سردبير: اسماعيل نوری علا                         دوشنبه 29 و سه شنبه 30 ارديبهشت ماه 1393 ـ  19 تا 20 ماه مه  2014  

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

نقل قول از فدوی!

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور خبرهای دارالخرافه دید که دو باره از او نقل قول هائی کرده اند که البته درست نیست؛ شما هم ملاحظه کنید. «دویچه وله ـ دریادار فدوی:  *ناوهای هواپیمابر آمریکا تحت کنترل کامل سپاه هستند! *نابودی نیروی‌دریایی آمریکا. *طبیعی است که ما می‌خواهیم ناوهای آمریکا را غرق کنیم. *آمریکایی‌ها و همه دنیا می‌دانند که یکی از اهداف عملیاتی نیروی دریایی سپاه از بین‌ بردن نیروی دریایی آمریکا است!» آيا خوانندگان محترم ضد انقلاب باورشان می شود که فدوی چنین شکری خورده باشد؟ البته که نه. زیرا بقول آن بزرگوار "غالباً اینقدرم عقل و کفایت باشد"!

کودتای سفید و کودتای سیاه و نقش نيروهای دورانديش

نگاهی اجمالی به صحنه بازی

عباس تموچین

به باور نگارنده، تلاش متمرکز نیروهای دور اندیش و تحلیل‌گر ایرانی در این برههء تاریخی باید متوجه به این مساله باشد که تشکل‌های اصلاح طلب را هرچه بیشتر به سوی قبول حاکمیت مردم و اعتماد به مردم و یاری گرفتن از مردم سوق  دهند. انتقادهای صریح و نشان دادن نقاط ضعف و آسیب پذیر این جریان نه به معنای راندن آن‌ها از صحنهء سیاسی ایران و یا منزوی کردن ‌شان بلکه به معنای آگاهاندن آن‌ها به امکانات موجود و فشار بر آن‌ها برای بهره ‌برداری از این امکانات به منظور گذر دادن جامعه از بحران عظیمی است که عنقریب از راه فرا خواهد رسید.

به شما هم آیا سفارش می دهند؟

نامهء سی و یکم محمد نوری زاد به خامنه ای

یک روز بی خبر از همه جا به تلفنی پاسخ می دهید که شماره اش معتبر و خانگی است. به خود می گویید: کسی با تلفن خانگی یا اداری و یا حرفه ای مزاحم نمی شود. پاسخ می دهید: بله؟ یکی از آنسوی خط اسم شما را می برد؟ آقا سید علی؟ بله بفرمایید. مرد با آرامش تمام می گوید: آقا سیدعلی، شما اگر یک خانم بیست و پنج سی ساله برای ما جور کنی خرج اش چقدر می شود؟ تلفن را قطع می کنید و بخود می گویید: این امکان ندارد! اما وقتی تعداد فاحشه خواهان فزونی می گیرد، داستان را باور می کنید.

در هيچ حامعهء سالمی چنين نمی شود

محمود رفیع

متأسفانه در نظام مذهبی ایران جنایتکاران و همکاران جنایتکاران به پاداش جنایات‌شان به مشاغل وزارت، وکالت، فرماندهی نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری و ریاست جمهوری می‌رسند و یا در لباس اپوزیسیون متدین به مشاطه‌گری رژیم پرداخته و در نقش جاده صاف‌کن مؤمنان سلطه‌گر حسرت «دوران طلایی امام» را می‌خورند و تازه از مردم طلبکار هم می‌شوند.

پیام طبرزدی: خشم بزرگ از پرهیز بزرگ!

محسن ذاکری

او دیگر نمی گوید که: «این باغ آفت زده  اما هنوز برگ و شکوفه و باری دارد. در ایران حیات ادامه دارد. زندگی روزمرهء بخش زیادی از مردم ایران، با همهء مصیبت ها و مشکلات عدیده و آنچه که برازندهء مردم نیست، می گذرد. اشک ها و لبخند ها در سرزمین گل و بلبل  با هم می روند و مدام، لبخند ها بس زمینگیر و خسته از قافلهء زندگی باز می مانند.» نه! من دیگر این فحوی و نسیم را در قلم طبرزدی، مردی که هنوز دوست اش دارم و امیدوارم برای همیشه دوست اش داشته باشیم و در دل هایمان سپید بماند، نمی یابم. او می گوید آب و خاکی و ملکی خراب را به دامان خواهیم داشت اگر این روزگار ادامه یابد. او بس نگران است!

سرزمین مادری ویرانه شد!

حشمت طبرزدی

این قوم ستمگر و فاسد، سرزمین مادری ام را به ویرانه تبدیل کرده اند و ملت را در تنگدستی و بیچارگی و سرکوب و وحشت ، زمین گیر کرده اند . افراد و آحاد و احزاب و گروههای و نخبگان ملت را پراکنده و ضعیف ساخته اند و البته بخشی از آنها را با ترفندهای خود به سراب تدبیر و امید کشانیده و هر روز به یک بازی سرگرم نموده که آخرین آن توزیع سبد کالا و رفراندوم ثبت نام برای دریافت یارانه ی نقدی بود. اینک او را در انتظار مذاکرات هسته ای نشانده اند تا روزی در یک سال دیگر این مذاکرات نتیجه بدهد و احتمالا فرجی برای حکومت و نه ملت، حاصل آید. این سرنوشت اقوام و ملت هایی است که بر زمین نشسته و نگاه خود را به دست زندانبانان خود دوخته و از آنها گدایی ترحم و گشودن کلید های اسیری و فقر و بیچارگی دارد.

نقش دبستان ها در انقلاب مشروطیت

کامبیز باسطوت

آنچه رستاخیز آموزشی فرزندان ایران را، با وجود مخالفت نهادهای مذهبی، قوی و موفقیت آمیز کرد پشتیبانی های دولت میرزا علیخان امین الدوله بود؛ و اين وضعيت موجب شد که حتی وقتی صدراعظم تغییر کرده و دولت جدید، به نخست وزیری اتابک اعظم، نسبت به «دبستان ها» دلبستگی نشان نداده و با آن مخالف کرد دیگر قادر نبود که جلوی رشد اين جريان را بگيرد...

سيل بنيان کن تغييرات جمعيتی!

کوروش اعتمادی

عدم توافق جمهوری اسلامی با جامعهء بین المللی در رابطه با برنامه های هسته ای اش، و یا بروز بحران های عمیق اقتصادی در کشور، و يا تداوم اقدامات باندهای حکومتی علیه یکدیگر، تنها تهدید هایی محسوب نمی شوند که موجودیت این حکومت مذهبی را بمخاطره انداخته اند. روند رو به رشد تغییرات دِمُوگرافيک در ايران واجد آن خطرات بالقوهء جدّی تری است که علیه موجودیت بنیادهای مذهبی و ایدئولوژیک حکومت اسلامی پديدار گشته اند.

همزمانی بن‌بست رژيم و اپوزيسيون

کورش عرفانی

در جريان به درازا کشيدن عمر ديکتاتوری ها... باور آنهايی که می خواهند ديکتاتوری را به پايين بکشند نيز، به سهم خود، دستخوش تزلزل و ترديد می شود؛ شايد نه در ظاهر و گفتمان، اما در واقع و عملکرد. اين گونه به نظر می رسد که اين اتفاق برای بخش قابل توجهی از آن چه به عنوان اپوزيسيون ايرانی ناميده می شود روی داده است. باور اين اپوزيسيون در اين که قادر باشد رژيم جمهوری اسلامی را پايين کشيده و خود جايگزين آن شود به مرور زمان دستخوش نوعی فرسودگی شده و آن را بيشتر به يک «اپوزيسيون اخلاقی» تبديل ساخته است تا يک «اپوزيسيون سياسی». اين استحاله البته خيلی هم اتفاقی نيست.

«بلای دین»

فاضل غیبی

مشکل اصلی این است که چگونه دین می تواند نقش عوض کند و از "بلا" به نیکویی تغییر ماهیت دهد؟ پژوهش های علمی و تجربۀ اروپاییان نشان داده است که، درست به سبب تأثیر ریشه‌ای دین در شکل ‌گیری قوۀ تشخیص فرد و جامعه، چنین تغییری در گروی دگرگونی بنیادین ادیان قرون وسطایی و حرکت در جهت "خلاف آمدِ عادت" [بقول حافظ] است. چون از این دیدگاه به جوامع عقب مانده بنگریم آنها را در سده های گذشته همچنان، زیر سلطۀ ادیان قرون وسطایی، در فقر معنوی می‌یابیم. بویژه "جهان اسلام" حتی پس از برخورد با مظاهر مدنیت جدید نیز، بجای کوشش برای جبران عقب ماندگی، همچنان خواب "عظمتی" را می بیند که روزگاری به ضرب شمشیر بدست آورده بود!

عمامه مداران پارسی می شوند!

اسماعيل نوری علا

يک ماه ديگر مسابقات جام جهانی در برزيل آغاز می شود و تيم ملی ايران هم توانسته است در اين بازی ها حضور داشته و در گروه «اف» به مصاف تيم های ملی کشورهای نیجریه، آرژانتین، بوسنی و هرزگوین برود. برای ملتی که در عرض سه دهه همهء آبرو و حيثيت و اعتبار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خود را در جهان از دست رفته می بيند، آغاز اين مسابقات لحظات هيجان و دلواپسی وافری را بهمراه دارد، همانگونه که ملايان حاکم بر ايران، و نوکران يقه آخوندی شان نيز، به اينگونه سربلندی های ممکن الوقوع دل بسته و اميدوارند که از شيرينی برخی از بردهای احتمالی تيم «ملی» ايران چيزی هم نصيب اين ضد مليون قسم خورده شود.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

شاهنامه متعلق به همه ی مردمان است؛

با هر زبان و مذهب و عقیده ای

به مناسبت روز فردوسی

شکوه ميرزادگی

تردیدی نیست که اگر فردوسی نبود بیشتر آداب و رسوم، نمادها و نمودهای فرهنگی، بخش های اصلی تاریخ و به طور کلی میراث های ناشی از جهان شناخت ايرانيان قبل از اسلام از یادها رفته بود؛ به ويژه که به فرمان سرداران اسلام همه ی کتاب ها و اسناد نوشتاری ایرانیان که در آتشکده ها و کتابخانه های مختلف نگاهداری می شد نابود گشت. در آن ميان، چند صد هزار جلد کتاب که در دانشگاه بزرگ گندی شاپور نگاهداری می شد به غارت رفت و یا به آب افکنده شد.

ما منزجریم!

شهباز نخعی

در طول 35 سال گذشته، بهایی ستیزی همواره به شکل های گوناگون، از جمله ممنوعیت از تحصیل، سلب مالکیت، جلوگیری از کسب و کار، زندان، قتل، ترور، اعدام و... تداوم داشته است. اما، چند سالی است که شیوه ای دیگر به این مجموعه از آزار ها افزوده شده و آن تخریب و ویران کردن گورستان های بهاییان است... چند سال پیش، شماری از کنشگران سیاسی و مدنی برونمرزی در نامه ای با عنوان «ما شرمنده ایم» نسبت به رفتار با هم میهنان بهایی ابراز شرمساری کردند. با روندی که حکومت پلید آخوندی در پیش گرفته و تزاید پایمال شدن حقوق هم میهنان بهایی، به نظر می آید که دیگر ابراز شرمندگی کافی نباشد و به جا باشد که متنی دیگر نوشته شود با عنوان: ما منزجریم!

مروری بر کتاب خاطرات رابرت گیتس،

وزير جنگ قبلی امريکا

عزیز حکیمی

گيتس می‌گوید در سال دو هزار و ده پیروزی مأموریت امريکا در افغانستان حیاتی بود: «چرا که شکست خوردن یک ابرقدرت دیگر در افغانستان از تندروان اسلام‌گرا عواقب ویران کننده و طولانی در سرتاسر جهان اسلام می ‌داشت. این تصور که ایالات متحده در افغانستان شکست ‌خورده تلقی شود، آن هم در حالی که آمریکا با بحران اقتصادی روبرو بود، تاثیرات مهمی بر جایگاه این کشور در جهان باقی می ‌گذاشت. نیکسون و کسینجر قادر بودند با ایجاد ارتباط با روسیه و چین عواقب شکست آمریکا در ویتنام را مهار کنند و نشان دهند که ما هنوز هم در صحنهء جهانی با قدرت هستیم. اما ایالات متحده در سال دو هزار و ده چنین شانسی نداشت».

اشغال کریمه و شکل ‌گیری نظم جدید بین‌المللی

علی فراستی

اشغال شبه جزیره کریمه توسط ارتش روسیه آرایش صحنهء بین‌المللی و نظمی که پس از حمله تروریستی در خاک آمریکا در يازده سپتامبر دو هزار و دو در مناسبات بین‌المللی بوجود آورد را دچار دگرگونی بنیادین کرده است و جهان بسوی صف بندی نوین و نظم جدیدی پیش می‌رود. شکل نهایی این صف و نظم جدید در ماه های آینده بسته به عملکرد آتی روسیه و عکس العمل جامعهء جهانی مشخص‌تر خواهد شد. .

«جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که اکنون يکی از مؤسسان «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» نيز محسوب می شود، در روز 13 مرداد 1392، بوجود آمد. در آن روز، طی آخرين جلسهء «نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران»، عده ای از حضار گرد هم آمده و بعنوان «هيئت مؤسس» تصميم گرفتند تا نهادی را با اين نام  پايه گزاری کنند. در همين جلسه اعضاء اولين «شورای دبيران جنبش» برگزيده شدند و نمودار تشکيلاتی جنبش نيز به تصويب رسيد. شورای دبيران بلافاصله، پس از انتخاب هيئت مشاورين خود، دست به کار نهائی ساختن اساسنامهء جنبش شده و با ايجاد «پايگاه رسمی جنبش» (که پيش روی شما است) اين اساسنامه را منتشر نمود.

 دفاتر ششگانهء جنبش

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

دفتر عضويت و نمايندگی

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه سکولار دموکراسی

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد در شهر واشنگتن برگذار شد. چند ماه پس از اين واقعه، با همرائی چند سازمان سياسی مختلف، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد. اين «مجمع»، بر بنياد اساسنامهء خود، تصميم دارد که هر ساله، در 14 مرداد و سالگرد انقلاب مشروطه کنگرهء ساليانهء سکولار دموکرات های ايران را بر پا دارد.

بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh