ما خواستار لغو قانون اساسی حکومت اسلامی، انحلال نهادهای سرکوب برخاسته از آن، و استقرار حکومتی سکولار دموکرات در ايران هستيم

جنبش سکولار دموکراسی ايران، بر اساس آئين نامهء «عضويت، شاخه های کشوری و باشگاه های شهری» خود، عضو فعال می پذيرد

بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

شرح تصوير شير و خورشيد       نظرات خوانندگان       مکاتبه با سردبير

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو پرونده های ديداری ـ شنيداری          آرشيو عکس ها و طرح ها

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

يکشنبه 10 آذر ماه 1392

1 ماه دسامبر 2013

آرشيو خبرهای جنبش مطالبه محوری در دانخل کشور

بخش آخر مقالهء «طعم حقيقت...»

نوشتهء رامين کامران

جمهوری اسلامی توانسته امکانات سیاست خارجی مملکت را بسیار بالا ببرد. اول پایهُ قدرت اش «استقلال ایران» است که به دولت این کشور فرصت می دهد تا از جمیع امکانات چشمگیر آن بیشترین بهره را بگیرد؛ کاری که هیچ دولت دست نشانده ای نه جرأت انجام آن را دارد و نه فرصت اش را. این حکومت هم از ناسیونالیسم ایرانی، که اصل است، بیشترین بهره را می گیرد و هم از اسلام. اولی را دیدیم که، هم در جنگ ایران و عراق و هم در داستان اتم، به حرکت آمد و تجهیز شد. کارآیی دومی هم که در تبلیغات و یارگیری مؤثر، بارز است. محور گفتار ایدئولوژیک کشور در داخل، اجرای قوانین اسلام است و در خارج، ایستادگی در مقابل آمریکا؛ و احتمالاً بیشتر به همین دلیل آخر، بردش در بین مردمان «کشورهای مسلمان» (نه دولت هایشان که بسا اوقات کمربستهُ آمریکا هستند) بسیار نفوذ کرده و پر خواستار است ـ خودشان می گویند «قدرت نرم» داریم. این سیاست از بابت دو عاملی که به آنها تکیه می کند، تفاوت اصلی با سیاست محمدرضا شاه ندارد. تفاوت در اینجاست که او اول از همه امربر آمریکا بود و از بابت مذهبی هم چیزی بیشتر از ادای دینداری نداشت؛ به عبارت دیگر از هر دو بابت لنگ بود. انگار در این زمینه جمهوری اسلامی هم رؤیاهای محمدرضا شاه را دنبال می کند و در تحقق آنها از خود وی بسیار موفق تر است. سیاست خارجی اش سیاست گسترش نفوذ است و افزایش قدرت، فعلاً هم تا اینجا آمده. ارث اش هم برای نظام بعدی خواهد ماند، البته به شرط حواس جمعی در هنگام انتقال قدرت و نیز حفظ استقلال، چون با هر تغییر رژیمی لاشخورهای بین المللی دور رژیم مرده جمع می شوند. کسانی که تصور می کنند تقویت نظام اسلامی در سیاست خارجی الزاماً بر استحکام اش در سیاست داخلی خواهد افزود و به همین دلیل نگران و مصرند تا هر پیشرفت اش را پسرفت قلمداد کنند، تحلیل نادرست دارند و نگرانی بیجا. شاید موفقیت های این نظام در جاهایی که با ایدئولوژی اش می رود، مثل لبنان و سوریه، تحکیم اش کند، ولی هر موفقیتی که به رغم ایدئولوژی کسب کند، از پایه تضعیف اش خواهد کرد، نه در خارج، بلکه در داخل و در برابر مردم خودش. بانمک اینجاست که حال که آمریکا دارد پس از بیش از سی سال، جمهوری اسلامی را می پذیرد و می خواهد به ترتیبی با آن کنار بیاید، ناخواسته دارد اسباب مرگ اش رافراهم می آورد! جا برای نیش و کنایه نیست چون به هر صورت سودش دارد به مردم ایران می رسد. درست است که از قدیم گفته اند حقیقت تلخ است! ولی بهتر است اول درست بچشیم اش، گاهی اوقات هم شیرین در می آید!

پيام به خانم ها و آقایان نهضت آزادی در خارج از کشور

دلسوز ايران

شما اگر پیرو بازرگان هستید ضدیت ژنتیکی با اسراییل را لطفاً بگذارید کنار. من نمی گویم مخالف برخی سیاست های اسراییل یا کشور دیگری نباشید. اما طوطی وار از ادبیات مارکسیست های روسی در مورد اسرائیل و «راست گرایان!» امریکا صحبت کردن در شأن شما نیست. ملی مذهبی ها چون بیشتر به چپ آلوده هستند و به فرهنگ مارکسیسم روسی عادت کرده اند تکلیف شان جداست. داخل کشور هم دست افراد شما زیر تیغ رژیمی است که در بست در اختیار مارکسیست های روسی است. پس اگر آنها برای فرار از فشار استالینیستی رژیم گاهی به اسرائیل چیزی بگویند قابل درک است.

چرا با فتوا اشخاص ترور می‌شوند؟

به ياد سالروز شهادت دکتر کاظم سامی

محمد جعفری

آن‌هایی که خيال می‌کنند که بعضی زعمای جمهوری اسلامی که امروز دست‌شان از بخشی از قدرت کوتاه شده، مردمی شده و دل‌شان به جان و مال و ناموس مردم می‌سوزد، به کج‌راهه می‌روند زيرا همین‌ها برای حفظ قدرت از قتل نزديک‌ترين افراد هم خم به ابرو نمی‌آورده‌اند. وقتی مرحوم لاهوتی در سال شصت در زندان اوين با سم استريکنيک کشته می شود. آقای هاشمی هم برای اينکه اين راز فاش نشود، دختران و دو داماد خود که پسران شهيد لاهوتی هستند را جمع می کند و به آنها می گويد: «شما به خاطر انقلاب، سکوت کنيد.» و «آنها هم آدم‌های باهوشی بودند و موقعيت را فهميدند» و سکوت اختيار کردند!

گرامیداشت یاد بیدار غلامحسین ساعدی

با قطعهء «علیه فراموشی» از محمد بهارلو

به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد درگذشت غلامحسین ساعدی، به دعوت همسر و دوستان او، گروهی از یاران و دوستداران این نویسندۀ بزرگ ایران، در ساعت 15 روز شنبه  2 آذر / 23 نوامبر بر مزار  او در پاریس (گورستان پِرلاشِز، قطعۀ 85) حضور یافتند. بر روال هرساله،  به این مناسبت یکی از اهل قلم نیز درین مراسم سخن گفت و امسال انجام این مهم بر عهدۀ نویسنده و پژوهندۀ  گرامی محمد بهارلو بود که اکنون به دعوت انجمن بین المللی قلم در فرانکفورت (آلمان) بسر می برد. بزرگداشت یاد بیدار ساعدی با سخنان کوتاه ناصر پاکدامن آغاز  شد...

پيش شرط های برپایی جامعه ای سکولار

کوروش اعتمادی

بسیار خوش باورانه است که پذیرفته باشیم، مسیر برقراری نظام حکومتی مدرن، دمکراتیک و سکولار همراه با آکتورهای سیاسیی هموار خواهد شد که هنوز باورمند به تأثیرگذاری مذهب و ایدئولوژی بر سیاست و حکومت میباشند. آنکس که دیندار است و دین را مقوله ای سیاسی و نه امر شخصی قلمداد میکند، بنیادگرای مذهبی است که هرگز باوری به دمکراسی و حقوق آحاد بشر ندارد. دین در حوزهء حکومت صرفا ً ابزار سرکوب و تحمیق اندیشه در دست کسانی است که مأمور اجرای این فرامین غیر دمکراتیک و تثبیت حکومت شریعتمداران هستند.

آیا ایران بار دیگر عقب می‌ماند؟ (بخش سوم)

کاظم علمداری

در بخش نخست نشان داده شد که ایران در سی و پنج سال گذشته هم از کشورهای همردیف خود عقب مانده است و هم رشد اقتصادی‌اش نسبت به قبل از انقلاب به شدت کاهش یافته است. برای این تفادت به دوعامل اشاره شد: یکی سلطه و مدیریت نهاد روحانیت و نظامی بر تمام ارکان جامعه، و دوم جدا افتادن ایران از ارابه پیشرفت تمدن مدرن، که این نیز ناشی از دینی شدن حکومت بود. عامل اول در بخش دوم توضیح داده شد، در این بخش فرایند وصل شدن ایران به ارابه پیشرفت غرب، و در بخش چهارم، در ادامه این مطلب، به عوامل و نتایج جدا شدن از پیشرفت‌های مدرن توضیح داده خواهد شد.

سکولار دموکراسی تولید انبوه جهل نیست

در نقد و رد فلسفۀ پادشاهی و سلطنت در ایران

امیر حسین آمویی

درد نوشتن در مخالفت با تلاش دوستم نوری علا، که کوشیده است راهی به ظاهر دموکراتیک برای توجیه گزینۀ پادشاهی در رفراندومی آتی بیابد، دردی غم‌انگیز است؛ از آن که میل ندارم با نوشتار خویش هیچ گونه فاصلۀ اخلاقی و انسانی از کسانی بگیرم که می‌کوشند راهی در برابر ایرانیان برای آزادی قرار دهند. بهترین دوستان من همیشه کسانی بوده‌اند که با آنان اختلاف سلیقه یا اختلاف درک نسبتاً عمیقی در مسائل سیاسی داشته‌ام.

یک فرصت برای مردم، اما...

الاهه بقراط

مشکل بر سر مردم و امیدی که به یک توافق اتمی پایدار بسته‌اند نیست، بلکه بر سر حیله و فریب رژیم و افراطی‌های موافق و مخالف توافق اتمی است که افراطی‌ترین مخالفان رژیم را در کنار افراطی‌ترین موافقان آن، و برخی مخالفان رژیم را در کنار موافقان آن قرار می‌دهد! مردم نه در آغاز و ادامه و تعمیق فعالیت‌های هسته‌ای نقشی داشته‌اند و نه اینک در این توافق موقت نقشی دارند! اما در نهایی شدن اش به گونه‌ای که به سود آنها در داخل تمام شود می‌توانند نقش بازی کنند. توافق اصلی نه در ژنو بلکه در تهران باید به دست آید.

کاری دشوار، دردناک، خونین

مصاحبهء اشپیگل با امر موسا

برگردان: گلناز غبرایی

موسای هفتاد و هفت ساله در دورهء مبارک از سال نود و يک تا دو هزار و يک وزیر امورخارجه‌ء مصر بود و بعد دبیرکل اتحادیه‌ء کشورهای عرب شد. پس از انقلاب سال دو هزار و يازده در انتخاباتی که اخوان المسلمین و اسلامیست‌ها پیروز شدند، کاندید ریاست جمهوری بود. پس از سرنگونی آن‌ها،ارتش حکومت موقتی تشکیل داد و حالا موسای حقوق دان در کار نوشتن قانون اساسی جدیدی است که قرار است در پایان سال به رفراندوم گذاشته شود.

حکومت،  پس از سازش، با مردم چه خواهد کرد؟

بهرام رحمانی

در چنین فضایی، اولین سئوال از سران حکومت اسلامی ایران، این است که چرا تاکنون میلیاردها دلار از درآمدهای کشور را از کانال های نهان و آشکار صرف دست یابی به سلاح های اتمی کرده اید؟ اکنون چه اتفاقی افتاده است که بر سر توافق با رقبایتان به همدیگر تبریک می گویید؟ کجا را تسخیر کرده اید؟ چه دستاوردی را برای جامعهء ایران به ارمغان آورده اید که این چنین ذوق شده از رهبر و روحانی گرفته تا رفسنجانی و خاتمی و رییس مجلس و غیره به همدیگر تبریک می گویید؟! آیا غیر از این است که این سیاست شما و همهء سیاست های تاکنونی تان، مملکت را به قهقرا برده و اکثریت شهروندان کشور را در معرض خطرات مختلف به ویژه گرانی و تورم، بی کاری و فقر فزاینده قرار داده اید؟ غیر از این است که جوانان کشور را حتا به فروش کلیه هایشان وادار کرده اید؟! و...

چارهء دیگری نبود!

شهباز نخعی

عیار و سنجهء رسوایی در امضاء "توافق" ژنو آنقدر بالاست که، برای پوشاندن بوی گند آن، وزارت امور خارجه دست به تحریف در ترجمه می زند. برمبنای این ترجمه تحریف شده، 1+5 حق غنی سازی اورانیوم را برای جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته است. در حالی که جان کری، وزیر امورخارجه امریکا، پس از امضاء "توافق" در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو به صراحت می گوید: «این گام اول نمی گوید که رژیم ایران حق غنی سازی دارد»... با این ترتیب، بی پایه نیست که "صراط" می نویسد: «فرهنگستان ادبیات فارسی با تجدید نظر در معانی کلمه "توافق" باید معانی تازه ای برای این واژه پیدا کند.  شاید هم از این پس به جای استفاده از لغات "عقب نشینی"، "وادادگی"، "فراموشی منافع ملت" و یا "پایان مقاومت" باید بگوییم توافق»!

وقتی شيمی درمانی متوقف شود

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

چندی پيش، آقای دکتر محمدرضا نيکفر، طی يک سخنرانی بمناسبت کشتارهای 67، رژيم اسلامی حاکم بر ايران را «رژيم کشتار» خواند و در پی آن آه از نهاد برخی از "مدعيان مخالفت با حکومت اسلامی" برآمد که «آقا، بی انصافی هم حدی دارد و اين رژيم اگرچه استبدادی است اما کشتارگر نيست و فقط در مقابل حمله برای از ميان برداشتن اش دست به کشتار متقابل می زند». در اين مجادله ديگرانی نيز مطلب را از زوايای مختلف ديگری مورد بحث قرار داده اند و من نيز می خواهم از اين فرصت استفاده کرده و موضوع را از زاويهء ديگری، که بر يک تشبيه مربوط به بيماری سرطان استوار است، مورد اشاره قرار دهم.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

جرعه اول...

حسین باقرزاده

اکنون معلوم شده که تصمیم به تغییر جهت سیاست رژیم در قبال آمریکا از مدتی قبل از انتخابات از سوی خامنه‌ای گرفته شده است، و انتقادات صریح در مناظره‌های تلویزیونی از سیاست هسته‌ای جلیلی (از سوی سایر نامزدها)، دعوت خامنه‌ای از مخالفان نظام برای شرکت در انتخابات و حمایت او از اقدامات روحانی و ظریف در عین حمله به آمریکا در همین راستا قابل توضیح است. برای بسیاری این امر یادآور سال شصت و هفت و «جام زهر»ی است که آیت الله خمینی سر کشید. ولی اگر این مقایسه را بپذیریم، توافق ‌نامهء اخیر را باید تنها نوشیدن «جرعه اول» آن دانست...

برندگان و بازندگان «انرژی هسته ای حق مسلم ماست»!

حمید صدر

در ته این لیست بازندگان با 666 هزار الکی خوشی نیز سرو کار پیدا می کنیم که در صفحهء فیسبوک ظریف به وی بخاطر پیروزی در ژنو «لایک» زده اند. کجا باید آنها را جا بدهیم، نمی دانم. به نظر من بد نیست آنها را جزو گروهی قلمداد کنیم که برای پیشواز به فرودگاه رفته و خطاب به ظریف شعار داده اند: «صل الی محمد، دکتر مصدق آمد.» و اسم این گروه را بگذاریم مشنگ ها! براستی چرا وقتی خامنه ای می تواند به این راحتی با ایجاد بحران های مصنوعی بقا حکومت خود را تامین کند، و به این آسانی ملتی را سر کار بگذارد، چنین شیوه ای را ادامه ندهد؟

تسلیم رژیم به یک قرارداد ننگين

رضا حسین بر

از همان سالی که شاه اعلام کرد: "اگر دست مرا ببرند من قرارداد نفت را امضا نمی کنم." تبلیغات علیه او شروع شد و به انقلاب منجر گردید. کلیهء رجالی که چیزی از نفت می دانستند یا کشته شدند و یا مجبور به مهاجرت گردیدند. در زمان خمینی ما، آن قرارداد امضا شد و تاکنون هیچ کس از متن و محتوای آن خبر ندارد. اما اخیراً معاون زنگنه اظهار داشت که در آینده قرارداد هایی با شرکت های نفتی امضا خواهند کرد که راه را برای سرمایه گزاری آنها باز می کند. اکنون به نظر می رسد که توقف ظریف در امریکا، بعد از جلسهء روحانی در سازمان ملل، در راستای توافق برای قراردادهای نفتی در مقابل کمک به بقای رژیم بوده است.

نگارگری و چهره‌آرايی، يک تصميم سياسی

فريدون احمدی

کدام نظام توتاليتر، کدام حکومت ايدئولوژيک و کدام جنبش ارتجاعی توده ای را می شناسيد که با باورهای نيک برپا دارندگان آن که "صادقانه و صميمانه" در راه پيشبرد اهداف خود می کوشيده اند همراه نبوده است؟ تقريباً همواره راه جهنم با نيات خير فرش شده است. فاشيست های هيتلری و ده ها مليون آلمانی هم در آن زمان راه سعادت ملت آلمان را در ناسيونال سوسياليسم (نازيسم) می دانستند. اين توده گرايی و شيفتگی به "مليون" ها در خود انقلاب و پس از آن نيز به انحرافات بزرگ ره سپرد. "باورهای نيک اسلامی" در عرصه حکومت گری يعنی چه ؟ نشاندن ولايت فقيه به جای حاکميت ملی؟ نشاندن قوانين فقه و شريعت به جای قوانين مدنی مبتنی بر خرد انسان امروزين؟ برپايی نظام تبعيض بر اساس نگاه فقاهتی به انسان؟ برپائی قوانين جزائی قصاص و ديه مبتنی بر فرهنگ باديه نشينان چهارده قرن ييش؟

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

ممکنات و موانع اتحاد عمل سازمان های سياسی

گفتگوی ويدئوئی عليرضا

 ميبدی با اسماعيل نوری علا

بخش اول    بخش دوم

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا،

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh