جمعه 11  بهمن ماه 1392 ـ   31 ماه ژانويه  2014                                        سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   مکاتبه با سردبير   |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات      |      فهرست نام نويسندگان و مطالب شان    |    بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |    آرشيو عکس ها و طرح ها     |    جستجو در سايت

اعلاميهء جمعی از سازمان های مستقل سکولار دموکرات انحلال طلب

در مورد زندانيان سياسی و جريان های موازی ساز در خارج کشور

افراط و تفریط در اعتدال!

احمدرضا احمدپور

اعتدال به این نیست که منتقدین نقد نکنند و صدای مخالف شنیده نشود! "اعتدال" به این نیست که صرفاً درسیاست خارجی خردورزی پیشه شود اما در عرصهء داخلی "مطالبهء ملی خردورزی" به فراموشی سپرده شود و به صرف وعدهء شرایط خوب در آینده، همچنان اسب سرکش "افراط" در کار قضا و در دستگاه های شبه امنیتی گرد و خاک به پا کند و آمار اعدام و بگیر و ببند و حبس و حصر فزونی یابد و "دولت اعتدال" هم سکوت اختیار کند! و نيز اینکه "اعتدال" به این هم نیست که افراط گر، خشونت گرا و قانون شکن امنیت داشته باشد اما منتقد و مخالف، احساس ناامنی و ترس کند!

الگو!

شهباز نخعی

کنفرانس سترون ژنو 2، بدون دستیابی به هیچ نتیجه ملموسی نخستین هفتهء خود را پشت سر گذاشت؛ "سترون" زیرا حامیان بشار اسد جنایتکار که تاکنون او را سر پا نگهداشته اند، پیشاپیش این کنفرانس را عقیم کرده بودند و در نبود ارادهء سیاسی لازم برای یافتن یک راه حل، کمتر کسی – جز مبتلایان به خوش بینی مفرط – از آن انتظار نتیجهء مثبت داشته و دارد.... به این ترتیب، فاجعهء انسانی که هر روز جان حدود 200 انسان را در سوریه می گیرد و هزاران نفر را زندانی، زخمی، آواره و خانه خراب می کند، تبدیل به گره کوری شده که بسیار بعید است 40 کشور شرکت کننده در کنفرانس ژنو 2 – حتی اگر انگیزه و اراده سیاسی لازم را داشته باشند – از پس حل آن برآیند.

نگاهی به تحولات روابط روشنفکران ايرانی با قدرت (2)

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: حسين حجازی در راديو پرشين 

پيوند به بخش اول اين برنامه

از خمینی در ماه تا روحانی در داوس

حسن داعی

امروز که عکس العمل برخی از تحلیل گران و فعالان سیاسی وطنی به سخنرانی سراپا دروغ روحانی در کنفرانس داوس را دیدم، از خود پرسیدم که کدامیک مضحک تر و شرم آور تر است، اینکه سی و پنج سال پیش مردمی ناآگاه و بی تجربه، عکس خمینی را در ماه دیدند و تصور کردند که آن آخوند واپسگرا فرشته نجات آنهاست، یا امروز که پس از سه دهه جنایت و ویرانی کشور، عده ای استاد دانشگاه یا مثلاً روشنفکر، برای آخوند روحانی غش و ضعف می روند؟

اندرعشق و طمع آخوند بدرجه دکتری علمی!

سايت ديگربان

میرزاخانی، رئیس حوزهء ارتباطات شورای عالی قرآن، در یک نشست خبری گفت: «درجهء دکتری٬ کار‌شناسی ارشد٬ کار‌شناسی و کاردانی به قاریان قرآن اعطای می گردد و این مدارک پس از برگزاری آزمون قرآنی به قاریان برگزیده اعطا خواهد شد». سازمان اوقاف و امور خیریه از مدت‌ها پیش طرح تربیت ده تا پانزده میلیون حافظ قرآن در ایران را به دستور علی خامنه‌ای آغاز کرده است، این طرح دست‌کم پانزده سال طول خواهد کشید و به گفتهء مقام‌های مسئول به پانزده هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. سازمان اوقاف سالانه هزار و ششصد و شصت و چهار مسابقه قرآنی با حضور نهصد هزار قاری از سراسر جهان برگزار می‌کند که بودجهء برگزاری این مسابقات نیز مشخص نیست. سازمان اوقاف یکی از ثروتمند‌ترین نهاد‌های مذهبی در ایران است که زیر نظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود و هیچ گزارشی از میزان درآمد‌های هنگفت آن از امامزاده‌ها و اماکن مذهبی در دست نیست. براستی، با توجه به ضدّیت آشکار آخوند ها با دانشگاه، عشق، طمع و اشتهای آنها به عنوان دکترای دانشگاهی در چیست؟ دکتر بهشتی، دکتر مطهری، دکترمفتح، دکتر کدیور، آیت الله دکتر... استاد حوزه و دانشگاه و دکتر..... قاری قرآن!؟ بیچاره شاهنامه ایرانیان!

بازگشت نسرین ستوده به زندان؟

نوشتهء «فـِرد» در ايرون دات کام

دورهء شش ماهۀ توافقنامهء موقت هسته­ای جهان با فاشیست های "اصلاح طلب" و غیرۀ ایرانی کُش و ایران ویران کُن رسماً آغاز شده است. همزمان، از عدم آزادی دانشجویان در اسارت، برنگرداندن همۀ دانشجویان اخراجی "ستاره دار" و استادان به دانشگاه ها گرفته تا افزایش آمار هول انگیز اعدام های روزانه، دادن وعده وعیدهای سر خرمنی و دواندن ایرانیان در پی نخود سیاه در سفرهای استانی و دیگر از ایندست حقایق وحشت انگیز، شواهد دروغ محض بودن "اعتدال"  توسط امنیتچی، که از سوی رهبر مادام العمر، قدر قدرت و غیر منتخب ایرانیان به "ریاست جمهوری" منتصب شده، و در باغ سبز و امیدهای واهی او  به مردم  یکی یکی آشکار می شوند. آخرین از ایندست اخبار، بازگرداندن حشمت الله طبرزدی به اسارتگاه و، پشتبند آن، احمد زید آبادی می باشد. حالا که نیاز تبلیغاتی برآورده شده، به نازنیان مستقر در خارج، چپولان کاپوچینو نوش و شیفته جات "اصلاح" فاشیسم توصیه می شود خود را برای براه انداختن قشقرق موضعی و اشک تمساح ریختن هماهنگ شده، پس از شنیدن خبر احتمالی بازگرداندن بانو نسرین ستوده به اسارتگاه، آماده کنند. همواره امید است روزی برسد که این نازنینان و لابیگران فاشیست ها، مانند لابی نایاک، که از مانورهای تبلیغاتی فاشیست ها بعنوان نشانۀ  "اصلاح پذیری" آنان استفاده می کنند، به همان میزان در اعلام بیزاری از دروغ بودن آن حرکات تبلیغاتی و طعمه قرار دادن ایرانیان اسیر  شوق و شور و شدت و حدت پیدا کنند.

آیا ایران بار دیگر عقب می‌ماند؟

بخش ششم: عوامل بازدارندهء توسعه در جمهوری اسلامی

کاظم علمداری

در بخش نخست، آمار عقب ماندگی ایران نسبت به کشورهای همردیف، و قبل از انقلاب بررسی شد. در بخش دوم تجربه سلطه نهاد روحانیت و نظامیان بر ساختار قدرت توضیح داده شد. در بخش سوم، نظریه‌ای که ورود صنعت مونتاژ به ایران را مغایر با رشد و پیشرفت صنعت مستقل می‌دانست، و به جای مبارزه با دیکتاتوری، مقابله با سرمایه‌داری و نفوذ غرب در ایران را هدف قرار داده بود نقد گردید. بخش چهارم الگوی توسعه ژاپن، و فازهای توسعه ایران قبل از انقلاب ارزیابی شد. در بخش پنجم زمینه پیداش انقلاب، ازجمله مثلث هویت فرهنگی و بحران ناشی از آن، و همچنین عوامل برانگیزنده انقلاب توضیح داده شد. در این بخش عوامل بازدارنده ذهنی و بینشی رهبران جمهوری اسلامی در توسعه تشریح می‌گردد.

توان و خواست جامعهء ایرانی

تقی رحمانی

جریانی که قدرتمندان در ایران را نگران می کند جامعهء مدرن شهری و حتی روستایی ایران است که با سیاست های حکومت در کشور همراه نیست. این عدم همراهی همان زیست متفاوت مدنی و نحوهء تفسیر زندگی است. چرا مدل زیست و سفارشی حکومتی به جامعه ایران پاسخ نگرفته است؟ ...در عین حال این گرایش مدنی، در رفتار خود، محافظه کارانه است و به دنبال روزنه ای برای اعمال سلائق و تحقق خواسته های خود می گردد؛ حال خاتمی نشد، روحانی. روحانی نشد خلاصه فرد دیگر. به عبارت دیگر در هر حال کسی را پیدا می کند تا نشان دهد که چه می خواهد، چگونه و با چه هزینه ای هم می خواهد.

روند سکولار شدن جامعهء ایران

کاظم ایزدی

چالش دین و حکومت در ایران، که جوانه‌های اولیه‌ء خود را در نهضت مشروطه نمایان کرده و در دوره‌ء حکومت رضاشاه و محمدرضا شاه ریشه دوانده است، با آمدن آیت‌الله خمینی به ایران و نشستن در جایگاه یگانه‌ء قدرت و آلوده شدن مذهب شیعه به فساد، ریا و تزویر و... عملکرد تأسف ‌بار سی‌ و اندی سالهء حکومت ولایت مطلقه‌ی فقیه، به ‌تدریج خواست جدائی دین از امور حکومتی، ریشه‌های خود را از پائین محکم کرده است.

دستِ دین از مدارس کوتاه!

حمید آقایی

تفاهم نامه اخیر وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با حوزهء علمیهء قم اما نماد آشکار دیگری از این واقعیت است که در زمینه فرهنگ و اندیشه، دشمن اصلی جمهوری اسلامی همانا سکولاریزم و آزاد اندیشی است. بی جهت نیست که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مداحان و نوحه خوانان از رشد سکولاریزم حتی در مراسم عاشورا ابراز نگرانی می کند و می گوید: “هیئت ها نمی توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار نداریم! “ و بی حکمت نیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران، و بویژه آیت الله های حوزهء علمیهء قم، در مناسبت های مختلف از رشد سکولاریزم در جامعه ایران ابراز نگرانی می کنند و مطابق معمول آنرا به دشمنان جمهوری اسلامی نسبت می دهند.

سودای روحانیون برای حوزه ای کردن مدارس

سعید آگنجی

باید توجه داشت که انگیزه‌های دیگری هم پشت این طرح وجود دارد که کمتر در مورد آن بحث می‌شود که شاید بتوان آن را در مصاحبه‌ای از محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه، پی‌گرفت. «میانگین استعدادهای ورودی به حوزه پائین است، ما اگر مدارس با جاذبه راه ‌انداختیم که افراد مستعد در آن حضور یابند، آن‌ها را تشویق به حضور در حوزه خواهیم کرد با اجرای درست این طرح، بسیاری از ضایعات موجود در شیوه فعلی پذیرش، جذب یا طرد افراد، برطرف می‌شود ما الان کار را در دبیرستان و راهنمایی آغاز کرده‌ایم، اما معتقدیم لازمه کار تربیتی جامع این است که از روز اول تربیت، وارد معرکه شویم؛ یعنی اعتقاد به راه‌اندازی این مراکز آموزشی در مقاطع پیش دبستانی نیز داریم…».

روند جهانی شدن و سرآغاز پيدايش تمدن جهانی

مهدی مظفری

جهان امروزی با آهنگی تند به سوی "جهانی شدن" يا به عبارت متداول "گلوباليزاسيون" در حرکت است؛ حرکتی که پيدايش دورنمای "تمدّن جهانی" را نويد می‌دهد. يعنی عصر ما عصر جهانی شدن است. حال، اين "جهانی شدن" چيست که جهان به سوی آن سير می‌کند؟ در يک تعريف ساده و فشرده، می‌توان "جهانی شدن" را در يک کلام به "تقليل حدّاکثری فاصلهء زمان و مکان" تعبير کرد. با اينترنت، با توئيتر، با فيس بوک، با همهء اين ماهواره‌ها که بر فراز سر ما در حرکتند، معنای واژه‌های "دور" و "نزديک"، دگرگون شده است.

اعدام: آموزش و «وولگاریزاسیون» خشونت

فرهنگ قاسمی

متأسفانه، جوامع بشری برای به دست آوردن و اعمال قدرت و تحمیل دین و مذهب و ایدئولوژی توسط مستبدین و دیکتاتورها، همین طور بنا بر مستندات تاریخی، غالبا، در روند انقلابات اجتماعی همواره از خشونت و جنگ و اعدام استفاده کرده اند. در دین اسلام قصاص به عنوان یکی از عقب مانده ترین ابزار ترمیم بی‌عدالتی به شمار می‌رود که متعلق به زندگی قبیله‌ای چهارده قرن پیش می‌باشد در حالی که از نظر تحقیقات علمی به اثبات رسیده است که حکم اعدام نه تنها جنایتی را ترمیم یا پاک نمی‌کند بلکه بدون تردید به ویژه به شکلی که در جوامع اسلامی اعمال می‌شود باعث آموزش و اشاعه وسیع و حرفه ای طاعون خشونت در جامعه انسانی می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران یکی از نظام‌هایی به شمار می‌رود که با اتکا به قوانین اسلامی در اجرای این جنایت سر شده است..

ويروس های دست ساخت رژيم

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

تئوری «تبعيت خارج از داخل» نمی تواند دست پروردهء چند فعال سياسی خوش نيت و ساده لوح باشد، و به ناگزير بايد ريشه های آن را در اطاق های فکر رژيمی يافت که ويروس های بيمارساز خود را بصورتی پنهان وارد تفکر و گفتمان سکولار دموکراسی می کنند تا آن را از درون ضعيف ساخته و به بی عملی بکشانند. اما، در عين حال، اميدوارم که سخنان من «دائی جان ناپلئونی» و بی پايه و مايه باشد و اين نظريه که عمال رژيم احمق و بی خرد و کند هوش هستند درست از آب درآيد و رژيم نتواند با استفاده از اين پريشانی ها صفوف تازه به همگرائی رسيدهء سکولار دموکرات ها متفرق سازد.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی

اکبر سیف

بحث بر سر «گذار ِ» صرف از نظام دینی به هر قیمتی و با هر مقصد ناروشنی نیست؛ بحث بر سر رسیدن به نظامی است دموکراتیک، با تمامی مختصات اصلی آن. در عین حال نباید فراموش کردکه گذار به دموکراسی در ایران ذیل سیطرهء ج ا چیزی نیست که بنا به میل ما و در پی تکرار مکرر یک رشته اصول دموکراتیک، در باب ضرورت و اجتناب ناپذیری گذار، جامهء عمل پوشد. گذار امری است سیاسی- عملی و برای تحقق آن جمع و ترکیب یک رشته عوامل، آن هم در جریان وقوع تحولات سیاسی گام به گام و اغلب غیرقابل پیش بینی، که حاصل کنش و واکنش کارگزاران مختلف و متضاد المنافع و زور آزمایی میان آنهاست، تحقق می یابد.

همراه با نظر آقای اميرحسين آموئی

تحریف تاریخ؛ فرش قرمزِ ایرانی برای روس‌ها!

قاسم توکلی ـ در سايت «فرارو»

فرش قرمزی که برخی رسانه های اصول گرا برای روس ها پهن می کنند و دستکش سفیدی که به دستان آلوده و ناپاک این کشور می پوشانند برای چیست؟ آیا اینان ایدئولوگ های همان دولتی نیستند که وزیر امور خارجه اش سهم ایران را از دریای خزر 11 درصد عنوان کرد و تعجب همگان (حتی روس ها) را برانگیخت؟ غرض نگارنده از گشودن این مبحث تاریخی یادآوری نقش مخرب روس ها (و همپالگان قجری و غیرقجری آنها) در تاریخ چند سده اخیر است، نه برای آگاهی بخشی عمومی که برای بیدار نمودن وجدان و حافظه تاریخی نویسندگانی که به نام اصولگرایی و از موضع «مقاومت تلاش می کنند تا کارنامهء سیاه روس ها را تحریف و به جای آن بر نقش مخرب آمریکایی ها تاکید کنند.

آغاز بکار وبلاگ

باشگاه لوس انجلس

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
       

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh