ما خواستار لغو قانون اساسی حکومت اسلامی، انحلال نهادهای سرکوب برخاسته از آن، و استقرار حکومتی سکولار دموکرات در ايران هستيم

جنبش سکولار دموکراسی ايران، بر اساس آئين نامهء «عضويت، شاخه های کشوری و باشگاه های شهری» خود، عضو فعال می پذيرد

بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

شرح تصوير شير و خورشيد       نظرات خوانندگان       مکاتبه با سردبيرآرشيو

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو پرونده های ديداری ـ شنيداری          آرشيو عکس ها و طرح ها

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

سه شنبه 21 آبان ماه 1392

12 ماه نوامبر 2013

آرشيو خبرهای جنبش مطالبه محوری در دانخل کشور

اعدام ها، اين رفتار وحشيانه و قرون وسطائی با قربانيان، يادآور کشتار 67 است که در پی نوشيدن «آن جام زهر» رخ داد؛ بهوش بايم!

عزرائيل سوم شد!

نقد خمینیزم و عرفی سازی قدرت

حشمت طبرزدی

عرفی سازی قدرت و حکومت به این مفهوم است که هیچ کس و هیچ اندیشه ای را حق مطلق و مقدس ندانیم و بپذیریم که همه ی اندیشه ها و برنامه ها، حق دارند و با هم امکان ترقی جامعه را فراهم می اورند. خط امام و خمینیزم در 35 سال اخیر ،همواره راه و اندیشه ای را بت ساخته و عملا زمینه ی سوئ استفاده ی استبداد از این بتوارگی را فراهم کرده است.اگر اصلاح طلبان حکومتی که 8 سال بر قدرت سوار بودند ،خود امکان نقد این بتوارگی را فراهم می ساختند،خود قربانی استبداد دینی نمی شدند. فرهنگ اصلاحگرایی و دموکراسی خواهی با بتوارگی در تضاد است. اگر کسی بتواند یک نمونه از اقدامات اصلاح طلبان حکومتی در افسونزدایی از خمینیزم عقیدتی-اجتماعی-سیاسی را به من نشان بدهد از او سپاسگزار خواهم شد.انها حتا در انجا که می خواستند از خمینیزم دهه ی 60 گذر کنند،به این حرف غیر عقلانی دست می انداختند که اگر امام بود نیز چنین و چنان می کرد یا از خط امام چنین و چنان مستفاد می شود. این بود که اصلاحات بدون تعریف روشن از اصلاح طلبی و بدون افسون زدایی از خط امام به راه افتاد و در نهایت شکست خورد.هر بار دیگر نیز که به استناد به خط امام و حرف و نظر امام بخواهند اصلاحی انجام بدهند با شکست مواجه می شوند. نمونه اش همین اقدام رفسنجانی با استناد به حرف خمینی برای پرهیز دادن از شعار مرگ بر امریکا است. مثل این که گورباچوف بخواهد برای انجام اصلاحاتی علیه کمونیزم در شوروی از لنین و استالین و خط انها ،کسب مجوز نماید. طبیعی است که کهنه کمونیست های استالینیزم اولین مخالفین جدی او بوده و اجازه ی این کار را نمی دهند. اصلاح طلبی باید بر پایه ی موازین روشن دموکراسی خواهی و عقلانی سازی نهاد های موثر در اجتماع است. نمی شود نهاد هایی را مقدس انگاشت و در عین حال خواهان عبور از ان ها یا استفاده از ان ها به نفع عقلانیت و دموکراسی بود.مگر می شود با تکیه بر خمینیزم با غرب و امریکا به دوستی و ارتباط اقدام کرد؟ یا این که بر خمینیزم اصرار ورزید و در عین حال شعار ایران برای همه ی ایرانیان سر داد. دیدیم که نشد. شد؟

تصنيف «خوشه چين»

ترانه خوان: مهديهء محمدخانی

گروه موسيقی مجيد درخشانی

دست شستن از مرگ بر امريکا و ديگر قضايا

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: مرگ بر هوس، مرگ بر حقوق بی‌بشر، مرگ بر تبر، مرگ بر سفارت شنود، مرگ بر یزید و شمر... و در یک کلام مرگ بر آمریکا.

فدوی: خدا بد ندهد، چرا زنجیر پاره کرده اید، برادر شهروند؟!

* يک شهروند ديگر: هرچه عزت و احترام در دنیا بدست آوردیم از همین شعار مرگ بر آمریکاست. این شعار نه گفتن به ظالم چپاولگر و غارتگر است. حال دست از این شعار برداریم؟ هیهات!

فدوی: قدری دیر شده است. حتا اگر تصمیم بگیرید که دست از آن شعار کذائی بردارید، از اين پس آن شعار است که دست از سر شما بر نمی دارد! مع الاسف، کاری از دست فدوی بر نمی آید، ديگر برادر شهروند!

* پزشکی که ستار بهشتی را معاينه کرده بود بازداشت شد

*دکتر علی اصغر غروی بازداشت شد

* تعطيلی مدارس و کاهش ساعت کاری در پی آلودگی هوای تهران

* هفت ترم محروميت از تحصيل دانشجويان و تعطيلی ۳ نشريه منتقد در دانشگاه اميرکبير

* حوادث و تصادف‌های رانندگی به مثابه یک مسئله اجتماعی

* اشتون: مذاکرات ژنو شکست نخورده است

* از «خوش‎خيالی ظريف» تا حمله به وزير امور خارجه فرانسه

* یک ترور در صبح، پنج اعدام در عصر!

(آرشيو)

اعلام روز پنجشنبه بيست و سوم آبان

به عنوان روز عزاى عمومى در كردستان ايران

از سوى نهادهاى حقوق بشر كرد

امضا کنندگان این فراخوان از مردم کردستان انتظار دارند با حمایت از خانواده های دیگر زندانیان سیاسی و مدنی محکوم به اعدام، در اعتراض به اجرای احکام اعدام بعنوان یک جنایت ضد بشری همصدا شوند و نارضایتی خوداز نقض اشکار حقوق بشر در کردستان ایران را به شیوه ای مدنی  به گوش جهانیان برسانند. ما از احزاب، سازمان‏های سیاسی و رسانه‌های جمعی درخواست می‏کنیم که با ما هم صدا شده‌، این اقدام را تایید و از مردم و هواداران شان بخواهند که در این حرکت جمعی شرکت نمایند.

ممکنات و موانع اتحاد عمل سازمان های سياسی

گفتگوی ويدئوئی عليرضا ميبدی با اسماعيل نوری علا،

سخنگوی جنبش سکولار دموکراسی ايران

بخش اول    بخش دوم

هشدار نسبت به تشدید جو قتل، خشونت و اعدام

بیانیه همبستگی ملی جمهوریخواهان ایران

آقای روحانی، به توصیهء "رهبر نظام" مبنی بر کرنش و باج دادن به قدرت های خارجی مذاکره کننده در موضوع هسته ای، و محرمانه نگاه داشتن آن مذاکرات، تن می دهد و فراموش می کند حقوق شهروندان ایرانی، به ترتیبی که شرح شدت گیری نقض آن [در اين بيانيه] رفته، جدای از حقوق ملی نیست. اگر آقای روحانی این تفکیک را قائل می شود، که شک نداریم می شود، مردم ایران و اپوزیسیون مستقل و آزادیخواه ایران این تفکیک را قائل نمی شوند...

نیاز کشور ما:

حکومتی متکی به مردم  و از آن همهء ایرانیان 

بیانیهء «اتحاد برای دموکراسی در ایران»

تجربه رویدادهای اخیر سیاسی در ایران نیز نشان داده که  بر زمینهء مجموعهء شرایط داخلی و بین المللی می توان حکومت را وادار به عقب نشینی کرد. در این راستا اهمیت دارد که از جایگاه دفاع از برقراری دموکراسی و دفاع از منافع دراز مدت مردم ایران، هر گام مثبت و حرکت واقعی اصلاحی مورد استقبال قرار بگیرد، اما در عین حال با فریبکاری، امید آفرینی کاذب و توهم پراکنی مقابله شود.

بساط سانسور در هر شکل و اندازه باید برچیده شود!

کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران نفی کامل و بدون قید و شرط سانسور را متضمن حق اولیه ی شهروندی، حق آزادی بیان، دانسته و اعتلای فرهنگی جامعه را در گرو آن می داند. تنها قانونی که می تواند جلوی سانسور را بگیرد غیرقانونی کردن سانسور است. در عین حال کانون از هر طرح عملی و هر پیشنهادی که بتواند گشایشی مثبت در کار چاپ و انتشار آثار نویسندگان و هنرمندان ایجاد کند و سانسور را گامی به عقب براند استقبال و از آن حمایت می کند.

چرا سطح مطالبات از روحانی را باید بالا نگاه داشت و بالاتر برد؟

محمدعلی اصفهانی

یکسره کردن تکلیفی با روحانی و دولت او، مانع گم شدن در پی سرابی می شود که نتیجه یی ندارد به جز از دست دادن فرصت های واقعی، از تپش و هیاهو افتادن شر و شور جنبش، امکان فرو افتادن کامل افراد و نیرو های متزلزل این جنبش در دامچاله ی «اعتدال بنفش» به جای همراه کردن خود با ارتفاع رویش سبز. ضمن فراموش نکردن تمرکز حمله از همه سو به خیمه گاه ولایت فقیه و نیرو های تحت امر آن، همچون قوه ی قضاییه و اهرم های دیگری که در اختیار ولی فقیه هستند، بگذار سطح مطالبات عمومی از دولت روحانی را آنچنان بالا و بالاتر ببریم که یا او تکلیف خود را با خود تعیین کند، یا ما تکلیف خود را با او تعیین کنیم.

آنچه در ایران فرمان می راند،

حاکمیّت شعار است، نه شعور!

محمد علی مهرآسا

سر دادن شعار «مرگ بر...» در مورد هر کشوری تنها حمق و بلاهت گویندگان را ثابت می‌کند و گرنه همگان می‌دانند چنین حلق پاره کردن‌ها هیچ زیانی به کشور و دولت و سرزمین مورد نظر نمی‌رساند. چنین شعاری بی‌مایگی و عدم خرد گویندگان را ثابت می‌کند. البته مرگ بر کس و افراد، شاید نشان دادن نوعی تنفر نسبت به آن فرد تا حد مرگ و ترور و قتلش توسط گوینده شعار باشد، ولی مرگ بر سر زمین تنها ساختهء گروهی ایرانی است که نمی‌داند چه می‌خواهد.

مشکلِ گرفتاری در جبر ِ گُسل ِ زندگی‌نامه‌ای

پاسخ به اکبر گنجی

محمدرضا نیکفر

نقد خشونت، خود لزوماً خشونت‌آور نیست، و کلاً آرزوی ساقط شدن یک حکومت تبهکار، به معنای دعوت به قیام مسلحانه نیست. در نظر گیرید که تنها و تنها این موضوع که رژیم به مردم نوع پوشش ‌شان را تحمیل می‌کند، آن را شایسته سرنگونی می‌کند، حتّا اگر در جریان این تحمیل کسی را نکشد. خواست “سرنگونی” را نباید ترسناک جلوه داد. رژیم جمهوری اسلامی به دلیل پایمال کردن حقوق بشر، به دلیل هدر دادن منابع انسانی و اقتصادی و زیست‌محیطی ما و به دلیل تنش‌آفرینی در منطقه و در جهان شایسته ساقط شدن است. از نفس این داوری نمی‌توان خشونت ‌طلبی را برداشت کرد. جنگ داخلی، شر مطلق است. زیستن در زیر استبداد اما با امنیتی در سایه سرکوب، بر جنگ داخلی ترجیح دارد. ولی ما در برابر انتخاب قرار نداریم، یا این – یا آنی در کار نیست و می‌توانیم به سهم خود چنان کنیم که در کار نباشد.

تبیین علمی کشتار 67 امر دیگری است!

نقدی بر نوشتهء اخیر محمد رضا نیکفر

اکبر گنجی

آن جنایت، جنایت بود اما تبیین علمی موضوع امر دیگری است... دههء شصت، دههء خشونت و سرکوب بود. ده ها هزار ایرانی در این درگیری ها به وسیلهء همدیگر کشته شدند. آیت الله خمینی رفت، و آیت الله خامنه ای جانشین او شد. اینک در بیست و پنجمین سال زمامداری او به سر می بریم. تعداد مخالفانی که در طی دوران بلند رهبری او کشته شده اند (از جمله کشته شدگان جنبش سبز)، احتمالاً نباید از پانصد ششصد تن تجاوز کند. متقابلاً تعداد نیروهای رژیم که توسط مخالفان کشته شده اند نیز بسیار کاهش یافته است... ناظر بیرونی شاهد کاهش کشتار همزمان است. یعنی نوعی "همبستگی" میان این دو متغیر قابل مشاهده است. کاهش شدید ترور نیروهای رژیم به کاهش شدید کشتار از سوی رژیم انجامیده است. اولین وظیفه تحلیل گر تبیین این "همبستگی" است. بررسی روابط سرد و خشک علی و معلولی، همبستگی و مقارنات؛ متفاوت از منظر اخلاقی و حقوق بشری است.

شبح فاشیزم بر فضای سیاسی آیندهء کشور

عباس خرسندی

اگر اندیشه های سیاسی از چپ و راست در مسیر درست حرکت نکنند، انزوا تنها مأمن مرگزای آنان خواهد بود، اگر مبارزان سیاسی و تلاشگران آزادیخواه کشور در بیرون و داخل کشور راه شان را از هم جدا بدانند و در یک صف متحد به نبرد با حکومت دینی بر نخیزند، نسل های آیندهء کشور را نیز در مسیر نیروهای اهریمنی حکومتی قرار خواهند داد که بجز کشتن برای قدرت نمی اندیشد. در آن صورت آینده شوم و سیستم فاشیستی رقم خواهد خورد که حتی مخالفان نظام مستبد دینی بدلیل بی حمیتی و انفعال در ترسیم و استقرار آن بی تقصير نخواهند بود.

«هم‌بستگی با ملتی سرکوب‌شده»

یادداشت جان برد، وزیر خارجه کانادا

در آستانه صدمین روز دولت روحانی

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا، در آستانه‌ی صدمین روز روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، بار دیگر اعلام کرد که دولتش، دولت تازه‌ی ایران را با توجه به اقدامات عملی‌اش در زمینه‌ی بهبود وضعیت حقوق بشر و رفع سانسور اینترنت مورد قضاوت قرار خواهد داد و نه با سخنانش. او از جمله گفته که «جلوی دوربین ایستادن و درباره تغییر، توییت کردن کار خیلی راحتی است. دشواری آن، در پیگیری کردن، تصمیمات سخت گرفتن، و آغاز تغییرات واقعی است». او با تاکید کرده بر این‌که «شرایط موجود، و هم‌چنین مردم ایران که مدت‌ها است رنج کشیده‌اند به ما اجازه‌ی ساده ‌لوحی را نمی‌دهند» افزوده است: «این موضوعات ما را در مورد اراده رهبران ایران به تغییر دل‌گرم نمی‌کند. دولت ایران باید برای نشان دادن تصمیم خود به تغییر در زمینه حقوق بشر، قدم‌های بزرگ‌تر و جدی‌تری بردارد تا نگرانی جامعه بین‌المللی از شرایط حقوق بشر مردم ایران برطرف شود».

آیت‌الله خامنه‌ای: انقلابی یا دیپلمات؟

رهبر ایران نگران تصویر خودش است

جلال یعقوبی

خامنه‌ای حاضر به پذیرش مسئولیت تصمیم‌های خود نبوده و نیست. به همین دلیل بصورتی "انقلابی" و "قاطع" جسارت بیان صریح نظر خود را ندارد. در سیاست خارجی جدید ایران بعد از انتخاب حسن روحانی هم که نوعی تغییر رفتار و تلاش برای نزدیکی به غرب تفسیر شده است، این تصور که آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل بدبینی به غرب از مصالحه با آنان خودداری می‌کند، نادرست است. او بیش از هر چیز نگران تصویری است که از خود ترسیم کرده و به همین دلیل نمی‌تواند با صراحت موضع خود را بیان کند. او منتظر است تا متناسب با فرجام مذاکرات، موضع رسمی خود را اعلام کند. اگر مذاکرات به نتیجه رسید از کرامات "ولی امر مسلمین جهان" خواهد بود و اگر به نتیجه نرسید گفته خواهد شد که "مقام معظم رهبری" گفته بود که به امریکا و مذاکره با آنان خوش‌بین نیست.

کور شوید! کر شوید! جمهوری اسلامی می‌خواهد سازش کند!

الاهه بقراط

سیاست بدون «سازش» عملا وجود ندارد. نوشیدن جام زهر آتش بس با عراق به سود کشور و مردم و هم چنین رژیم بود. نوشیدن جام زهر اتمی نیز به سود ایران است اما اینکه آیا در عمل به سود رژیم نیز خواهد بود یا نه، باید دید. پس نباید چشم بر ابعاد این سازش که از سوی رژیم مخفی نگاه داشته می‌شود و هم چنین بر شرایط داخلی ایران بست. باید به مردم توضیح داد: این سازش برای شما نیست، برای رژیم است! از همین رو حکومت همه را فرا خوانده تا از آن پشتیبانی کنند! اما این سازش، بدون آنکه رژیم بخواهد، جامعه را نیز به فرصت‌های تازه مجهز می‌کند.

یک تک پا تشریف می بردید منزل ستار بهشتی!

ف. تابان

بعد از انتخابات اخیر، اصلاح طلبان شعاری را مطرح کردند تحت عنوان «ما به دنبال سهم خواهی نیستیم» و «سهم خواهی بد است»... این نیرو با این شعار به رواج دروغ و فساد در سیاست ایران دامن زده است. اساس سیاست یعنی سهم خواهی. اصلاح طلبان در حالی که در پشت پرده برای خزیدن به داخل قدرت و گرفتن پست و مقام مسابقه می دهند و حتی از امروز تا فردا پرچم و حزب عوض می کنند، در روی صحنه به طور مرتب به جامعه القا می کنند که «سهم خواهی» بد است. هدف اصلی این شعار متوجه ی مردم است که رای بدهند و سهم نخواهند، آقای روحانی را به قدرت برسانند، اما به توقعات دامن نزنند. در این سیاست چون «رای دادن» یک «وظیفه» است حتی اگر قرار نباشد چیزی را عوض کند، بنابر این رای دادن خوب است و سهم خواستن بد است.

«طلب» هرگز «تقاضا» و «تمنا» نيست!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

آنچه «وعده و وعيد انتخاباتی» خوانده می شود چيزی جز ارائهء فهرستی از «بدهی ها»ی نامزدهای تصاحب قدرت به مردم نيست؛ و مردم حق دارند پس دادن اين بدهی ها را «مطالبه» کنند. مگر معنای اين سخنان آقای روحانی، چيزی جز شرح بدهی هاست: «اساس کشور باید بر اساس قانون و ادامهء آن دارای شفافیت باشد... باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید آمارها دقیق باشند...» امروزه، در يک رابطهء مدرن و متمدن، اين «بايد»ها را معمولاً مردم صاحب حق و طلبکار از حکومت می گويند و خواستاران قدرت پاسخ شان می دهند که «سمعاً و طاعتاً!» اما در کشور ما اين رابطه معکوس گشته است.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

دانستنی های جنبش

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

در تظاهرات مريوان:

کردستان را اعدام نکنيد!

شما اين ويدئو را

چگونه تفسير می کنيد؟

مصاحبهء صدا و سيمای  اسلامی

بجای بی.بی.سی

طنين نام زندانيان سياسی ايران

بر فراز کليمانجارو

كميتهء مبارزه براى آزادى

زندانيان سياسى در ايران

اولین سالگرد پرواز ستار بهشتی

  با حرف‌های محمد نوری‌زاد

گفتگوی عباس خرسندی

 نمايندهء برونمرزی

جبههء دموکراتيک ايران

با راديو فرهنگ

در خواست برای آزادی

فعالیت احزاب در ایران

علی تاجرنیا

با آمدن مجید توکلی جنبش دانشجویی زنده شد

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا، سخنگوی جنبش

سکولار دموکراسی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

پيام اسقف دزموند توتو

به مردم ايران

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
   

   

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh