دوشنبه 21 و سه شنبه 22 بهمن ماه 1392 ـ    10 و 11 ماه ژانويه  2014                                        سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی (از جمله مجمع سازمان های سکولار دموکرات)

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |    آرشيو عکس ها و طرح ها     |    جستجو در سايت

پيام آقای عباس خرسندی در سالگرد انقلاب اسلامی

سکولار دمکرات های ساکن خارج و مشکل فرماندهی از داخل

کامبیز باسطوت

آنچه سکولار دمکرات های خارج از کشور به مردم ایران ارائه می دهند افق سیاسی آزادی و اخراج اسلام سیاسی از سپهر سیاسی ایران است. جذابیت این افق فکری سیاسی که در انقلاب مشروطیت پیروز شد و اسلام سیاسی را به دورانی از ناتوانی طولانی گرفتار کرد و از ایران کشوری قانونمند و جهانی و ارجمند ساخت، آنچنان کادرهای اسلامی را نگران کرده که مبارزه ای گسترده را در خارج با سکولار دمکرات ها آغاز کرده اند. بر آنها آشکار است که سرنوشت سیاسی جمهوری اسلامی در میان ایرانیان خارج از کشور معین خواهد شد و به همين دليل است که سکولار دمکرات های خارج از کشور با چندین موج حمله به سازمان بندی خود روبرو شده اند.

ايران در سه دهه آينده جزء ده کشور برتر اقتصادی می‌شود!

حسن روحانی

به گزارش خبرنگار دولت مهر، حسن روحانی رئيس جمهور حکومت اسلامی در جمع سفرا و نمايندگان خارجی مقيم تهران گفت: جمهوری اسلامی ايران حق خود می داند که از فناوری صلح آميز هسته ای برخوردار باشد؛ ما اتم را برای صلح می خواهيم نه مثل بعضی ديگر که برای جنگ می خواهند... اين دولت با کمال جديت برای اعتماد سازی بيشتر و افکار عمومی جهان با 1+5  مذاکرات مجدانه ای را انجام داد... جمهوری اسلامی ايران در اين راستا جدی است همانطور که در قدم اول جدی بوديم، درهای کشور ما به روی آژانس باز است؛.. جمهوری اسلامی ايران همچنان آماده است درهای خود را در چارچوب توافقات بين المللی به روی آژانس باز بگذارد... ما آمادهء همکاری و حضور کمپانی ها و شرکت های بزرگ در ايران هستيم... در جمهوری اسلامی ايران زمينه های اقتصادی فراوانی وجود دارد اين ظرفيت در ايران وجود دارد که در سه دهه آينده جزء ده کشور برتر اقتصادی دنيا قرار گيرد و امروز ما برای اين کار آمادگی کامل داريم عليرغم ندای مخالف برخی، ما در حال توافق برخی شرکتهای بزرگ بين المللی هستيم که آثار آن را بعدا خواهيد ديد... آماده ايم تا در يک تعامل سازنده با همه کشورهای جهان شاهد شرايط بهتری در جهان باشيم... ايران به خاطر جايگاه ژئوپولتيک می تواند محور عبور شبکه های مختلف از جمله آبی، برقی، فيبر نوری، ريلی و جاده ای باشد ما می توانيم مرکزی برای ارتباط شمال، جنوب، شرق و غرب جهان باشيم.

کانون نويسندگان می تواند پوست اندازی کند!

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد

سیدعباس صالحی ، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، در گفت‌وگو با ایسنا، دربارهء احتمال فعالیت مجدد کانون نویسندگان ایران در دورهء دولت یازدهم، اظهار کرد: کانون نویسندگان یک بحث تاریخی دارد که این بحث تاریخی اگرچه در دوره‌ای از تاریخ سیاسی کشور اهمیت داشته است، اما با توجه به این‌که امروز برخی از اعضای آن یا از دنیا رفته‌اند و یا در شرایطی هستند که دیگر حال و حوصله فعالیت ندارند، بنابراین طبعاً می‌تواند پوست‌اندازی کند که هم به نفع کانون باشد و هم به نفع نویسندگان آن... به نظر می‌رسد این صبغه تاریخی کانون که به نوعی به تاریخ پیوسته است، می‌تواند با همه فراز و نشیب اش برای درس گرفتن‌ها در حوزه ادبیات، سیاست و فرهنگ در جایی بماند، اما الآن با مجموعه رو به جلو و پر تپش نویسندگان جوان یا میان‌سال روبه‌رو هستیم که گرچه آن گذشته را دیده و خوانده‌اند، اما بالأخره دوره‌ای است در گذشته و الآن نباید دوباره قاعده و نسبت آن با شرایط امروز مورد بحث قرار بگیرد. وگرنه اگر بنا باشد برخی نهادها همچنان در پوسته‌های گذشته خود بمانند و نوستالژیک به گذشته نگاه کنند، کارکردهای گذشته خود را از دست می‌دهند. به‌عنوان یک علاقه‌مند در حوزهء ادبیات فکر می‌کنم فارغ از نگاه‌های سیاسی، نباید خیلی نوستالژیک به کانون نویسندان ایران نگاه کرد، گرچه قدر و ارزش آن‌ها هم وجود دارد.

آخرين شعر ـ سرودهء علی ميرفطروس، در سال 1357

تظاهرات يکشنبه در پاريس، با شرکت شاهزاده رضا پهلوی

و مجموعهء عکس های تظاهرات در نروژ

انقلاب با مشت های گره کرده، گدائی با دست های باز

منوچهر اصلان پور در فيس بووک

اشغال گران اسلاميست غرور و بزرگ منشی و عزت نفس را در جامعۀ ما به حد صفر رسانده اند. مردم ما علاوه بر اینکه در زیر لوای این حکومت به زیر خط فقر اقتصادی رسیده اند، از لحاظ فرهنگی، غرور، عزت نفس و سرفرازی نیز در پائین ترین مرحلۀ سقوط اخلاقی هستند. ایرانیان اگر بخواهند خود را برای هرگونه تغییری آماده کنند، باید نخست از خود، غرور و همیت وغیرت خود آغاز نمایند.

چرا چنین خوار شدیم؟!

شهباز نخعی

درمانده و نیازمند کردن مردم حرمت و عزت نفس آنان را از بین می برد.  در زمان بیان وعدهء آب، برق و اتوبوس مجانی توسط آیت الله خمینی، اگر مناعت طبع و عزت نفس بر خصلت ناپسند "رایگان طلبی" غلبه می کرد باید به او گفته می شد در کشوری که بر دریای ثروت های طبیعی – نفت، گاز، مس، سنگ آهن و... – قرار دارد، وظیفهء حکومت کارآمد تأمین آموزش، بهداشت و درمان و اشتغال برای مردم است و اگر به این وظیفه عمل کند، مردم کار می کنند و با حاصل کار خود از پس پرداخت بهای آب، برق و اتوبوس بر می آیند و نیازی نخواهد بود که حاکم آنها را برایشان "مجانی" کند.

«گفتمانِ ایرانیت»؛ محور آشتی و یا پراکندگی؟

کوروش اعتمادی

اینکه جنبش سکولار دمکراسی، آلترناتیو رژیم اسلامی است و آن را پی گیر است، امری است روشن و قطعی. چرا که بارزترین هدف جنبش سکولار دمکراسی، انحلال هر حکومتی است که بنیاد سیاسی و حقوقی اش بر بنیادهای ایدئولوژیک و یا مذهبی استوار است. و از آنجائیکه جنبش سکولار دمکراسی خواهان انحلال کامل هر حکومت ایدئولوژیک و مذهبی است، پس آلترناتیو بی چون و چرای جمهوری ملایان محسوب میشود. امّا جنبش سکولار دمکراسی انحلال طلب بر خلاف سوءتعبیرها اساساً جنبش خشونت گرا نیست و از آنجائیکه انحلال طلب است، انحلال کامل جمهوری اسلامی را در مرتبه نخست با روشهای غیر خشونت آمیز پی میگیرد؛ الغای قانون اساسی جمهوری اسلامی و ایجاد شرایط دمکراتیک برای تدوین و تصویب قانون اساسی سکولار مبتنی بر منشور جهانی حقوق بشر. امّا در نهایت محتوی و روش مبارزه مردم علیه حکومت را رژیم معین میکند.

واویلا!

حمیدرضا رحیمی

همینطور توطئه پشت توطئه است که از زمین و هوا و دریا و کرات دیگر، بر سر و روی جمهوری شکوهمند اسلامی ما می بارد: «شهر خبر، به نقل از بلومبرگ، مدیریت اجرایی و سازمان دهی فرودگاه زوریخ که پذیرای هواپیماهای مقامات ارشد بین الملل برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس می باشد، هواپیمای حسن روحانی را در کنار جت اسرائیلی حامل بنیامین نتانیاهو جای داده اند». روزنامهء «وطن امروز» هم نوشته است که دولت حسن روحانی با «حرامیان عالم» وارد مذاکره شده و توافقنامه ژنو «تسلیم» جمهوری اسلامی برابر غرب بود». پس بفرمائيد در سالگرد انقلاب شکوهمندمان، از آن طفلکی چی باقی مانده است؟

«دههء روشنگری» در برابر «دههء فجر»

الاهه بقراط

وسوسه در کنار توده‌ها قرار داشتن به بهای سر بریدن آزادی در پای قدرتی که با پشتیبانی همان توده‌ها مستحکم می‌شود، دیر یا زود گریبان روشنفکر را خواهد گرفت. «مردم» و «توده» در یک دموکراسی با حاکمیت بر سرنوشت خود، «آزاد» می‌شوند ولی با مشارکت در قدرت، پایشان به زنجیر سنگین مسئولیت بسته می‌شود. هر چه قدرت مسئولیت‌ناپذیرتر باشد به همان اندازه انحطاط جامعه عمیق‌تر است. نبودن آزادی به عنوان حلقه اتصال بین قدرت، توده و روشنفکر، مفهوم مسئولیت را نیز تغییر می‌دهد: همه از آن فرار می‌کنند!

نقش تقارن در تحول انقلابی

مرتضی مردیها

برای وقوع یک انقلاب سه شرط لازم است: یکى درهم‏ریختن تطابق نظم ذهنى و نظم عینى توزیع لذت، یعنی شیوع این باور که وضع موجود از حیث دسترسی به مطلوب‏های کمیاب (لذت)، وضعی طبیعی یا تقدیری نیست، و خروج از آن ممکن و بایسته است... شرطِ لازمِ دوم، وصل کردن سرنخ تمام یا غالب مشکلات به سلطه طبقه حاکم است، و این ممکن نیست مگر در پناه احساس دارا بودن امکانات گسترده‏اى که به صرف حذفِ مانعِ قدرتِ مستقر، کمبودها و رنج‏ها برطرف شود. و شرط لازم سوم، نتوانستن یا نخواستن قدرت مستقر در به‏کارگیرى شیوه‏هاى کارآمد سرکوب است. اما به‏صرف وجود این شرایط نيز لزوماً انقلابی رخ نمی‏دهد.

لزوم ارائهء یک آلترناتیو سکولار- دمکرات

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

گفتگوگر: کيهان آنلاين

امروزه گفتمان ما کنشگران سیاسی ـ مدنی برای آینده کشورمان در راستای دستیابی به یک نهاد و نظام سکولار پارلمانی است. سکولاریسم و گیتی‌گرایی یعنی جدایی دین از سیاست از شرایط لازم و اساسی برای دستیابی به دمکراسی می‌باشد. در دنیای کنونی، ائتلاف دو نهاد «سلطنت و دین» جایی در گفتمان سیاسی آینده کشورمان ندارد. ملت ایران به رشد فکری والایی رسیده‌اند که ارزش سکولاریسم را درک کرده‌اند و این مهم همراه با احترام به باورها و عقاید دیگران است. یعنی هر فردی می‌تواند آزادنه دینداری کند و نه اینکه دین سیاستمداری کند. حال چنین ارزشی می‌تواند در هر دو نهاد پادشاهی و یا جمهوری به شکل پارلمانی که قانون اساسی آن مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و سکولاریسم و کثرت‌گرایی باشد، عملی شود.

منافع ملی، در سالگرد انقلاب اسلامی

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

به نظر من، در موارد حادی از آنگونه که در مورد کشور ما پيش آمده، امر «داوری تعيين کنندهء سود و زيان ملت» حالت متمرکز خود را از دست داده و تابع سود و زيان گروه های مختلف شده است و، در اين ميان، از آنجا که در برابر حکومت و دولتی غاصب و سرکوبگر و استبدادی، که «مصالح رژيم» را بر «منافع ملی» ترجيح می دهند، اين «مخالفان» حکومت و دولت اند که موظف اند بصورت «داور تعيين کنندهء سود و زيان ملت» نيز عمل کنند، کوشش در اجماع نظر «اپوزيسيون حکومت» در اين موارد از اهميت بسياری برخوردار می شود و يک اپوزيسيون مسئول نمی تواند «همهء» آنچه را که در حوزهء «دولت» و «حکومت» پيش می آيد، بخاطر آنکه از حکومتی استبدادی و ضد منافع ملی سر زده، يکسره زيان بخش ببیند.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

در سوریه ما به آتش ‌بس از هر نوعی نیاز داریم

گفتگوی فرانکفورترآلگماینه با محمدجواد ظریف

برگردان از الاهه بقراط

صحبت ما بر سر آنهایی است که با پول و سلاحی که از خارج به سوریه می‌آید دست‌شان به خون آلوده است. این توهم را که می‌توان بدون اسد راه حلی یافت باید یک بار برای همیشه به خاک سپرد. . آنهایی را که این فکر را هنوز ترویج می‌کنند باید به خاطر خونریزی در سوریه به محاکمه کشاند.  ما باید نیروهای خودمان را روی هم بگذاریم تا یک آتش‌بس برقرار شود و نه اینکه درباره این صحبت کنیم که چه کسی باید بر سوریه حکومت کند. من نمی‌گویم که بلافاصله یک انتخابات می‌تواند برگزار شود ولی ما باید راه را برای یک انتخابات آزاد باز کنیم نه اینکه توجه‌مان را روی یک نفر متمرکز کنیم.

حال این روزهای خامنه‌ای چگونه است؟

تیم خلیج فارس

محمد قائد در یادداشتی که برای توصیف خمینی نوشت از واژه‌ی «دژم»، به معنى خشم همراه با ناامیدى و اندوه، به‌عنوان قید براى رفتار و نیز توصیف حالت فرد بهره برد و نوشت که خمینی در روزهای پایانی عمرش «دژم» بود. حال حکایت حال احوال علی خامنه‌ای، سیدی که زمانی در خراسان ملقب به «سیدعلی گدا» بود و ناگهان امواج زمانه او را به‌سوی «سلطان» و «ولی‌فقیه» رهنمون شد نیز همین است. خامنه‌ای هم این روزها «دژم» است. او از شرایط ناراضی است، رهبری که دوست داشت «رهبر مسلمین جهان» نامیده شود (و اساسا در عمل هم باشد)، اینک، واداده، تسلیم شده، نومید و تنها، «در سنگر سکوت» خزیده است.

آسيب شناسی اپوزيسيون   (1)     (2)

در برنامهء «پويش» تلويزيون روژهلات، بمديريت سيروس ملکوتی

با شرکت ناصر کاخساز ـ فرهنگ قاسمی ـ اسماعيل نوری علا

وضعيت فرهنگی کشور

از ديد سيد علی صالحی، محمد بقائی ماکان و يونس تراگمه

با گذشت پنج ماه، نه تنها اتفاق قابل توجهی در حوزه‌ء نشر رخ نداده، بلکه تصميمات و انتصابات جديد در معاونت فرهنگی ارشاد بذر نااميدی را در دل بخشی از فعالان نشر و اهالی قلم کاشته است. آنچنان که دست ‌اندر کاران نشر اطمينان يافته اند که انتصابات اخير تنها در حد جابجا کردن مديران دولت‌ پيشين و صدور احکامی‌ بوده که طبق آن مهمترين مناصب حوزه‌ء کتاب به مديرانی که اتفاقاً در دولت‌های پيشين مورد انتقاد بوده‌اند؛ واگذار شده است. خبرنگار سايت ايلنا، در گفتگو با دست ‌اندر کاران نشر، به سراغ سه صاحب قلم رفته است تا بپرسد: "آيا شما می‌دانيد در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چه می‌گذرد؟"

دستِ دین از مدارس کوتاه!

حمید آقایی

تفاهم نامه اخیر وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با حوزهء علمیهء قم اما نماد آشکار دیگری از این واقعیت است که در زمینه فرهنگ و اندیشه، دشمن اصلی جمهوری اسلامی همانا سکولاریزم و آزاد اندیشی است. بی جهت نیست که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مداحان و نوحه خوانان از رشد سکولاریزم حتی در مراسم عاشورا ابراز نگرانی می کند و می گوید: “هیئت ها نمی توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار نداریم! “ و بی حکمت نیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران، و بویژه آیت الله های حوزهء علمیهء قم، در مناسبت های مختلف از رشد سکولاریزم در جامعه ایران ابراز نگرانی می کنند و مطابق معمول آنرا به دشمنان جمهوری اسلامی نسبت می دهند.

سودای روحانیون برای حوزه ای کردن مدارس

سعید آگنجی

باید توجه داشت که انگیزه‌های دیگری هم پشت این طرح وجود دارد که کمتر در مورد آن بحث می‌شود که شاید بتوان آن را در مصاحبه‌ای از محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه، پی‌گرفت. «میانگین استعدادهای ورودی به حوزه پائین است، ما اگر مدارس با جاذبه راه ‌انداختیم که افراد مستعد در آن حضور یابند، آن‌ها را تشویق به حضور در حوزه خواهیم کرد با اجرای درست این طرح، بسیاری از ضایعات موجود در شیوه فعلی پذیرش، جذب یا طرد افراد، برطرف می‌شود ما الان کار را در دبیرستان و راهنمایی آغاز کرده‌ایم، اما معتقدیم لازمه کار تربیتی جامع این است که از روز اول تربیت، وارد معرکه شویم؛ یعنی اعتقاد به راه‌اندازی این مراکز آموزشی در مقاطع پیش دبستانی نیز داریم…».

چرا دست از سر خانواده ها برنمی دارید؟

محمد ملکی

آقای روحانی امروز در دانشگاه و در حضور دانشگاهیان پرسیده اند که چرا دانشگاه ساکت است و استادان سکوت کرده اند؟ آقای رییس جمهور؛ من در این سالها در برابر اعمال تشنج زا و خشونت آفرین مقامات حاکم که منجر به تحریمهای کمرشکن علیه ملت ما شد سکوت نکردم و اعتراض کردم. آقای رییس جمهور؛ من در برابر نقض حقوق بشر در کشورم و زندانی کردن فعالان سیاسی و عقیدتی سکوت نکردم و اعتراض کردم. آقای رییس جمهور؛ من در برابر موج بی رویه اعدام ها و ترویج خشونت در جامعه سکوت نکردم و اعتراض کردم. آقای رییس جمهور من یک دانشگاهی هستم و در این سالها سکوت نکردم و این وضعیتی است که برای خود و خانواده ام ایجاد کرده اند.

آغاز بکار وبلاگ

باشگاه لوس انجلس

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
              

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh