سث شنبه 19 آذر ماه 1392 ـ 10 ماه دسامبر 2013       

شرح تصوير شير و خورشيد       نظرات خوانندگان       مکاتبه با سردبير

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو پرونده های ديداری ـ شنيداری          آرشيو عکس ها و طرح ها

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

گزارشی ويدئوئی از سخنرانی حسين شريعتمداری در مراسم 16 آذر

در دانشگاه شريف

گزارش کيهان شريعتمداری از مقالهء نوری علا

خبر ويژه: یکی از فعالان سابق اپوزیسیون (لقبی که کيهان صادر کرده!) می‌گوید اپوزیسیون جمهوری اسلامی در کما فرو رفته و صرفاً زندگی نباتی دارد. اسماعیل نوری علا در وب‌سایت گروهک چند نفرهء موسوم به «جنبش سکولار دموکراسی» نوشت: «اپوزیسیون سکولار دموکرات انحلال‌طلب (برانداز) به اغمای رخوتناک افتاده است. به نظر من که اپوزیسیون که خود را نیز جزو آن می‌دانم، در حال حاضر در گرداب بیهوشی فرو افتاده و نوعی زندگی گیاهی را آغاز کرده است.» وی، با بیان اینکه دولت آمریکا به اپوزیسیون وابسته نظیر سازمان مجاهدین [منافقین] و کومله و دموکرات(نام اين دو حزب افزودهء کيهان است) دفاتری برای فعالیت در واشنگتن داده، می‌نویسد: «اپوزیسیون بیمار است و سوال این است که این بیمار فرو رفته در کما را چگونه می‌توان به هوش آورد و فعال کرد؟ پزشکان معمولا روند بیرون آمدن از "کما" را وابسته به شرایط مختلفی می‌دانند. اگر کما ناشی از کمبودهایی در تغذیه سیستم باشد (مثلا افتادن سریع قند خون) می‌توان با جبران کمبودها شخص فرو رفته در کما را بیرون کشید. اما اگر کما ناشی از لطمه‌های مغزی، چه به علت ادامه بلندمدت کمبودها و چه به دلیل ضربه‌هایی از خارج باشد، بیرون آمدن مریض از کما مشکل‌تر است و تبدیل به گیاه شدن بیمار و یا پایان زندگی او هر لحظه می‌تواند محتمل‌تر شود». وی ادامه داد« : دچار شدن اپوزیسیون سکولار دموکرات انحلال‌طلب و مستقل به کمای سیاسی ناشی از فقدان هدف و استراتژی معین و قابل قبول گسترده، همراه با واکنشی بودن رفتارها و گفتارها، و ناامیدی از امکان فروپاشی رژیم است». نوری علا، در ادامه، با تصریح بر اینکه اپوزیسیون با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی‌اش می‌کند، می‌افزاید: «تا آن زمان که اپوزیسیون دچار تشتت و تفرقه در امر انتخاب هدف و تعیین استراتژی است، ناچار خواهد بود که یا همچون اصلاح‌طلبان با موج حوادث همراه شود و برای پیروزی روحانی کف بزند و یا تن به غوطه زدن در اغما بدهد تا شاید روزی از این خواب زمستانی بیدار شود و یا به صورتی همیشگی در این اغمای دلشکن بماند تا مرگ اش فرا رسد».

امید بی امید، نشاط بی نشاط

عیسی سحرخیز

دولت "تدبیر و امید" در چهار ماه اول زمامداری خود در حوزه ی مطبوعات نه تنها نتوانسته دو گل مورد انتظار را بزند، بلکه یک گل هم به دروازه ی خودی وارد کرده است. محاسبات رأی دهندگان به دولت روحانی دقیق دقیق است، چون آن ها شاهد بوده اند که نه تنها دو روزنامه ی نزدیک به دولت - با تمام تبلیغات و خبررسانی هایی که شده بود - نتوانسته اند روی دکه برود، بلکه روزنامه ی "بهار" نیز که پیش از انتخابات خرداد تود و دو منتشر می شد، به دستور هیات نظارت بر مطبوعات از پیشخوان روزنامه فروشی ها برچیده شده است. لابد به این دلیل است که علی جنتی حتی دل از هیات نظارت بر مطبوعات که وزیر ارشاد ریاست آن را به عهده دارد بریده است و چاقوی قوه ی قضائیه را براتر و کاراتر از قوه ی مجریه می داند.

ژیلا مهرجویی را

جمهوری اسلامی سال ها قبل کشته بود!

بصیر نصیبی

قلب بیمار ژیلا مهرجویی، یکی از بنیان گزاران سینمای آزاد، روز جمعه 29 نوامبر 2013 در بیمارستانی در تهران از حرکت ایستاد. بی.بی.سی در خبری کوتاه و چند سطری خبر این اتفاق را منتشر کرد و چند سایت دیگر هم همین خبر ناقص را با مختصری دستکاری از بی.بی.سی کپی کردند. البته اگر ژیلا خواهر داریوش مهرجویی نبود شاید همین چند سطر هم در بی.بی.سی منعکس نمی شد. نام ژیلا اما در کارنامهء سینمای آزاد با عنوان یکی از آغازگران جنبش سینمای آزاد ثبت شده است.

نخود سیاهِ منشورحقوق شهروندی با چاشنی اعدام!

بهروز ستوده

کسی را به دنبال نخود سیاه فرستادن و یا کسی را سرِکار گذاشتن درادبیات کوچه و بازار فارسی، به معنی سرگرم کردن کسی است به کاری عبث و بیهوده تا توجه او از کار و یا موضوع اصلی منحرف شود. حالا داستان دولت تدبیر و امید آقای حسن روحانی و منشور حقوق شهروندی ایشان است که قرار است، با مطرح کردن این منشور، حواس عده ای را از مطالبهء اعلامیه جهانی حقوق بشر ـ که جمهوری اسلامی بزرگترین ناقض آن در دنیا شناخته شده است ـ منحرف ساخته و بدنبال نخود سیاه منشور حقوق شهروندی دولت تدبیر و امید بفرستد.

تجزيه و تحليل حقوقی موافقتنامهء 1+5 با جمهوری اسلامی

امير فيض (حقوقدان)

(پی.دی.اف)

نگاه راهبردی ظریف به ابوموسی!

شهباز نخعی

ظریف به خبرگزاری "مهر" گفته است: «بنده دقیقاً موضع معمول کشور را گفته ام که ما آمادهء گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم». و آنچه که ظریف با عنوان "موضع معمول" از مردم پنهان می کند، همان است که 6 سال پیش سعید جلیلی با صراحت بیان کرد: «ما حاضریم نام خلیج فارس را به خلیج دوستی تغییر دهیم... این یک شعار نیست، بلکه نگاه راهبردی به منظور گسترش همکاری های خود با کشورهای کرانه جنوبی خلیج [فارس] است»! يعنی جای نام "خلیج فارس" را با "ابوموسی"، یا هر موضوع مورد اختلاف دیگر، عوض کنید، تا ببينيد روی آشی که پخته می شود یک وجب روغن "مصلحت نظام" ريخته اند.

اتحاد برای پیشبرد یا اتحاد برای پسرفت؟

نگاهی به اساسنامۀ «اتحاد برای پیشبرد سکولاردموکراسی»

امیرحسین آمویی

کاربست زبان روان و بسامان، و بیان روشن در ارائۀ اساسنامۀ یک جنبش مترقی اهمیت فراوان دارد. داشتن منطق استوار و روشن در بیان، یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های اساسنامه است. این منطق باید در شکل، ساختار و محتوای اساسنامه بازتابی کامل یافته باشد. وجود هر گونه گسیختگی بیانی و نفوذ هر گونه خلل در ساختار اساسنامه نشانۀ گسیختگی و خلل در تفکر، محتوای کار، استراتژی و تاکتیک آن جنبش است. اساسنامه در عین حال باید تهی از هرگونه تکرار مکررات باشد، چه تکرار نشانۀ دوباره‌کاری‌های بی‌هوده توسط آن تشکیلات است.

سفر آخرت و باقی قضايا

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: در قضیهء حادثهء دلخراش بزرگراه قم- تهران، در کنار توجه به مسائل فنی خودرو باید از خود مرگ ناگهانی غافل نبود به این معنا که مرگ خبر نمی‌کند و همه باید برای آن آمادگی داشته باشیم. خلاصه از این حوادث باید برای سفر آخرت خویش عبرت بگیریم.

فدوی: مانند حضرت امام (ل) که فرمود جنگ چیز خوبی ست، فدوی نیز با شما شدیداً هم عقیده است که تصادف چیز خوبی ست و به فتوای علمای سلف، رضوان‌الله تعالی عليه و حشره‌الله مع‌النبيين و‌الصالحين، احوط آن است  که از مرگ و میر ناشی از آن، برای زودتر رسیدن به لقاء الله، سود جست، برادر شهروند!

سی و پنج سال خيانت به منافع و مصالح ملی ايرانيان

دکتر حسن کيانزاد

با ارايهء تابلويي انباشته از اوضاع پريشان و نابسامان کشور، و بويژه اقتصاد ورشکستهء آن، با خزانهء خالی و چپاول شده اش، و همچنين ميلياردها بدهکاری - که دولت مورد پشتيبانی رهبر معظم، سيد علی خامنه ای، يعنی احمدی نژاد، از خود به جای گذاشته است- بايد که عاملين اش را به سبب حيف و ميل و غارت اموال عمومی بر کرسی اتهام و دادخواهی نشانيد که در رديف شماره يک آن سيدعلی خامنه ای قرار دارد؛ زيرا که او به عنوان ولايت فقيه و برطبق اصول و مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی، بر تمامی قوانين انتخابی، قانونگزاری، قضايي و اجرايي اقتدار داشته و بايد به ملت ايران پاسخ دهد که دليل حمايت اش از يک چنين دولت بی عرضه و نابخردی، که به خاطرش خيزش آزاديخواهانهء ميليونی زنان و مردان ايران زمين را سرکوب کرده و آن همه قساوت و جنايات خونين را براه انداخته، چه بوده است.

آسیب‌شناسی ِ «گفتمان ِ برون ‌پرداز»

در حوزه سیاسی/ فرهنگی ِ ایران معاصر

رضا پرچی زاده

تحت تاثیر حساسیت بیگانه‌ هراسانه، ذهنیتِ معاصر ایرانی در حوزهء فرهنگ به طور عام، و در حوزه سیاست به طور خاص، اینطور شکل گرفته و تربیت و بلکه «شرطی» شده که دلیل مشکلات خود را عمدتاً به نقش «عوامل خارجی» و «روابط خارجی» فرو بکاهد؛ که در نتیجه باعث شده از پرداختن به عوامل و دلایل بنیادیِ داخلیِ مشکلات بازماند، و هر آنچه نقص و مشکل در «داخل» دارد را هم به «خارج» فرافکنی کند.

سخن گفتن از ماندلا

نسرین ستوده

فرشته ی نرم خوی عدالت که از جوانی تا سالخوردگی ماندلا را همراهی کرده بود، همچنان با چشمانی بسته کتاب زندگی کسی را به تاریخچه ی پر فراز ونشیب عدالت خواهی می سپارد که هنوز مشتاقان زیادی او را همراهی می کنند. بر ماندلا در طول سالیان زندان همان گذشت که بر دیگر زندانیان سیاسی می گذرد. شرایط سخت زندان، توأم با تلاش برای تحقیر زندانی، تعقیب اعضاء خانواده، مشکلات اقتصادی و حتی لغو پروانه ی وکالت او. اما او همچنان با سماجت بر تحقق رویاهایش پای فشرد؛ رویاهایی که در زمان خود بیشتر به افسانه می ماندند. اگر ماندلا در تحقق این رویاها موفق بوده است، چرا ما نباشیم؟

به تو رشگ مي برم آفريقاي جنوبي! 

مجید نفیسی 

به تو رشگ مي برم / اي آفريقاي جنوبي! / فرزند تو پدري شد / دلير و خردمند و مهربان / كه چون از پشت ميله هاي زندان / به ميان مردم آمد / نخستين پيامش اين بود / كه "من پيامبر نيستم / و هر كس / خداي سرنوشت خويش است."
افسوس
/ دستاربندي ناخداي من شد / كه خود را جانشين خدا مي خواند / و هزاران فرزند ايران را / به جوخه هاي تيرباران سپرد.
امروز "مَديبا" را
/ در زادگاها ش به خاك مي سپاري / و من در تبعيدگاهم / با او بدرود مي گويم.            5 دسامبر 2013

چوگان و رقص سماع، یا چادر و کله پاچه

شکوه میرزادگی

با اعلام ضرورت قانونی شده ی حفظ ميراث فرهنگی ناملموس جهانی از جانب يونسکو در سال دو هزار و سه، بلافاصله، تعدادی از کشورهای جهان به «کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس» پیوستند اما مجلس اسلامی دو سال بعد به پیوستن ایران به این کنوانسیون رأی مثبت داد. اما نکته ی قابل تأمل آن است که، طی این مدت، کم کم عنوان «میراث فرهنگی ناملموس»، به وسیله ی رؤسای سازمان میراث فرهنگی، نمایندگان مجلس، و نشریات دولتی به عنوان «میراث فرهنگی معنوی» تغيير نام يافت. شاید در آن زمان کمتر کسی متوجه شد که این تغییر به دلیل باز شدن دست رؤسای سازمان میراث فرهنگی برای معرفی هر چه بیشتر میراثی است که جنبه مذهبی دارد و حذف بیشتر میراث غیر مذهبی ایرانی ما.

نگاهی به ستيز ‌واژگان حکومت اسلامی با واقعيات!

ناصر ايرانپور

پيش از آنکه به مجموعهء مجعول واژگان حکومت اسلامی نظر اندازيم بد نيست سخن را با اشاراتی به واژگان به کار رفته در سخنان رئيس جمهور جديد حکومت اسلامی آغاز کنيم. آقاي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري اخير با شعار «تدبير و اميد» به ميدان آمد. از آن زمان اين دو واژە، در کنار شعار «اعتدال»، شاە بيت نطق هاي وی را تشکيل مي‌دهند. جا دارد که نخست، از منظر معناشناسي، نظري به اين واژەها و برخي ديگر از اصطللاحات بکار رفته از سوي وي ـ مثلاً، در مجمع عمومي سازمان ملل متحد ـ بيافکنيم و رژيم را با محک اين مفاهيم بسنجيم.

جریان دانشجویی پرچمدار «نقد» یا «نفی»؟

عبدالله گنجی ـ در سايت های جوان و فارس

جریان دانشجویی دارای دو بخش است که یک بخش آن به نقد حاکمیت می‌پردازد و بخش دیگر آن به نفی آن مشغول می‌شود. اگر جریانی با ادبیات گفتمانی اصلاح‌ طلبان شکل گیرد، به تدریج از الگوی 1384- 1376 استفاده خواهند کرد، یعنی کم‌کم به «عبور از روحانی» سوق داده می‌شود و آنچه با خاتمی انجام دادند با روحانی نیز انجام خواهند داد. جریان غیرمذهبی در درون جنبش دانشجویی هرگز بر محور نقد نخواهد ایستاد چرا که مدل حکومتی مستقر آرمان آنان را ارضا نخواهد کرد. بنابراین به دکتر روحانی توصیه می شود به جریانی امید ببندد و آن را برجسته کند که رگه‌های دینی و الزام عملی به اسلام در آن مشهود باشد، در غیر این صورت از وسط راه آن را خواهند دزدید و شاید مانند شورای سابق دفتر تحکیم دوباره به امریکا سفر کنند و آنجا مستقر شوند و از امریکا بخواهند که علیه کشورشان دست به اقدام براندازانه بزند. سابقهء هشتاد سالهء جریان دانشجویی در ایران، هیچ‌گاه با هویت اعتدال رخ‌ نمایی نکرده است و اکنون نیز رخ ‌نمایی نخواهد کرد. لازمهء اعتدال، محافظه‌کاری است و این خصیصه در محیط ‌های دانشجویی واژه‌ای غریب است.

کشور ما به احزاب نیاز دارد نه رهبری دانشجويان!

دلسوز ايران

اين روزها بعلت سالگشت شانزدهم آذر و «روز دانشجو» عده ای چنان می نويسند که گوئی «نجات ايران» تنها به دست دانشجويان انجام خواهد گرفت. البته دانشجو هم، مثل دیگر اقشار، حق دارد در سیاست دخالت کند و نظر دهد ولی نه رهبر سیاسی است و نه جای حزب سیاسی را پر می کند. دانشجو باید اول در کارگاه سیاسی (یک حزب با رهبری با تجربه و تخصص در سیاست) تمرین کند و بعد دست به کار سياسی بزند. در هیچ کشور دموکراتیکی دولت و مردم دنباله روی نظرات دانشجویان نیستند. آیا شما برای انجام جراحی خودتان را به متخصص بیهوشی و تکنسین و نرس بیمارستان ـ آن هم به این دلیل ساده که آنها بیش از شما به امور بیمارستان و شغل خود واردند ـ می سپارید یا به یک جراح متخصص؟

دربارهء درگذشت ماندلا، حقوق بشر و قتل های زنجيره ای

گفتگوی تلويزيونی عليرضا ميبدی با اسماعيل نوری علا

اپوزيسيون در اغما

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

تا «استقرار سکولار دموکراسی در ايران» چقدر راه است؟ چقدر زمان می برد تا در ايران نيز حکومتی غير مذهبی برقرار شود و شهروندان اش بر حسب اعتقادات شان در تور مرتبه بندی حقوقی گرفتار نباشند؟ اين پرسش ها از دل های شکسته در انقلاب 57 و ذهن های کاوندهء راه های نجات ايران از سايهء شوم حکومت ايدئولوژيک ـ مذهبی 35 سال اخير بر می آيد؛ پرسش هائی که اغلب معلوم نيست به کجا بايد بردشان و چه کسانی را مورد خطاب شان قرار داد.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

از «اپوزیسیون در اغما» تا فراخوان فعالین سکولار دموکراسی در ایران

گفتکوی سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن با اسماعيل نوری علا

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

ممکنات و موانع اتحاد عمل سازمان های سياسی

گفتگوی ويدئوئی عليرضا

 ميبدی با اسماعيل نوری علا

بخش اول    بخش دوم

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا،

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
 
 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh