چهارشنبه 20 و پنج شنبه 21 فروردين ماه 1393 ـ  9 و 10 ماه آوريل  2014                                      سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

    |       آرشيو عکس ها و طرح ها       |       جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

فرهنگ ایرانی، رویاروی فرهنگ جمهوری اسلامی

گفتگو با شکوه ميرزادگی

گفتگوگر: حسين حجازی، در برنامهء گلگشت تلويِزيون ايران فردا

دربارهء اپوزيسيون حکومت اسلامی و آيندهء ايران

در برنامهء همصدائی با فرامرز فروزنده ـ تلويزيون انديشه

خواستاری حقوق بشر: شعاری ساختارشکن

کوروش اعتمادی

به نظر می رسد که، برای برانداختن نظام اسلامی از اریکهء قدرت و انحلال قانون اساسی ضد مردمی اش، پروندهء نقض حقوق بشر جمهوری اسلامی بايد در صدر مطالبات نيروهای سکولار دموکرات داخل کشور نيز قرار گيرد. در اين راستا، اصرار ورزیدن بر اجرای قطعنامه های رعایت حقوق بشر توسط حکومت ملایان، قطعاً از حد طرح مطالبات حداقلی فراتر رفته و می تواند تبديل به محور آغاز همکاری نیروهای سکولار دمکراتی شود که باورمند به انحلال رژیم اسلامی و قانون اساسی آن بوده و در راستای تدوین قانون اساسی سکولار دمکراتیکی برای نظام سیاسی آیندهء ایران فعالیت می کنند.  

تصویب پیش‌نویس قطعنامهء راهبرد اتحادیهء اروپا در قبال ایران

سايت راديو فردا

کمیتهء روابط خارجی اتحادیه اروپا، در دوازدهم فروردین ماه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» تصویب کرد که در آن به مسائلی مانند حقوق بشر یا ایجاد دفتر نمایندگی در تهران اشاره شده است. این قطعنامه خود با نظر به قطعنامه‌های پیشین در مورد ایران تنظیم شده؛ به ویژه چندی از آنها که مسائلی مانند برنامهء اتمی یا مسائل حقوق بشری و حقوق اقلیت‌ها را در بر می‌گرفتند.

سفر به کشور تضادها

ماریچه اسخاکه (نماينده پارلمان اروپا)

جدال و کشمکش بین میانه روها و اصولگرایان در همهء قرارها و ملاقات هایمان به چشم می خورد. از انزوای کنونی که رشد رانت خواری در مقیاس وسیع را در پی داشته است صاحبان قدرت سود می برند. منافع آنها از این انزوا آنها را سرسخت تر کرده است. به دلیل اینکه محافظه کاران اکثریت را در مجلس دارند بسیار با اعتماد به نفس عمل می کنند. در بخش های نظامی، سیاسی و اقتصادی کارت های برنده ای دست شان است. بعلاوه، برای آقای روحانی تقریباً غیرممکن است که بدون ایجاد تحرک در زمینهء مسایل داخلی، مثل بازسازی اقتصاد، در روابط با جامعهء بین المللی دگرگونی چشمگیری به وجود آورد.

حیله‌های صهیونیستی از قطعنامه سخیف جامعه اروپا سر درآورد!

واکنش سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی به قطعنامه اتحادیه اروپا

به گزارش ایسنا، فیروزآبادی در واکنش به قطعنامه راهبردهای اتحادیه اروپا در قبال حکومت اسلامی اظهار کرد: «بار دیگر حیله‌های صهیونیستی از قطعنامهء سخیف جامعهء اروپا سردرآورد؛ قطعنامه‌ای که سراسر مغایر حقوق بشر است. اروپا با اشتباه و جرمی که در اوکراین مرتکب شد، بار دیگر اشتباه محاسباتی خود در قبال ملت بزرگ ایران و انقلاب اسلامی را تکرار کرد... اقدام مداخله جویانهء اتحادیهء اروپا و تعیین تکلیف برای ملت بزرگ ایران و اظهار همدستی با سران فتنه و حمایت از همجنس‌بازان از مشخصات چهرهء سیاه اروپا است... ایران اسلامی را با این ترفندهای شیطانی نمی‌توان ترساند، ما خواهان انحطاط سقوط اخلاقی در اروپا هم نیستیم و بازگشت آنها را به تعالیم پیامبران گرامی سفارش می‌کنیم».

تصحيح و پوزش!

حمیدرضا رحیمی

فدوی، اشتباهاً، اساس را بر این قرار داده بود که منبری که مستقیما ً به ُگردهء امّت وصل، و حضرات قرن هاست که بر آن سوارند، چیز بسیار بی مصرف و خاصیتی ست؛ لکن خبر مذکور، فدوی را از اشتباه در آورده، حتا موجب انتباه او شد! و دریافت که خیر، منبر، آنگونه که فدوی می پنداشت، چندان هم بی مصرف نیست، ملاحظه کنید: «براساس اطلاعات منتشر شده، چندی پیش در مراسم نذری ‌پزان که در نزدیکی مسجدجامع یزد برگزار شد، یک منبر چوبی تکه ‌تکه و به‌عنوان هیزم از آن استفاده شد!»/ صراط

دکترین انتخاب بین بد و بدتر

(جامعه شناسی رفتار سیاسی ما)

علی طایفی

اصل دکترین انتخاب بد و بدتر ناظر بر فرایندی است که در آن گروه یا احادی از ملت در انتخاب گزینه های پیش رو ناگزیر از انتخاب بین دو شر هستند، يعنی کسانی که باور دارند اگرچه انتخاب یکی بر دیگری بر تغییر وضعیت موجود بسوی وضع مطلوب اثر چندانی ندارد اما با اين انتخاب وضعیت کنونی وخیم تر نمی گردد. این رویکرد، الگوی انتخاب عقلانی است که مبتنی بر یک پراگماتیزم یا مصلحت گرایی، اصلاح گری بجای انقلابی گری، باور به تغییرات مسالمت آمیز و آرام و در نهایت محافظه کاری عملگرایانه است.

مطالبهء رسیدگی به تخلفات پروندهء وکلای زندانی دراویش

نامهء 581 وکیل دادگستری

پانصد و هشتاد و يک وکیل دادگستری در طی دو نامه مجزا خطاب به محمد صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه با نام بردن از وکلای زندانی دراویش آقایان فرشید یداللهی فارسی و امیر اسلامی از اعضای کانون وکلای استان فارس و همچنین آقایان مصطفی دانشجو و امید بهروزی خواستار رسیدگی به موارد نقض قانون صورت گرفته در روند رسیدگی به پرونده همکاران خود شدند.

گفتگوی راديو فرانسه با محمدرضا روحانی در اين مورد

بلوچستان و امنیت سرزمینی ایران

کورش زعیم

این گروه های خشمگین بلوچ که دست به کارهای خشونت بار می زنند از عربستان نیامده اند، هرچند می شود از آنها علیه منافع ملی ایران بهره برداری کرد. اینها ایرانی هستند، و سرشت ایرانی آنان با خشونت بیگانه است؛ ولی وقتی شاهد اینهمه تبعیض و بی عدالتی و عقب افتادگی باشند و صبرشان تمام شود، هیچ نیرویی جلودارشان نیست. روحانیت اهل سنت در طی این سه دهه نشان داده اند که با خشونت و بی قانونی مخالف هستند و آبادانی و سربلندی ایران برایشان از هر چیز دیگر مهمتر است.

پدیدهء از خود بیگانگی در اصلاح طلب سکولار!

بهزاد كریمی

از زاویهء نگاهی معین به صف آرایی ‌های سیاسی ِ موسوم به «اپوزیسیون استبداد ولایی»، و نيز «اپوزیسیون» در منعطف ترین برداشت از آن، با سه جریان عمومی مواجهیم که نسبت آنها با همدیگر از یکسو، و بویژه کیفیت عمل جریان دوم - که تمرکز بر آن نیز دقیقاً موضوع همین نوشته است- از سوی دیگر، جای درنگ و مطالعه دارد. اولی «شبه اپوزیسیون» است، دومی «نیمه اپوزیسون» و سومی «اپوزیسیون» [يا] «سکولار دمکرات‌ها» - اعم از دین باوران و بی دینان- که، در پی عبور از نظام مبتنی بر دین، در نهایت زیر یکی از دو استراتژی سرنگونی طلبی و تحول طلبی عمل می کنند.

ملی – مذهبی ها اتحاد مصدقی ها را مشکل کرده اند!

همایون مهمنش

«نهضت آزادی» از طیف های سیاسی نهضت ملی ایران بود که “دین را از سیاست جدا نمی‌دانست”. جمعی از مذهبی های نهضت ملی در سال 1378 عنوان «ملی – مذهبی» به خود دادند. اعضاء طیف ملی – مذهبی عموماً افرادی صادق در مبارزه علیه استبداد بوده و بویژه در دهه های اخیر برای طرح نام مصدق در کشور کوشش زیادی نموده اند ولی متاسفانه روش سیاسی ایشان در زمینهء دخالت مذهب در سیاست، بویژه در دوران حساس انقلاب در تقابل با اهداف نهضت ملی ایران و نهضت مشروطه بوده و حتی گذشتهء خود این طیف را نیز، که در برابر کاشانی ها جانب مصدق را گرفتند، مخدوش می نماید.

معناهای دوگانهء انتخاب

اسماعيل نوری علا

هدف از نوشتن اين مقاله پرداختن صرف به حادثهء نکبت بار «همه پرسی فروردين پنجاه و هشت» نيست بلکه چون بنظر می رسد که دير يا زود، و چه بخواهيم و چه نه، زمان فروپاشی حکومت اسلامی و تشکيل يک «دولت موقت» يا «گذار ِ» ديگر نيز فرا خواهد رسيد و موضوع رفراندوم و انتخابات نيز ديگرباره در دستور کار قرار خواهد گرفت بايد ببينيم که از حادثهء سال پنجاه و هشت، و سوابق آن، برای روياروئی با حادثهء سال نامعلومی که در انتظار ملت ما نشسته است، چه درس هائی می توان گرفت.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

مملکت دُنگی

رامین کامران

مانور خامدستانه و ناموفقی که توسط غربیان انجام گرفت، به غرب چیزی نرساند. ولی جبههُ غرب لطمهُ خاصی هم ندید مگر جریحه دار شدن غرورش که چرا همه به حکم اش گردن نمی گذارند. روسیه هم که منفعت اصلی را برد. در نهایت، بازندهُ اصلی، چنانکه باید، اوکراین بود. این اصلی است که هیچگاه تغییر نمی کند، پرداخت صورتحساب همیشه بر عهدهُ طرف ضعیف است. حکایت مکرر است و کلاسیک، با تمام سر و صدایی که بر سرش برپا شده، چیز جدیدی در آن نیست، حتی خطاهای نوین.

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

هيئت مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

نخستين بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh