سردبير: اسماعيل نوری علا                      دوشنبه 16 و سه شنبه 17 تير ماه 1393 ـ  7 تا 8 ماه ژوئيه 2014   

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی     |    مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

شنبه نهم و يکشنبه دهم ماه اگوست 2014 در شهر «بوخوم» آلمان

متن دعوت عام        فايل صوتی دعوتنامه 

 شرکت کنندگان تا امروز   حمايت کنندگان تا امروز 

دعوت شدگان            برنامه های در حال تکميل

افتتاح کنندگان کنگره (نمايندگان سازمان های سياسی)

پوشش زندهء راديو تلويزيونی برنامه های کنگره

 پيام های واصله به کنگره

 نوشته ها و برنامه های ديداری و شنيداری دربارهء کنگره

آدرس محل برگزاری کنگره       پيوند به اطلاعات هتل ها

حلال و حرام کردن گردشگری و پی آمدهای زیانبار آن

شکوه میرزادگی

قرار است، در ماه سپتامبر سال جاری، کنفرانسی با عنوان «توريسم حلال» در شهر آندلس اسپانیا برگزار شود. بر اساس اطلاعات موجود، این کنفرانس بیشتر به مسایل تجاری و سرمایه گزاری های بخش خصوصی اروپایی در بخش گردشگری، توجه دارد؛ چرا که صاحبان صنعت گردشگری (توريسم) معتقد شده اند که گردشگران مسلمان بازار گسترده ای را فراهم آورده اند و آنها لازم است راه های نفوذ در اين بازار و جذب سرمايه های گردش کننده در آن را جستجو کنند. در اين ميان، به نظر می رسد که حکومت اسلامی به شدت علاقمند شده تا این «گردشگری حلال» را جايگزين طرح ناموفق ايجاد «توریسم اسلامی» خود کند، که مبتکر اصلی آن اسفندیار رحیم مشایی و دولت احمدی نژاد بودند.

نشانه ای از استقرار فرهنگ یواشکی؟

شهلا عبقری

فکر می کنم که سالیان درازی است که مردمان ما یواشکی زندگی می کنند و از این نوع به اصطلاح "آزادی های یواشکی" بسیار دارند. به عبارت دیگر، "یواشکی" جزوی از فرهنگ مان شده و می رود که  هر چه بیشتر نهادینه شود. و امروز به جایی رسیده ایم که حتی اگر در مواردی که احتیاج به "یواشکی" نیست  می خواهیم یواشکی کاری را بکنیم و یا  واژهء یواشکی را نامربوط استفاده کنیم. اگر  نگاهی کوتاه به اطراف مان بیاندازیم، می بینیم که زنان یواشکی ِ شوهران شان، فرزندان شان، یواشکی ِ پدران شان و خواهران شان، یواشکی ِ برادران شان و، بطور کلی، یواشکی ِ مردم، و یواشکی ِ حکومت شان بسیار کارها می کنند.

همگرایی ها و واگرایی های ایرانیان

در حاشیه مسابقات فوتبال جام جهانی

مهرداد درویش پور

سه گروه به همبستگی ملی نشاط آفرین مردم ایران لطمه می زنند. در این میان اما واکنش مفسر ورزشی تلویزیون کردستان نگاه و الگوی دیگری را پیش روی نهاده است. او پس از صحنه ای که اشکان دژآگه موقعیت گل را از دست داد گفت "این اشکان نیست. این اژدها است. با این بازی اگه ایران ببازه باز هم باعث افتخاره!" در این گفته حس همبستگی حتی مرزهای ملی و جغرافیایی را نیز درنوردیده که بسیار ارزشمند است. به جمله او تنها باید افزود شور گسترش همبستگی اجتماعی انسانها به دور از هر نوع تبعیض و کینه جویی، سخت غرورآفرین است.

حمیدرضا رحیمی

استقلال؛ آری یا نه؟!

فدوی داشت، حسب شیوهء مرضیه، قلم صد تا یک قاز در مردُمک چشم خسته می زد که دفعتاً بیاد آورد که امروز، چهارم جولای و مصادف است با سالروز استقلال ممالک محروسهء امریک، که میزبان بی جیره و مواجب فدوی، بعنوان وطن سوم اوست؛ فلذا بر آن شد که کار ِگل را عجالتاً وا نهد، و برود تا مراسم این سالگرد را، از تلویزیون های بیشمار شیطان بزرگ تماشا کند... باری فدوی ده ها کانال تلویزیونی شیطان بزرگ را با تأمل بر رسید، و جز در یک کانال چیز قابلی ندید. از  اتوبوس هائی هم که باید ُامّت خاج پرست را، به ضمیمهء ساندیس و ساندویچ به محل برگزاری مراسم حمل و تخلیه می کرد تا شیهه کشان بگویند «مرگ بر همه، جز معظم له» نیز اثری نیافت! و در پایان هم با این پرسش آزار دهنده تنها ماند که: «چرا مقام معظم خاج پرستان، لعنة الله علیه، به اندازهء مقام معظم ما، اعزالله انصاره، عقل اش را بکار نمی اندازد؟!»

کشور نوين کردستان و زبان کهنهء سياسی ما

اسماعيل نوری علا

واقعهء اجتناب ناپذير پيدايش کشور جديدی در خاورميانه، امری نيست که تنها به کردستان، يا عراق، مربوط شود و بيشتر حکم زلزله ای را دارد که اثرات اش را می توان تا دوردست های شرق ايران نيز احساس کرد. پس سخن گفتن از اين واقعه ضروری است. اما، در اين مطلب من بيش از آنکه بخواهم به خود اين «واقعه» بپردازم، قصد دارم نشان دهم که چرا، از نظر من، ما ايرانيان هنوز دارای زبانی امروزی برای پرداختن و بيان مواضع خود در اين مورد نيستيم.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صدا با صدای سعيد بهبهانی

هر حسن كه هست از مسلماني ماست!

شاهين آريا ـ در فيس بوک

...داشتم «ربنا»ی استاد شجريان را گوش مي كردم و صداي استاد مرا برد به سال هاي دور. به حال و هواهاي دوران بچگي... و به روزهائي كه ماه رمضان با صداي زنده ياد سيد جواد ذبيحي و اذان اردبيلي و بعدها با ربناي استاد شجريان و دعاي اسماء الحسني حال و هواي ديگري داشت. در فكر بودم كه اگر هيچكدام از اينها نبودند باز هم رمضان همان حال و هوا را مي داشت؟ گمان نكنم! بيت مشهوري هست كه گويا از ابو سعيد ابوالخير است كه مي گويد: «اسلام به ذات خود ندارد عيبي / هر عيب كه هست از مسلماني ماست». اما هر چه زمان مي گذرد بيشتر به اين نتيجه مي رسم كه اين بيت دروغي است بزرگ كه حقيقت را وارونه جلوه مي دهد. فريب مي دهد و با دادن آدرس غلط مسئولييت را از گناهكار اصلي متوجه بيگناهان ميكند و در اصل بايد اين مي بود كه: «اسلام به ذات خود ندارد حسني / هر حسن كه هست از مسلماني ماست!» در طول تاريخ هم حسن رمضان به امثال ذبيحي ها و اردبيلي ها و شجريان ها و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هاي مهرباني بوده كه از اصل اسلام چيز زيادي نمي دانسته اند و عيب هاي اسلام را با خوبي هاي خودشان پنهان مي كرده اند و بدي هايش را به خودشان نسبت مي داده اند. اگر مي دانستند در آن قراني كه مي خوانند و معنايش را نمي فهمند چه نوشته و چه دستوراتي داده و آيات اش چطور نازل و جمع آوري شده و بزرگان دين شان چه ها كرده اند چنين نمي كردند. ياد همگي شان گرامي و اگر رفته اند روان شان شاد كه هرچه حسن در اسلام بود از آنها بود و بس.

مردان تنها و مردمان تنها

محسن ذاکری

اگر مسعود نقره کار عزیز و تک تک بزرگان سیاسی اپوزیسیون را در مقابل این پرسش قرار دهم که: «چرا بختیار تا زمان مرگ اش در اپوزیسیون تنها بود؟ پاسخ چیست؟ اگر بختیار زنده مانده بود آیا در زمان بروز اصلاحات امکان داشت که اپوزیسیون متفرق گرد او جمع شوند؟ آیا خود آقای نقره کار از حامیان و هموندان وی می شد؟ اگر  بختیار ده سال پیش هنوز در سن نود سالگی اش زنده بود و مراسم بزرگداشتی برای او می گذاشتند چند نفر از «بزرگان» اپوزیسیون برونمرز به آن مراسم می آمدند؟ پاسخی قاطع برای اینگونه پرسش ها وجود ندارد. زیرا پاسخ قاطع «نه» به این پرسش ها، دارای بار معنایی بس هولناکی برای اپوزیسیون برونمرز است و پاسخ «آری» را همه با شک خواهیم نگریست. پاسخ های تفسیری و تحریفی و اصلاح طلبانه را هم که بیست سال است می شنویم.

وظيفهء آنانکه 25 سال دهان بختیار را بستند

در بارهء مقالهء آقای نقره کار

یدالله بلدی

هنگامیکه شاه به نتایج فاجعه بار استبداد پی برد و صدای انقلاب را شنید حتی یک سیاستمدار وجیه المله و مردمی در دستگاه عریض و طویل سلطنتی اش وجود نداشت و آنگاه دست بدامان شخصیت های وجیه المله و پاک نهادی مانند دکتر صدیقی و دکتر بختیار گردید. اما شاه زمان را از دست داده بود و هرگونه تلاش برای حفظ سلطنت بی ثمر بود. آقای نقره کار، آنانی باید از مردم عذرخواهی کنند که استبداد را در جامعه نهادینه کردند و دهان بختیار را 25 سال بستند و قلم اش را شکستند و ساواک شان وزارت اطلاعات را سازماندهی کرد و شکنجه گران را آموزش داد و اوین و قزل حصار و گوهردشت را برای وارثان و جانشیان خود برجای گذاشتند.

احیاء دگرباره دارالخلافه های اسلامی؟

کوروش اعتمادی

پیوند گسترده حول اندیشهء سکولار دمکراسی و انحلال قانون اساسی حکومت دینمداران، تدوین و تصویب قانون اساسی سکولار دمکراسی، نخستین گام برای رهایی از جهنمی است که اسلامگرایان برای مردم در منطقه بر پا ساخته اند. سکولار دمکراسی تنها تضمين کنندهء حقوق برابر همهء آحاد جامعه در مقابل قانون است، فارغ از آنکه چه کسی به چه گروه قومی، مذهبی، جنسی و اجتماعی تعلق دارد. جنگ مذهبی و پافشاری بر اختلافات قومی در طی چهل سال اخیر، درس عبرتی است برای یکایک ما، بویژه برای آن دسته از کنشگران سیاسی که، برای تحقق خواست های ملی مردمان کشورهای منطقه، پیش از هر چیز بر اختلافات قومی، فرهنگی و مذهبی، و نه حقوق برابر انسان ها در برابر قانون اصرار می ورزند.

خاورمیانه به نقطه انفجار می رسد

نيکلاس برنز

این رویدادها، نیروهایی آفریده که با خود بار معانی شوم و نامیمون دراز مدتی را در سراسر خاورمیانه حمل می کنند. پیشاپیش همه آنها داعش است با اعلام برقراری خلافتی افراط گرا، که از شمال سوریه تا غرب عراق را دربر دارد. اگر کنترل داعش بر این مناطق ادامه یابد، خاورمیانه در سال های آینده دستخوش بی ثباتی خواهد شد. کردها، که نیروهای پیشمرگه شان شهر استراتژیک کرکوک را به دست گرفته اند، امکان دارد که اکنون آرزوی سرکوب شده خود را برای برخورداری از دولتی مستقل برآورند. در این میان، جنگ وحشیانه سنی- شیعه ممکن است به گسترش نفوذ ایران در بغدادو جنوب عراق منجر شود. در بدترین سناریو، فشارهای  از همه سو بر عراق می تواند به انفجار عراق منجر شود و نظام دولت مدرن را در خاورمیانه به خطر اندازد.

اشتباه محاسبهء سلیمانی و چشم انداز فاجعه برای ايران

واشنگتن پست

واشنگتن پست درمقاله ای، به قلم دیوید ایگنیشس، به بازی باخت- باخت قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در منطقه، پرداخته و می نویسد اشتباه محاسبه های سپاه قدس و فرمانده آن حالا ایران را در چشم انداز یک فاجعه و بی ثباتی قرار داده است. عملیات بیرحمانه سلیمانی در سوریه، لبنان و سپس عراق حالا تندروهای سنی عرب را به صحنه آورده و  این سردار با خطاهای مکرر خود فرصت های گرانبهایی را در مسیر حفظ منافع ایران از دست داده است.

ما از این آتش خارج می‌شویم!

گفتگو با مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق

گفتگوگر: علی جوانمردی – از صدای امريکا

کردها یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق را به خطر نیانداخته اند. ما عراق را به چنین روزی که در آن گرفتار شده دچار نکرده ایم. عراق را ما تجزیه نکرده ایم. بلکه دیگران این بلا را سر عراق آورده و این کشور را تکه تکه کرده اند. به همین دلیل هم، عوامل این وضعیت باید مشکل را حل کنند. ما همیشه و در آغاز تاسیس دولت عراق جدید گفته ایم که عراق از دو ملت اصلی تشکیل شده است، کرد و عرب، ضمن احترام من به سایر ملیت های ترکمن، مسیحی آشوری و کلدانی. ولی به گونه ای رفتار نشد که کردها احساس کنند ملتی شریک و سهیم در ادارهء امور کشور هستند. به‌عنوان شهروند درجه دو و درجه سه با کردها رفتار شد.

دو خلیفه در یک اقلیم!

شهباز نخعی

در شرایط کنونی، این پرسش موجب نگرانی هر ذهنی است که آینده چه خواهد شد؟  آیا داعش به پیشروی های خود ادامه خواهد داد و کشور ما نیز به صحنهء نبرد دو چهرهء اسلام سیاسی تبدیل می شود؟ آیا در نهایت نظام ولایت مطلقه فقیه از پا در می آید یا به عکس دست بالا را می یابد و مانند هلاکوخان بر خلیفهء "البغدادی" چیره می شود؟ آیا دو خلیفهء جانشین خدا بر روی زمین خواهند توانست با رعایت "حسن همجواری" همزیستی داشته باشند؟ در گلستان سعدی آمده است: «ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند».  آیا منطقهء پرآشوب خاورمیانه توان گنجاندن دو خلیفه در یک اقلیم را دارد؟!

جنگ در عراق: علت‌ها و راه‌ حل ما

همبستگی ملی جمهوری‌خواهان ایران (همجا)

ما باور داريم که جمهوری اسلامی ایران، که خود نظامی است مبتنی بر حاکمیت دین و مذهب، استقرار تبعیض و استبداد و فساد و تضیع حقوق مردم و اتلاف ثروت ملی، نیز در زمینهء اعمال قدرت در کشور عراق بی‌تأثیر نبوده است. از نظر ما جمهوری اسلامی که با سیاست‌های ماجراجویانه و دخالت گرایانه خود تا کنون حقوق مردم و امنیت سرزمین ایران را از نظر سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مورد مخاطره قرار داده است نه تنها حق بلکه هیچگونه مشروعیتی ندارد که بنام ایران و بجای مردم آن به این سیاست‌ها ادامه داده و در امور داخلی کشورهای  دیگر از جمله عراق دخالت کند.

«جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که اکنون يکی از مؤسسان «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» نيز محسوب می شود، در روز 13 مرداد 1392، بوجود آمد. در آن روز، طی آخرين جلسهء «نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران»، عده ای از حضار گرد هم آمده و بعنوان «هيئت مؤسس» تصميم گرفتند تا نهادی را با اين نام  پايه گزاری کنند. در همين جلسه اعضاء اولين «شورای دبيران جنبش» برگزيده شدند و نمودار تشکيلاتی جنبش نيز به تصويب رسيد. شورای دبيران بلافاصله، پس از انتخاب هيئت مشاورين خود، دست به کار نهائی ساختن اساسنامهء جنبش شده و با ايجاد «پايگاه رسمی جنبش» (که پيش روی شما است) اين اساسنامه را منتشر نمود.

 دفاتر ششگانهء جنبش

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

دفتر عضويت و نمايندگی

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه سکولار دموکراسی

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد در شهر واشنگتن برگذار شد. چند ماه پس از اين واقعه، با همرائی چند سازمان سياسی مختلف، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد. اين «مجمع»، بر بنياد اساسنامهء خود، تصميم دارد که هر ساله، در 14 مرداد و سالگرد انقلاب مشروطه کنگرهء ساليانهء سکولار دموکرات های ايران را بر پا دارد.

بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh                                              حث                                                                                     00000000

 

0000000

Peivansara

 

http://tinyurl.com/qaal2xd