان سرنوشت کشور ارائه شده.

همراه با اظهار نظر خوانندگان

صف آرائی گفتمان ها در برابر هم

کورش اعتمادی

برای مقابلهء با سازمان یافته ترین حکومت مذهبی و ایدئولوژیک تاریخ ایران که بطول هزار و چهارصد سال نفوذِ فرهنگی و سیاسی در این سرزمین دارد، از چه ابزارکاری می خواهیم بهره جوییم و یا اساساً چه سامانِ سیاسی را در نظر گرفته ایم که جایگزین این رژیم مذهبی کنیم تا از این بن بست تاریخی خلاصی یابیم؟ «گفتمان ایرانگرایی» چون گفتمانی فرهنگی، با تکیه بر اساطیر، سمبل ها و آداب و سنت تاریخ کهن و معاصر ایران، در مقابلهء با گفتمان اسلامگرایی هرگز امر نکوهیده ای نیست، امّا رد و تقابل جدی و بی پردهء پيروان آن با جنبش سکولار دمکراسی، که همچون ابزار انحلال جمهوری اسلامی عمل می کند، سخت قابل تعمق و موردِ پرسش است!

همراه با اظهار نظر خوانندگان

سکولار دمکرات های ساکن خارج و مشکل فرماندهی از داخل

کامبیز باسطوت

آنچه سکولار دمکرات های خارج از کشور به مردم ایران ارائه می دهند افق سیاسی آزادی و اخراج اسلام سیاسی از سپهر سیاسی ایران است. جذابیت این افق فکری سیاسی که در انقلاب مشروطیت پیروز شد و اسلام سیاسی را به دورانی از ناتوانی طولانی گرفتار کرد و از ایران کشوری قانونمند و جهانی و ارجمند ساخت، آنچنان کادرهای اسلامی را نگران کرده که مبارزه ای گسترده را در خارج با سکولار دمکرات ها آغاز کرده اند. بر آنها آشکار است که سرنوشت سیاسی جمهوری اسلامی در میان ایرانیان خارج از کشور معین خواهد شد و به همين دليل است که سکولار دمکرات های خارج از کشور با چندین موج حمله به سازمان بندی خود روبرو شده اند.

آيا ايران عقب مانده خواهد ماند؟

در برنامهء تلويزيونی ياران به مديريت عليرضا ميبدی

با شرکت اسماعيل نوری علا و کاظم علمداری

29 بهمن 1392

از نگاه سکولار دموکراسی

گفتگو با حسن اعتمادی

گفتگوگر: سوزی ياشار، تلويزيون

نقطۀ اشتراکی که کمتر روی آن می‌توان بحثی داشت

علی صدارت

در میان مردمی که از وضع موجود راضی نیستند، نقطۀ اشتراکی که کمتر روی آن می‌توان بحثی داشت، پافشاری بر احقاق حقوق بشر است که به راحتی می‌تواند به عنوان مخرج مشترکی در معادلات فعالیت های سیاسی و کنش‌های مدنی قرار گیرد. این همگرائی ملی می‌تواند نه تنها جامعۀ مدنی بلکه نیروهای سیاسی پراکنده را هم به کنشی پویا فراخواند. در داخل کشور، نه تنها در بارۀ لغو مجازات اعدام، بلکه با هر نقض هر حقی باید با حداکثر استفاده از رسانه‌های مردمی، و با تمام توان برخورد رسانه‌ای نمود و افکار عمومی ایرانی و غیر آنرا برانگیخت. در خارج از کشور، هسته‌های حقوق ‌مدار بایستی که به کشورهای خارجی و به خصوص کشورهائی که در مذاکرات هسته‌ای دخیل هستند، فشار آورده شود که رژیم ولایت مطلقه را مجبور به خودداری از تجاوزها به حقوق بشر نمایند.

اینترنت و فضای مجازی، شمشیرِ دو دَم

الاهه بقراط

انتقال بخشی از نقش و مسئولیت سیاست و اقتصاد به مخاطب و مصرف‌کننده را آنجا می‌توان دید که اگر تا کنون این حکومت‌ها بودند که به جعل واقعیت می‌پرداختند، اینک مردمان عادی نیز در اینترنت با یک کلیک «اشتراک» به انتشار تصاعدی جعلیاتی می‌پردازند که «لایک» هم می‌گیرد! تحمیق عمومی در فضای مجازی با مشارکت همگانی جریان دارد. اگر روزی یک «خبر» می‌توانست به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود، اینک یک جنبش اجتماعی به «خبر» تنزل می‌یابد و هر کسی «مسئولیت» خود را در به «اشتراک» گذاشتن و «لایکِ» آن پایان یافته می‌بیند!

استراتژی آلترناتيو سازی و دشمنان اش

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

در ذهنيت سياسی ما ساختار سه گانهء «هدف، استراتژی، تاکتيک»، که در قلب هر گونه مبارزه، از شطرنج گرفته تا جنگ، قرار دارد، آنچنان درهم ريخته است که براحتی می توانيم جای هر يک را با ديگری عوض کنيم يا جايگاه آنها را در تفکر سياسی ديگران در هم ريزيم و حتی نفهميدن خود را به پای آنکه آگاهانه به بحث در اين موارد نپرداخته ايم بنويسيم و، در آشفته بازاری که ايجاد می شود، چنان در گل بمانيم که هر حرکت نوعی ايستائی، و هر ايستائی عين حرکت تلقی شود.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

تراژدی سی و پنج سالۀ ایران

فاضل غیبی

آیا پس از سی و پنج سال که از انقلاب می‌گذرد، وقت آن نرسیده که کینه‌ها را به دور اندازیم و از هر گروه و عقیده در راه نوسازی کشور بکوشیم؟ همان هایی که تا چند ماه پیش ایران اسلامی را «تروریست» می‌خواندند، اینک به گرمی دست سران حکومت را می‌فشارند و آماده‌اند به تحریم ایران خاتمه دهند. آیا همین چرخش بزرگ نباید مشوق همۀ ما ایرانیان در داخل و خارج کشور باشد تا دست در دست هم به اعتماد و اتحاد ملی دست یابیم؟ هرچند که تصور چنین آرزویی به هر میهن دوست ایرانی دلگرمی می‌دهد، اما چنانکه در این نوشتار خواهیم دید، متأسفانه در سایۀ حکومت اسلامی این بار هم به شکست و سرخوردگی محکوم است.

جام زهر و این همه ادا؟

شهباز نخعی

"شب زفاف" شیطان بزرگ و حکومت آخوندی کمترین شباهتی به "صبح پادشاهی" ندارد.  اکراه و بی رغبتی – اگر نه بغض و کینه – از سر و روی هر دو طرف می بارد؛ تا حدی که همگان را به این پرسش وا می دارد که اصلاً چرا به این وصلت تن داده اند. در آستانهء پایان سومین ماه امضای توافقنامه ژنو – که ولایتمداران آن را "ترکمانچای هسته ای" نامیدند – و کمتر از یک ماه پس از اجرایی شدن آن، از حرف های دو طرف به خوبی می شود فهمید که "در جبین این کشتی نور رستگاری نیست" و کمترین امیدی برای تداوم این ازدواج اجباری وجود ندارد.

خمینی فریب مان داد!

محمد ملکی

نخستین رئیس دانشگاه تهران در دوران پس از انقلاب، از ایرانیان خواسته است که برای جلوگیری از تکرار آن چه «دوران خون و خشونت» می خواند، خرد پیشه کنند، و از «عقل» بهره گیرند. بنوشتهء او: «آقای خمینی با کوله باری از حرف های قشنگ که خواسته مردم در شعارهای اصلی شان بود، به ایران آمد، و ملتی را با وعده های خود فریب داد یا بقول خودش "خدعه" کرد و پایه های دروغ و نیرنگ را استوار ساخت. باید عاقلانه اندیشید که چرا چنین شد و ما به این وضع گرفتار شدیم؟»

سکولاریزاسیون، فرایند دنیایی و عرفی شدن جوامع بشری

حمید آقایی

سکولاریزم در مفهوم امروزی و کاربردی آن یک سیستم و یا ایدئولوژی سیاسی خاصی را ارائه می دهد که بر پایهء مجموعه ای از اصولِ قانونی و قراردادهای اجتماعیِ مستقل از مذاهب و ادیان تنظیم و برقرار شده است. این سیستم سیاسی اما الزاماً مخالف ورود مذهب به سیاست و روابط اجتماعی نیست، بلکه مانع از آن می شود که دولت و یک نظام سیاسی و حکومتی چهره ای کاملاً مذهبی بخود گیرد و یک اعتقاد خاص دینی را اعمال و اجرا نماید. در نقطهء مقابل اما سکولاریزاسیون، فرایندی است که هدف نهایی اش حذف مذهب و ادیان از روابط و مناسبات اجتماعی است، و قصد آن دارد که جامعهء انسانی را در نهایت عرفی و دنیایی نماید.

سیر تحول اهداف و ابزارها درانقلابات ایران

فرهنگ قاسمی

يکصد و هفت سال از انقلاب مشروطیت و سی و پنج سال از انقلاب پنجاه و هفت می‌گذرد. به‌ عبارت ‌دیگر، تقریباً سی و پنج سال است که نظام جمهوری اسلامی انقلاب مردمی ایران را مال خود و حاکمیت دینی و نظام "موبوکراسی" (حکومت اراذل و دزدان) را به مردم تحمیل کرده است. نویسندهء این مقاله، مانند بسیاری از افراد دیگر که علاقمند به رشد و ترقی فرهنگی و سعادت کشور ایران در تمامیت آن هستند، از خود سؤال می‌کند که: وضعیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی امروز نسبت به سال‌های قبل از انقلاب و در مقایسه با اهداف جنبش‌های اجتماعی که به عنوان انقلاب مشروطیت در ایران ثبت شده است چگونه می‌باشد؟

ايرانشهر در لندن چگونه منتشر شد؟

حسین باقرزاده

مقدمات امر در نیمهء اول سال 57 فراهم می شد و همزمان با آن، جنب و جوشی در ایران شروع شده بود. شمارهء طلیعه (صفر) هفته نامه بلافاصله پس از فاجعهء 17 شهریور (که سرتیتر اصلی صفحهء اول آن بود) چاپ شد و در آن، جمعهء 28 مهر برای نشر شمارهء اول اعلام گردید. در فاصله این چند هفته، خمینی وارد پاریس شد، و هم‌زمانی تقریبی این واقعه نامنتظرهء با انتشار ایرانشهر به شایعاتی دامن زد که البته پایه‌ای نداشت.

علي(ع) و سكولاريزم!

به روايت حسن رحیم‌پور ازغندی، عضو شورای انقلاب فرهنگی حکومت

شما بايد مراقب آن ايده‌اي باشيد كه به صراحت يا با كنايه مي‌گويند يا مي‌نويسند كه حاكميت اصلا نبايد و نمي‌تواند ارزش هاي فردي و اجتماعي اسلام را در سطح امور عمومي و اجتماعي پاسداري كند. دولت پاسبان نيكي‌ها نيست، اصلاً نبايد كشيك ارزش ها و عدالت را بكشد. دولت فقط ژاندارم امنيت است. دولت فقط بايد آزادي رقابت در عرصه اقتصاد و در عرصه سياست و عرصه فرهنگ ايجاد بكند. امنيت براي رقابت آزاد بدون هيچ شرط و حدود اخلاقي و فكري ايجاد كند و نه در عرصه فرهنگ مسؤول دفاع از حقيقت است و نه در عرصه اخلاقيات اجتماعي مسؤول دفاع از ارزش هاست ونه در عرصه اقتصاد، سياست و حقوق اجتماعي مسؤول اجراي عدالت است.

لغو عضويت سه تن در جنبش

آغاز بکار وبلاگ

باشگاه لوس انجلس

نخستين بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh