آخرين شعر ـ سرودهء علی ميرفطروس، در سال 1357
◄
تظاهرات ديروز در پاريس، با شرکت شاهزاده رضا
پهلوی
◄
و مجموعهء عکس های تظاهرات در نروژ◄
پيام عباس خرسندی در مورد تابعيت خارج از داخل
◄
انقلاب با مشت
های
گره کرده، گدائی با دست
های باز
منوچهر اصلان
پور
در فيس بووک
اشغال
گران
اسلاميست
غرور و بزرگ منشی و عزت نفس را در جامعۀ ما به حد صفر رسانده اند.
مردم ما علاوه بر اینکه در زیر لوای این حکومت به زیر خط فقر
اقتصادی رسیده اند، از لحاظ فرهنگی، غرور، عزت نفس و سرفرازی نیز
در پائین ترین مرحلۀ سقوط اخلاقی هستند.
ایرانیان اگر بخواهند خود را برای هرگونه تغییری آماده کنند، باید
نخست از خود، غرور و همیت وغیرت خود آغاز نمایند.
واویلا!
حمیدرضا رحیمی
همینطور توطئه پشت توطئه است که از زمین و هوا و دریا و کرات دیگر،
بر سر و روی جمهوری شکوهمند اسلامی ما می بارد: «شهر
خبر،
به نقل از بلومبرگ، مدیریت اجرایی و سازمان دهی فرودگاه زوریخ که
پذیرای هواپیماهای مقامات ارشد بین الملل برای شرکت در مجمع جهانی
اقتصاد در داووس می
باشد، هواپیمای حسن روحانی را در کنار جت اسرائیلی حامل بنیامین
نتانیاهو جای داده اند».
روزنامهء
«وطن امروز»
هم
نوشته
است که
دولت حسن روحانی با «حرامیان عالم» وارد مذاکره شده و توافقنامه
ژنو «تسلیم» جمهوری اسلامی برابر غرب بود».
پس بفرمائيد در سالگرد انقلاب شکوهمندمان، از آن طفلکی چی باقی
مانده است؟
چرا چنین خوار شدیم؟!
شهباز نخعی
درمانده و نیازمند کردن مردم حرمت و عزت نفس آنان را از
بین می برد. در زمان بیان وعدهء
آب، برق و اتوبوس مجانی توسط آیت الله خمینی، اگر مناعت طبع و عزت
نفس بر خصلت ناپسند "رایگان طلبی" غلبه می کرد باید به او گفته می
شد در کشوری که بر
دریای ثروت های طبیعی – نفت، گاز، مس، سنگ آهن و... – قرار
دارد، وظیفهء
حکومت کارآمد تأمین
آموزش، بهداشت و درمان و اشتغال برای مردم است و اگر به این وظیفه
عمل کند، مردم کار می کنند و با حاصل کار خود از
پس پرداخت بهای آب، برق و اتوبوس بر
می
آیند و نیازی نخواهد بود که حاکم آنها را برایشان "مجانی" کند.
«گفتمانِ ایرانیت»؛ محور آشتی و یا پراکندگی؟
کوروش اعتمادی
اینکه
جنبش سکولار دمکراسی، آلترناتیو رژیم اسلامی است و
آن را پی
گیر است، امری است روشن و قطعی. چرا که بارزترین هدف جنبش سکولار
دمکراسی، انحلال هر حکومتی است که بنیاد سیاسی و حقوقی اش بر
بنیادهای ایدئولوژیک و یا مذهبی استوار است. و از آنجائیکه جنبش
سکولار دمکراسی خواهان انحلال کامل هر حکومت ایدئولوژیک و مذهبی
است، پس آلترناتیو بی چون و چرای جمهوری ملایان محسوب میشود. امّا
جنبش سکولار دمکراسی انحلال طلب بر خلاف سوءتعبیرها اساساً جنبش
خشونت گرا نیست و از آنجائیکه انحلال طلب است، انحلال کامل جمهوری
اسلامی را در مرتبه نخست با روشهای غیر خشونت آمیز پی میگیرد؛
الغای قانون اساسی جمهوری اسلامی و ایجاد شرایط دمکراتیک برای
تدوین و تصویب قانون اساسی سکولار مبتنی بر منشور جهانی حقوق بشر.
امّا در نهایت محتوی و روش مبارزه مردم علیه حکومت را رژیم معین
میکند.
چرا
دست از سر خانواده ها برنمی دارید؟
محمد ملکی
آقای روحانی امروز در دانشگاه و در حضور دانشگاهیان
پرسیده اند که چرا دانشگاه ساکت است و استادان سکوت کرده اند؟
آقای رییس جمهور؛ من در این سالها در برابر اعمال تشنج زا و خشونت
آفرین مقامات حاکم که منجر به تحریمهای کمرشکن علیه ملت ما شد سکوت
نکردم و اعتراض کردم.
آقای رییس جمهور؛ من در برابر نقض حقوق بشر در کشورم و زندانی کردن
فعالان سیاسی و عقیدتی سکوت نکردم و اعتراض کردم.
آقای رییس جمهور؛ من در برابر موج بی رویه اعدام ها و ترویج خشونت
در جامعه سکوت نکردم و اعتراض کردم. آقای رییس جمهور من یک
دانشگاهی هستم و در این سالها سکوت نکردم و این وضعیتی است که برای
خود و خانواده ام ایجاد کرده اند.
وزارت اطلاعات دیدهبان نظام
است
حسن روحانی
حسن روحانی صبح روز دوشنبه چهاردهم بهمن در دیدار با
وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، این
وزارتخانه را دیدهبان نظام خواند و گفت «وزارت اطلاعات متعلق به
ملت، متعلق به نظام، متعلق به راه امام و رهبری است».
و
به مقامات وزارت اطلاعات توصیه کرد تا تمام تحرکات «ضد انقلاب» را
در خارج و داخل کشور زیر نظر داشته باشند.
وی
نظام را مانند قلعهای دانست که «وزارت اطلاعات از فراز آن تحرکات
دشمن را رصد کرده و البته نگاه لازم به داخل قلعه نیز دارد».
روحانی تاکید کرد: «در جمهوری اسلامی ایران تنها یک پرچم و یک
پرچمدار وجود دارد و آن مقام معظم رهبری است و همه باید تحت لوای
همان پرچم حرکت کنند و اینکه پرچم دیگری در کشور باشد نه عقلی است
و نه شرعی».
روحانی مدعی شد که نظام با توطئههای داخلی و خارجی زیادی مواجه
است و گفت: «شما ببینید به محض اینکه ما یک قدم برای تعامل با
دنیا برداشتیم تا از این فشار ظالمانه و نابهحقی که علیه ملت
ایران اعمال شده بکاهیم، دشمن تحرکات وسیع خود را برای خدشه وارد
کردن به این حرکت آغاز کرد».
وی
همچنین ادعا کرد که «اکنون دشمنان و بدخواهان، میلیاردها دلار و
هزاران ساعت وقت برای توطئه علیه این نظام هزینه میکنند» و ادامه
داد: «این شما سربازان گمنام و کارکنان زبده وزارت اطلاعات هستید
که باید همه این تحرکات را زیر نظر داشته باشید. این شمایید که
باید گزارش دهید که چقدر رژیم صهیونیستی از این حرکت ما عصبانی و
خشمگین شده است، این شمایید که باید بگویید تا چه حد گروهکهای ضد
این نظام در خارج از کشور به تکاپو افتادهاند و روزانه با مقامات
کنگره آمریکا و دیگران دیدار می کنند تا مانع از رسیدن این نظام به
اهداف خود شوند».
روحانی، وزارت اطلاعات مطلوب را «خانه امید ستمدیدگان» دانست.
لطفاً نام مرا از
اين ليست خارج کنيد.
سيدعلی صالحی
پيرو
تکاپوی مسوولان جايزه کتاب سال،
که
توسط
"خانهء
کتاب"
(يکی از مؤسسات
اقماری وزارت فرهنگ و ارشاد) اداره میشود، نام تنی چند از شاعران
معاصر اعلام شده که گويا تازه
ترين آثارشان به مرحلهء
دوم از اين جايزه راه يافته است. در رسانهها خواندم که دفتر شعر
من،
يعنی «عاشقانههای بعد از گرگ» که توسط نشر مرواريد منتشر شده، نيز پسند
داوران آمده است.
لازم به اشاره است که من ابداً در جريان اين مساله نبودم.
پيشتر از اين نيز اعلام کرده بودم (سر جايزه نيما) که هيچ تمايلی
به شرکت و يا قبول اينگونه جوايز ندارم. اما حيرت اينجاست که
مسوولان و داوران، خود میدانند که اين شکل از برخورد؛ اساساً کنشی
حرفهای به حساب نمیآيد.
باری؛ من با پای خود به ضيافت کتاب نيامدهام که حالا انصراف دهم
اما اين حق فرهنگی من است که اعتراض کنم. اين اقدامِ بیدعوت و
بیاجازه؛ آنهم از کسی که مثل من مستقل است و بر کناره میرود؛
خطای هدفمندیست که به آزمونش نمیارزد.
لطفاً نام مرا از اين ليست خارج کنيد.
سيدعلی صالحی.
|
نقش
تقارن در تحول انقلابی
مرتضی مردیها
برای وقوع یک انقلاب سه شرط لازم است: یکى درهمریختن تطابق نظم
ذهنى و نظم عینى توزیع لذت، یعنی شیوع این باور که وضع موجود از
حیث دسترسی به مطلوبهای کمیاب (لذت)، وضعی طبیعی یا تقدیری نیست،
و خروج از آن ممکن و بایسته است... شرطِ لازمِ دوم، وصل کردن سرنخ
تمام یا غالب مشکلات به سلطه طبقه حاکم است، و این ممکن نیست مگر
در پناه احساس دارا بودن امکانات گستردهاى که به صرف حذفِ مانعِ
قدرتِ مستقر، کمبودها و رنجها برطرف شود. و شرط لازم سوم،
نتوانستن یا نخواستن قدرت مستقر در بهکارگیرى شیوههاى کارآمد
سرکوب است. اما بهصرف وجود این شرایط نيز لزوماً انقلابی رخ
نمیدهد.
لزوم
ارائهء
یک آلترناتیو سکولار- دمکرات
گفتگو با شاهزاده
رضا پهلوی
گفتگوگر: کيهان آنلاين
امروزه گفتمان ما کنشگران سیاسی ـ مدنی برای آینده
کشورمان در راستای دستیابی به یک نهاد و نظام سکولار پارلمانی است.
سکولاریسم و گیتیگرایی یعنی جدایی دین از سیاست از شرایط لازم و
اساسی برای دستیابی به دمکراسی میباشد. در دنیای کنونی، ائتلاف دو
نهاد «سلطنت و دین» جایی در گفتمان سیاسی آینده کشورمان ندارد. ملت
ایران به رشد فکری والایی رسیدهاند که ارزش سکولاریسم را درک
کردهاند و این مهم همراه با احترام به باورها و عقاید دیگران است.
یعنی هر فردی میتواند آزادنه دینداری کند و نه اینکه دین
سیاستمداری کند. حال چنین ارزشی میتواند در هر دو نهاد پادشاهی و
یا جمهوری به شکل پارلمانی که قانون اساسی آن مبتنی بر اعلامیه
جهانی حقوق بشر و سکولاریسم و کثرتگرایی باشد، عملی شود.
منافع ملی، در سالگرد
انقلاب اسلامی
جمعه گردی های اسماعيل نوری علا
به
نظر من، در موارد حادی از آنگونه که در مورد کشور ما پيش آمده، امر
«داوری تعيين کنندهء سود و زيان ملت» حالت متمرکز خود را از دست
داده و تابع سود و زيان گروه های مختلف شده است و، در اين ميان، از
آنجا که در برابر حکومت و دولتی غاصب و سرکوبگر و استبدادی، که
«مصالح رژيم» را بر «منافع ملی» ترجيح می دهند، اين «مخالفان»
حکومت و دولت اند که موظف اند بصورت «داور تعيين کنندهء سود و زيان
ملت» نيز عمل کنند، کوشش در اجماع نظر «اپوزيسيون حکومت» در اين
موارد از اهميت بسياری برخوردار می شود و يک اپوزيسيون مسئول نمی
تواند «همهء» آنچه را که در حوزهء «دولت» و «حکومت» پيش می آيد،
بخاطر آنکه از حکومتی استبدادی و ضد منافع ملی سر زده، يکسره زيان
بخش ببیند.
پيوند برای شنيدن و دانلود
فايل صوتی
با صدای سعيد بهبهانی
◄
توافق اسلام گرایان و سکولارهای تونس: پیروزی زنان
گزارش
ناوینا کوتور
ـ
خبرنگار بی بی سی
در تونس
قانون اساسی جدید تونس با تصویب ماده ای در مورد برابری
تعداد نمایندگان زن و مرد در مجالس قانونگذاری کشور و موازینی که
برای دفاع از زنان در برابر خشونت در نظر گرفته است می تواند آغاز
گر تغییرات تعیین کننده ای برای زنان این کشور باشد. تونس اولین
کشور عربی است که چنین موادی را در دفاع از حقوق زنان در قانون
اساسی خود می گنجاند.
لبنا جربی که تصویب قانون اساسی جدید را تا صبح روز بعد جشن گرفته
بود می گوید: "این ماده قانون اساسی به تنهایی یک انقلاب است. یک
گام بزرگ تاریخی است و فقط برای زنان تونسی نیست."
در سوریه ما به آتش بس از هر نوعی نیاز داریم
گفتگوی فرانکفورترآلگماینه با محمدجواد ظریف
برگردان از الاهه بقراط
صحبت ما بر سر آنهایی است که با پول و سلاحی که از خارج به سوریه
میآید دستشان به خون آلوده است. این توهم را که میتوان بدون اسد
راه حلی یافت باید یک بار برای همیشه به خاک سپرد. . آنهایی را که
این فکر را هنوز ترویج میکنند باید به خاطر خونریزی در سوریه به
محاکمه کشاند. ما باید نیروهای خودمان را روی هم بگذاریم تا یک
آتشبس برقرار شود و نه اینکه درباره این صحبت کنیم که چه کسی باید
بر سوریه حکومت کند. من نمیگویم که بلافاصله یک انتخابات میتواند
برگزار شود ولی ما باید راه را برای یک انتخابات آزاد باز کنیم نه
اینکه توجهمان را روی یک نفر متمرکز کنیم.
حال
این روزهای خامنهای چگونه است؟
تیم خلیج فارس
محمد
قائد در یادداشتی
که
برای توصیف خمینی
نوشت
از واژهی «دژم»، به معنى خشم همراه با ناامیدى و اندوه، بهعنوان
قید براى رفتار و نیز توصیف حالت فرد بهره برد و نوشت که خمینی در
روزهای پایانی عمرش «دژم» بود.
حال حکایت حال احوال علی خامنهای، سیدی که زمانی در خراسان ملقب
به «سیدعلی گدا»
بود و ناگهان امواج زمانه او را بهسوی «سلطان» و «ولیفقیه»
رهنمون شد نیز همین است. خامنهای هم این روزها «دژم» است. او از
شرایط ناراضی است، رهبری که دوست داشت «رهبر مسلمین جهان» نامیده
شود (و اساسا در عمل هم باشد)، اینک، واداده، تسلیم شده، نومید و
تنها، «در سنگر سکوت» خزیده است.
آسيب شناسی اپوزيسيون
(1)
(2)
در برنامهء «پويش» تلويزيون روژهلات، بمديريت سيروس ملکوتی
با شرکت ناصر کاخساز ـ فرهنگ قاسمی ـ
اسماعيل نوری علا
وضعيت فرهنگی کشور
از ديد سيد علی صالحی، محمد بقائی ماکان و يونس تراگمه
ب ا گذشت
پنج
ماه،
نه
تنها اتفاق قابل توجهی در حوزهء
نشر رخ نداده، بلکه تصميمات و انتصابات جديد در معاونت فرهنگی
ارشاد بذر نااميدی را در دل بخشی از فعالان نشر و اهالی قلم کاشته
است.
آنچنان
که
دست
اندر
کاران نشر اطمينان يافته
اند
که
انتصابات اخير تنها در حد جابجا کردن مديران دولت پيشين و صدور
احکامی بوده که طبق آن مهمترين مناصب حوزهء
کتاب به مديرانی که اتفاقاً
در
دولتهای پيشين مورد انتقاد بودهاند؛ واگذار شده است.
خبرنگار
سايت
ايلنا،
در
گفتگو با دست
اندر
کاران نشر،
به
سراغ سه صاحب قلم رفته
است
تا
بپرسد:
"آيا شما میدانيد در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چه میگذرد؟"
دستِ دین از مدارس کوتاه!
حمید
آقایی
تفاهم نامه اخیر وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی با حوزهء
علمیهء
قم اما نماد آشکار دیگری از این واقعیت است که در زمینه فرهنگ و
اندیشه، دشمن اصلی جمهوری اسلامی همانا سکولاریزم و آزاد اندیشی
است. بی جهت نیست که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مداحان و نوحه
خوانان از رشد سکولاریزم حتی در مراسم عاشورا ابراز نگرانی می کند
و می گوید: “هیئت ها نمی توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ
سکولار نداریم! “ و بی حکمت نیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران،
و بویژه آیت الله های حوزهء
علمیهء
قم، در مناسبت های مختلف از رشد سکولاریزم در جامعه ایران ابراز
نگرانی می کنند و مطابق معمول آنرا به دشمنان جمهوری اسلامی نسبت
می دهند.
سودای روحانیون برای حوزه ای کردن مدارس
سعید آگنجی
باید توجه داشت که انگیزههای دیگری هم پشت این طرح وجود دارد که
کمتر در مورد آن بحث میشود که شاید بتوان آن را در مصاحبهای از
محمد حسن نبوی، معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه،
پیگرفت. «میانگین استعدادهای ورودی به حوزه پائین است، ما اگر
مدارس با جاذبه راه انداختیم که افراد مستعد در آن حضور یابند،
آنها را تشویق به حضور در حوزه خواهیم کرد با اجرای درست این طرح،
بسیاری از ضایعات موجود در شیوه فعلی پذیرش، جذب یا طرد افراد،
برطرف میشود ما الان کار را در دبیرستان و راهنمایی آغاز
کردهایم، اما معتقدیم لازمه کار تربیتی جامع این است که از روز
اول تربیت، وارد معرکه شویم؛ یعنی اعتقاد به راهاندازی این مراکز
آموزشی در مقاطع پیش دبستانی نیز داریم…».
توان و خواست جامعهء ایرانی
تقی رحمانی
جریانی که قدرتمندان در ایران را نگران می کند جامعهء
مدرن شهری و حتی روستایی ایران است که با سیاست های حکومت در کشور
همراه نیست. این عدم همراهی همان زیست متفاوت مدنی و نحوهء
تفسیر زندگی است. چرا مدل زیست و سفارشی حکومتی به جامعه ایران
پاسخ نگرفته است؟
...در
عین حال این گرایش مدنی، در رفتار
خود،
محافظه کارانه است و به دنبال روزنه ای برای اعمال سلائق و
تحقق خواسته های خود می گردد؛ حال خاتمی نشد، روحانی. روحانی نشد
خلاصه فرد دیگر. به عبارت دیگر در هر حال کسی را پیدا می کند تا
نشان دهد که چه می خواهد، چگونه و
با
چه هزینه ای هم می خواهد.
|