جمعه 15 فروردين ماه 1393 ـ  4  ماه آوريل  2014                                      سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

    |       آرشيو عکس ها و طرح ها       |       جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی

کاری از کيانوش رمضانی

تحليل اوضاع از ديدگاه يک سکولار دموکرات

گفتگو با کورش اعتمادی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی ـ تلويزيون ميهن

انتخابات آزاد و شورای ملی ايران

مناظره حسن اعتمادی و ياشار پارسا

در برنامهء تلويزيونی سوزی ياشار

دربارهء اعدام ها ـ و کوشش برای اتحاد سکولار دموکرات ها

در برنامهء ياران با عليرضا ميبدی ـ تلويزيون پارس

دربارهء اپوزيسيون حکومت اسلامی و آيندهء ايران

ر برنامهء همصدائی با فرامرز فروزنده ـ تلويزيون انديشه

بازتاب نقد دیروز در عمل امروز

بهزاد کریمی

از تجارب تاریخی برای تنظیم درست نسبت‌ها با همهء جریان‌های سیاسی در مسیر مبارزهء ملی پیرامون دمکراسی و در گذر از حکومت ولایی که شعار محوری آن می باید انتخابات آزاد باشد، بسیار می توان و باید آموخت. نه توسل به دین ستیزی در قبال "دین خویی"، نه انحصار گزینی سکولاریستی، نه منزه طلبی سکولاریستی، و نیز در موضوع تنظیم نسبت دمکرات سکولار با دو واقعیت سیاسی کشورمان - سکولاریست‌های آمرانه و دین محوران - نه سکوت، نه بی تفاوتی سیاسی و نه که حل سیاسی در یکی از آن دو و دچار از خودبیگانگی شدن‌ها. ایستادن مان بر محور دمکراسی چونان محور متحد کنندهء ملی، و عمل بر بستر دمکراسی خواهی از جایگاه سکولار دمکرات!

بر صليب اش كنيد!

رضا علوی

فریاد ”چرا نوری زاد را نمی گیرند؟ ” هر روز بلند تر به گوش می رسد. ناتوانی بر يافتن پاسخی برای “چرایی و چیستی حضور نوری زاد“، سازندهء “شک و ظن بر نوری زاد” است. و این فقط مردمان عادی نیستند که به وی مشکوکند بلکه در میان روشن فکران ما نيز فراوان اند که می خواهند ” بر صليب اش كنند ”؛ مردمانى زخم خورده و متنفر از فرمانروایان، نادانسته و ناخوا سته بهترين خدمتكاران حاکمان اند.این نوشته نقدی بر “چرایی و چیستی حضور نوری زاد ها ” در جامعه است.

مطالبه محوری نشان غیریت‌ سازی خود با نظام است

گفتگو با عباس عبدی

يک نیروی سیاسی، اگر اعتماد به نفس دارد، باید هدف مرحله‌ای و بر اساس نقشه راه داشته باشد و آن را با برنامه‌های خودش محقق کند، نه آنکه مثل مشتری از فروشنده مطالبه داشته باشد. بلکه به عنوان یک بازیگر خود را در پشبرد امور سهیم بداند و نقش اول را برای آن ایفا کند. مطالبه محوری در بطن خود غیریت‌ سازی و نوعی انفعال را دارد. از این رو مهمترین هدف اصلاح ‌طلبان باید اقدام در جهت بازسازی فضای سیاسی برای غیر امنیتی شدن آن و ایجاد یگانگی سیاسی باشد تا از قطبیت سیاسی کاسته شود. .. آنان باید از دوگانگی راهبردی و تاکتیکی بیرون آیند و وضعیت خود را با مجموعهء سیاسی معنا و انسجام بخشند.

سفر به کشور تضادها

ماریچه اسخاکه (نماينده پارلمان اروپا)

جدال و کشمکش بین میانه روها و اصولگرایان در همهء قرارها و ملاقات هایمان به چشم می خورد. از انزوای کنونی که رشد رانت خواری در مقیاس وسیع را در پی داشته است صاحبان قدرت سود می برند. منافع آنها از این انزوا آنها را سرسخت تر کرده است. به دلیل اینکه محافظه کاران اکثریت را در مجلس دارند بسیار با اعتماد به نفس عمل می کنند. در بخش های نظامی، سیاسی و اقتصادی کارت های برنده ای دست شان است. بعلاوه، برای آقای روحانی تقریباً غیرممکن است که بدون ایجاد تحرک در زمینهء مسایل داخلی، مثل بازسازی اقتصاد، در روابط با جامعهء بین المللی دگرگونی چشمگیری به وجود آورد.

مبارزهء فدوی با اسراف

حمیدرضا رحیمی

دغدغهء فدوی در این مختصر و فی الواقع پیرامون صرفه جوئی در بیت المال است. لطفاً کمی به تصویر مندرج در صفحهء مگتوبات نگاه کنید؛ آن دو برادر را که لنگی را حایل خواهران و برادران کرده اند می بینید؟ حال توجه کنيد که خواهران، ضمن اینکه با بادمجان قابل تمیز نیستند، چیزی شبیه گونی مشکی را چندان به سر کشیده اند که نه خودشان کسی را می بینند، و نه دیگران قادر به رؤیت آنان هستند!؛ از سوئی، برادران آنسوی لُنگ هم، چندان به زمین چشم دوخته اند که گوئی چیزی را در اعماق زمین گم کرده اند!؛ فلذا این دو طایفه را، با لُنگ و بی لُنگ، ظاهراً با یکدیگر کاری نیست و بر این پایه، وجود آن دو برادر لُنگ بدست در آن معرکه  گیری بکلی زائد، و وجوه پرداختی به آنان نیز، از مصادیق بارز اسراف در بیت المال، و به فتوای مرجع تقلید فدوی اعلی الله مقامه، شدیداً حرام است!..

معناهای دوگانهء انتخاب

اسماعيل نوری علا

هدف از نوشتن اين مقاله پرداختن صرف به حادثهء نکبت بار «همه پرسی فروردين پنجاه و هشت» نيست بلکه چون بنظر می رسد که دير يا زود، و چه بخواهيم و چه نه، زمان فروپاشی حکومت اسلامی و تشکيل يک «دولت موقت» يا «گذار ِ» ديگر نيز فرا خواهد رسيد و موضوع رفراندوم و انتخابات نيز ديگرباره در دستور کار قرار خواهد گرفت بايد ببينيم که از حادثهء سال پنجاه و هشت، و سوابق آن، برای روياروئی با حادثهء سال نامعلومی که در انتظار ملت ما نشسته است، چه درس هائی می توان گرفت.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

«سکولاریسم خزنده» بر نطع نظام؟

(نگاهی به مقاله ای از داريوش آشوری)

امیرحسین آمویی

مایلم توجه اندیشه‌ورزان جنبش سکولاردموکراسی و گرایش‌های مختلف آن را جلب کنم به این پرسش که نشر گفتار آقای داريوش آشوری در پايگاه رسمی جنبش سکولار دموکراسی ايران تا چه حد ممکن است بتواند در «جهت مثبت» و در مسیر «شکل‌گیری پویا» و «تحقق اهداف بالنده»‌ی سکولار دموکراسی حرکت کند؟ آیا این پرسش‌ نابجاست؟ چنان نوشته‌ای آیا هیچ گرهی از انبوه گره‌ها باز و چشم اپوزیسیون سردرگم ایرانی را برای به هم رساندن درکی بسامان و سازنده گشوده و احیاناً بیناتر می‌کند؟ آیا لجام گسیختگی در انتشار انبوه گیج‌ کننده و سرسام آور مطالب و تل عظیم نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی که هر روز بر سر خواننده آوار می‌شوند چشم‌ها را نمی‌بندد، گوش‌ها را کر نمی‌کند و مغزها را به دوار نمی‌اندازد!؟ آیا این گیج شدن به معنی تداوم وضع موجود و حتی بدتر شدن آن نیست؟

«به این رژیم تهمت نزنید!»

مصطفی هجری، دبيرکل حزب دموکرات کردستان ايران

درباره سخنان دستیار ویژه روحانی در امور اقليت های قومی و دینی

تمام پاسخ ها و اظهار نظرهایی که آقای یونسی ابراز نموده اند این واقعیت را بار دیگر بظور آشکار بازگو می کنند که در این رژیم چه محمود رئیس جمهور باشد چه حسن، و یا فردا کسی دیگر، در بر همان پاشنه می چرخد. یعنی رژیم به این مطالبات اعتقادی ندارد تا در صدد برآورده کردن آنها باشد. بنابراین همهء قول و قرارهای انتخاباتی در این زمینه جز فریبکاری نیست. باشد که بار دیگر کسانی به هر هدفی این تهمت را به این رژیم نزنند که گویا درصدد حل مشکلات و مطالبات ملیت ها و اقلیت های مذهبی و دینی هستند؛ تهمتی که انصافاً به هیچ وجه به ساحت مقدس این رژیم نمی چسبد.

روحانی محصول حرکتی حساب شده در حوزهء تعامل بین المللی بود!

گفتگو با امير محبیان، تحليل گر «رسالت»

به گمانم سیستم قصد داشت حرکتی حساب شده را در حوزهء تعامل بین المللی انجام دهد. نه احمدی نژاد می توانست این نقش را بازی کند و نه مصلحت بود کار بدست اصلاح طلبان بیفتد که استحکام لازم را برای این پروژهء مهم نداشتند، طبعاً روحانی، با سوابق خود و نگاه امنیتی خاص، تبحر لازم را در این مورد داشت. حرکت هاشمی شاید درون یک حرکت کلان قابل تأویل است... هاشمی ابتدا کوشید نظر جامعه را برای خود تست کند ولی به گمانم هاشمی کوشید به عنوان بالانسر (وزنهء موازنه) عمل کند و زمینه را برای تغییر موازنه در کلیت جامعه و نیز درون اصلاحات به نفع روحانی آماده کند و موفق شد.

گذشت زمان واقعیت ها را آشکار می سازد

هوشنگ کردستانی

تبلیغات، از نوع پیشرفتهء آن، در رسانه های خبری ملی و جهانی، در گمراه کردن مردم تا حد زیادی اثرگذار بوده و آنگاه که با شیوه های سُنّتی تبلیغات مذهبی (به ویژه از نوع شیعه) همراه شود تأثیر آن دو چندان می گردد. امروزه تبلیغات نقش بزرگی در سمت و سو دادن به افکار عمومی بازی می کند... اما گرچه گذشت زمان رویدادهای اتفاق افتاده را تغییر نمی دهد، دیر یا زود پرده را از روی کذب و دروغ کنار زده و واقعیت را آشکار می سازد. تبلیغات گسترده ای که از چند هفته پیش از نمایش به اصطلاح انتخابات ریاست جمهوری ناظر آن بودیم، گواه آشکار و بارز این مدّعا است.

ضرورت در اختیار سپاه قرار گرفتن گلوگاه اقتصاد کشور

شهریار زرشناس، نظریه‌ ساز سپاه

باید یک قطب اقتصادی نیرومند و امین درست کنیم. من معتقدم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهترین گزینه برای این کار است.

رأی گيری را عشق است؟!

محسن ذاکری

با نگاهی به انتخابات مصر و پیروزی اخوان المسلمین و همه پرسی از مردم کریمه و آری گفتن آنها به جدایی کریمه از اوکراین، من به یاد اصطلاح تأييدی «عشق است ِ» خودمان افتادم و می اندیشم که، به برکت سیاست های آقای اوباما، هیچ بعید نیست که فردا روزی، در سومالی بگویند رأی بگیریم که آیا باید دختران را ختنه کرد یا نه؟ و بی شک آنانی که طرفدار ختنهء دختران هستند و می دانند  که نتیجه رأی به سود آنها خواهد بود خواهند گفت: رای بگیریم را عشق است!

پيرامون ماهيت جنبش سکولار دمکراسی

کوروش اعتمادی

سکولار دموکراسی، بصورتی بديهی، زمينه ساز پيدايش آلترناتيو حکومت های مذهبی و ايدئولوژيک بوده و تحقق آن تنها در نبودن اينگونه حکومت ها قابل تصور است. بر اين اساس چه ضروتی وجود دارد که بخواهيم، هر بار در پی عنوانِ جنبش سکولار دمکراسی، بر «انحلال طلبی» نيز تأکید کنیم؟ مگر نه اينکه بنياد اين اندیشه عملاً و در واقعيت بر طلب انحلال رژیم های مذهبی و ایدئولوژیک استوار است؟

آشتی با انقلاب

رامین کامران

این اواخر نشانه هایی به چشم می خورد که حاکی از تغییر اساسی رویکرد مبارزان سیاسی، نسبت به انقلاب است. مقالاتی از کرانه های طیف اپوزیسیون، در تأیید گزینهُ انقلاب منتشر شده است که به صراحت لزوم انقلاب را برای خلاصی از دست رژیم اسلامی می پذیرد یا توصیه می کند. آنهایی هم که از مقالات بقیه تغذیه می کنند و، بعد از فرجهُ احتیاط، مطالب دیگران را به حساب خود بازنویسی می کنند نیز، چنانکه انتظار می رود، کم کم پچ پچ انقلاب را شروع کرده اند.

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

هيئت مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

نخستين بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh