پدیدهء
از خود بیگانگی در اصلاح طلب سکولار!
بهزاد كریمی
از زاویهء
نگاهی
معین به صف آرایی
های سیاسی
ِ
موسوم به
«اپوزیسیون
استبداد ولایی»،
و
نيز «اپوزیسیون»
در
منعطف ترین برداشت از آن، با سه جریان عمومی مواجهیم که نسبت آنها
با همدیگر از یکسو،
و
بویژه کیفیت عمل جریان دوم - که تمرکز بر آن نیز دقیقاً موضوع همین
نوشته است- از سوی دیگر، جای درنگ و مطالعه دارد. اولی
«شبه
اپوزیسیون»
است، دومی
«نیمه
اپوزیسون»
و
سومی
«اپوزیسیون»
[يا] «سکولار
دمکراتها»
- اعم از دین باوران و بی دینان- که، در
پی عبور از نظام مبتنی بر دین، در نهایت زیر یکی از دو استراتژی
سرنگونی طلبی و تحول طلبی عمل می کنند.
ملی – مذهبی ها اتحاد مصدقی ها را مشکل کرده اند!
همایون مهمنش
«نهضت آزادی»
از
طیف های سیاسی نهضت ملی ایران بود که “دین را از سیاست جدا
نمیدانست”. جمعی از مذهبی های نهضت ملی در سال
1378
عنوان
«ملی
– مذهبی»
به
خود دادند.
اعضاء
طیف ملی – مذهبی عموماً
افرادی صادق در مبارزه علیه استبداد بوده و بویژه در دهه های اخیر
برای طرح نام مصدق در کشور کوشش زیادی نموده اند ولی متاسفانه روش
سیاسی ایشان در زمینهء
دخالت مذهب در سیاست، بویژه در دوران حساس انقلاب در تقابل با اهداف نهضت
ملی ایران و نهضت مشروطه بوده و حتی گذشتهء
خود این طیف را نیز،
که
در برابر کاشانی ها جانب مصدق را گرفتند، مخدوش می
نماید.
معناهای دوگانهء انتخاب
اسماعيل نوری علا
هدف از نوشتن اين مقاله پرداختن صرف به حادثهء نکبت بار «همه پرسی
فروردين پنجاه و هشت» نيست بلکه چون بنظر می رسد که دير يا زود، و
چه بخواهيم و چه نه، زمان فروپاشی حکومت اسلامی و تشکيل يک «دولت
موقت» يا «گذار ِ» ديگر نيز فرا خواهد رسيد و موضوع رفراندوم و
انتخابات نيز ديگرباره در دستور کار قرار خواهد گرفت بايد ببينيم
که از حادثهء سال پنجاه و هشت، و سوابق آن، برای روياروئی با
حادثهء سال نامعلومی که در انتظار ملت ما نشسته است، چه درس هائی
می توان گرفت.◄
پيوند برای شنيدن و دانلود
فايل صوتی
با صدای سعيد بهبهانی
◄