ما خواستار لغو قانون اساسی حکومت اسلامی، انحلال نهادهای سرکوب برخاسته از آن، و استقرار نظامی سکولار دموکرات در ايران هستيم

جنبش سکولار دموکراسی ايران، بر اساس آئين نامهء «عضويت، شاخه های کشوری و باشگاه های شهری» خود، عضو فعال می پذيرد

بيانيه ها و اخبار سازمان های سياسی و اجتماعی

پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

شرح تصوير شير و خورشيد       نظرات خوانندگان       مکاتبه با سردبير

آرشيو کلی مقالات            فهرست نام نويسندگان و مطالب شان

آرشيو پرونده های ديداری ـ شنيداری          آرشيو عکس ها و طرح ها

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت                   جستجو

نخستين بيانيهء تحليلی جنبش سکولار دموکرسی ايران

پنج شنبه 14 آذر ماه 1392

5 ماه دسامبر 2013

برگ تقاضای عضويت در جنبش

ما خواستار وحدت رهبران جنبش سکولاردموکراسی در ایران هستیم

درخواست دفتر برون مرزی جبهه دموکراتیک ایران

مبارزان آزادیخواه، هموطنان آزاده: برای حمایت از وحدت آزادیخواهان و رهبرانی که تا کنون در دفاع از حقوق مردم و کشور کوتاهی نکرده اند اقدام کنیم.

جهت حمایت از "درخواست وحدت"، از رهبران دموکراسی خواه (سکولار) داخل کشور مهندس عباس امیر انتظام، مهندس حشمت اله طبرزدی، دکتر محمد ملکی و نسرین ستوده،

این حامیان واقعی مردم و کشور ایران، به اين پتیشن مراجعه نمایید.

صدها اوکراينی خيابان‌های منتهی به ادارات دولتی را محاصره کردند

گزارش راديو فردا

گزارش های رسيده از اوکراين حاکی است که صدها معترض به رييس‌ جمهوری اين کشور روز دوشنبه یازدهم آذر خيابان‌های اطراف ساختمان‌های دولتی در کيف، پايتخت، را محاصره کرده و مانع از ورود کارمندان دولتی به ادارات شده‌اند. معترضان برای مسدود کردن خیابان‌های اطراف ساختمان‌های دولتی، از بولدوزر و تراکتور نیز استفاده کردند. خبرگزاری رويترز در گزارشی نوشته که در پاسخ به فراخوان اپوزيسيون برای اعتصاب سراسری در اوکراين و در اعتراض به سياست ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری، برای نزديکی بيشتر به روسيه، معترضان جاده‌های اصلی به سمت ساختمان‌های دولتی را با سطل‌های زباله، موانع فلزی و حتی گلدان مسدود کردند. اپوزيسيون اوکراين زمانی تمرکز خود را معطوف به ساختمان‌های دولتی کرد که بيش از سيصد و پنجاه هزار نفر روز يکشنبه به خيابان‌های پايتخت ريختند و بين معترضان و پليس نيز درگيری‌هايی رخ داد. مخالفان ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اوکراين، خواستار استعفای وی و دولت شده و گفته‌اند که بايد انتخابات زودرس در اوکراين برگزار شود. اعتراض‌ها به يانوکوويچ پس از آن آغاز شد که وی حاضر نشد تا پس از سال‌ها آماده‌سازی يک معاهده تجاری مهم با اتحاديه اروپا، آن را امضاء کند و در مقابل اعلام کرد که ارتباط تجاری اين کشور با روسيه را بيشتر خواهد کرد.

قصیده‌ء روحانیّه

اسماعیل خوئی

با الهام از این سخنِ امام خمینی که فرمود: «من اتمامِ حجت می کنم با شما!»

و پیشکش به روانِ تازه ترین جانباختگانِ آرمان های آزادیخواهانه‌ی مردمِ ایران، جاودان‌یادان:

پروانه ی اسکندری، داریوش فروهر، مجید شریف، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و رستمی ی همدانی.

روحانی، ای بدیل ِ بَدَل‌ کارِ خاتمی!

ای از ریاست ات دلِ جمهور ماتمی!

از گفت ات ار چه ساده دلی چند سرخوش اند،

از کردِ توست جانِ دلِ مردمان غمی...

نرمش قهرمانهء ظریف و ناامیدی غرب از اپوزیسیون

دیوید اعتباری

تحريم های اقتصادی در صورتی‌ می‌توانست به تغییر رژیم بیانجامد که دولت‌های غربی، مانند مورد تحریم‌های آفریقای جنوبی، اين تحريم ها را به رعایت حقوق بشر نیز نسبت می‌دادند، و اپوزیسیون همبسته و متشکل هم همزمان، رهبری اعتصابات سراسری گسترده در ایران را به عهده می‌گرفت و رژیم به سیاست های قدیم خود ادامه می داد و از مواضع اتمی‌ خود عقب نشینی نمی کرد؛ ولی‌ هیچ یک از این شرایط عملی‌ نشد.

چرا با فتوا اشخاص ترور می‌شوند؟

به ياد سالروز شهادت دکتر کاظم سامی

محمد جعفری

آن‌هایی که خيال می‌کنند که بعضی زعمای جمهوری اسلامی که امروز دست‌شان از بخشی از قدرت کوتاه شده، مردمی شده و دل‌شان به جان و مال و ناموس مردم می‌سوزد، به کج‌راهه می‌روند زيرا همین‌ها برای حفظ قدرت از قتل نزديک‌ترين افراد هم خم به ابرو نمی‌آورده‌اند. وقتی مرحوم لاهوتی در سال شصت در زندان اوين با سم استريکنيک کشته می شود. آقای هاشمی هم برای اينکه اين راز فاش نشود، دختران و دو داماد خود که پسران شهيد لاهوتی هستند را جمع می کند و به آنها می گويد: «شما به خاطر انقلاب، سکوت کنيد.» و «آنها هم آدم‌های باهوشی بودند و موقعيت را فهميدند» و سکوت اختيار کردند!

پيش شرط های برپایی جامعه ای سکولار

کوروش اعتمادی

بسیار خوش باورانه است که پذیرفته باشیم، مسیر برقراری نظام حکومتی مدرن، دمکراتیک و سکولار همراه با آکتورهای سیاسیی هموار خواهد شد که هنوز باورمند به تأثیرگذاری مذهب و ایدئولوژی بر سیاست و حکومت میباشند. آنکس که دیندار است و دین را مقوله ای سیاسی و نه امر شخصی قلمداد میکند، بنیادگرای مذهبی است که هرگز باوری به دمکراسی و حقوق آحاد بشر ندارد. دین در حوزهء حکومت صرفا ً ابزار سرکوب و تحمیق اندیشه در دست کسانی است که مأمور اجرای این فرامین غیر دمکراتیک و تثبیت حکومت شریعتمداران هستند.

وقتی شيمی درمانی متوقف شود

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

چندی پيش، آقای دکتر محمدرضا نيکفر، طی يک سخنرانی بمناسبت کشتارهای 67، رژيم اسلامی حاکم بر ايران را «رژيم کشتار» خواند و در پی آن آه از نهاد برخی از "مدعيان مخالفت با حکومت اسلامی" برآمد که «آقا، بی انصافی هم حدی دارد و اين رژيم اگرچه استبدادی است اما کشتارگر نيست و فقط در مقابل حمله برای از ميان برداشتن اش دست به کشتار متقابل می زند». در اين مجادله ديگرانی نيز مطلب را از زوايای مختلف ديگری مورد بحث قرار داده اند و من نيز می خواهم از اين فرصت استفاده کرده و موضوع را از زاويهء ديگری، که بر يک تشبيه مربوط به بيماری سرطان استوار است، مورد اشاره قرار دهم.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

آب نارنجی و بد شانسی فدوی

حمیدرضا رحیمی

فدوی در تمام این سال های تباه، چه در ممالک محروسهء یوروپ، و چه در ممالک محروسهء امریک، و صرفنظر از اینکه وضعیت اقتصادی و رفاه مردم آن سامان چگونه و در چه سطحی بوده است، بیاد نمی آورد که هر یک از انواع نوشیدنی و بویژه آبمیوه ها، و از آن میان آب پرتقال، رایگان بوده باشد. حال که فدوی، علیرغم میل باطنی، از وطن اسلامی گریخته!، و هماغوشی با کژدم غربت را، به همنشینی با برادران، کثرالله امثالهم، ترجیح داده است، آب پرتقال هم، مانند برق و آب حضرت امام(ل) مجانی شده است؛ بدشانسی را می بینی؟!: «خروج آب نارنجی از شیرهای آب در رفسنجان»!/فرارو

اصلاح‌طلبی و ابتذال تئوریک اپورتونیسم

پویان دریابان

توافق قدرت‌های غربی و جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی فضایی برای اصلاح ‌طلبان حکومتی و دنباله‌های اپورتونیست شان در اپوزیسیون که هرگز نتوانسته‌اند ناف شان را از پیکر جمهوری اسلامی ببرند فضایی فراهم کرده تا با ذوق ‌زدگی به ارائهء تحلیل‌های سبک و بی‌مایه در جهت اثبات ظهور یک جمهوری اسلامی دمکراتیک شدت دهند. مصاحبه ‌ها و نوشته ‌های فرخ نگهدار، گنجی، علیجانی، رحمانی و بهنود و شرکاء همگی این خط را دنبال می کنند. اما فقدان تئوری و مبنای علمی مخرج مشترک همه این تحلیل‌هاست.

اتحاد برای پیشبرد یا اتحاد برای پسرفت؟

نگاهی به اساسنامۀ «اتحاد برای پیشبرد سکولاردموکراسی»

امیرحسین آمویی

کاربست زبان روان و بسامان، و بیان روشن در ارائۀ اساسنامۀ یک جنبش مترقی اهمیت فراوان دارد. داشتن منطق استوار و روشن در بیان، یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های اساسنامه است. این منطق باید در شکل، ساختار و محتوای اساسنامه بازتابی کامل یافته باشد. وجود هر گونه گسیختگی بیانی و نفوذ هر گونه خلل در ساختار اساسنامه نشانۀ گسیختگی و خلل در تفکر، محتوای کار، استراتژی و تاکتیک آن جنبش است. اساسنامه در عین حال باید تهی از هرگونه تکرار مکررات باشد، چه تکرار نشانۀ دوباره‌کاری‌های بی‌هوده توسط آن تشکیلات است.

به مناسبت 13 آذر روز مبارزه با سانسور

بیانیهء کانون نویسندگان ایران

وزیر ارشاد در شروع کار خود به صف منتقدان سانسور پیوست و با این کار نشان داد که ادامهء سانسور به شکل موجود برای حاکمیت بسیار سخت شده است. گرچه به زودی معلوم شد که ژست انتقادی ایشان نمایشی بیش نیست، با این حال با برخاستن صدای انتقاد از تریبون دولتی آواهای در گلو ماندهء بیشتری در جامعه طنین انداز شد. گزارش و خبر و مقاله و مصاحبه در بارهء سانسور در نشریاتی به چاپ رسید که تا پیش از این حتی واژهء سانسور را به کار نمی بردند. نامهء سرگشادهء دویست و چهار نویسنده به وزیر ارشاد در این دوره منتشر شد. امضاکنندگان پیشنهاد داده بودند که مجوز کتاب برداشته شود و نویسندگان مسئولیت عبور از ضوابط سانسور را خود به عهده بگیرند. کانون نویسندگان ایران نیز همواره خواستار لغو هر گونه سانسور در جامعه و خواهان آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان بوده است.

محمد رضا خاتمی رأی های خورده شده و خون های ریخته شده را بخشيد!

در گفتگو با روزنامهء اعتماد

نظر سايت اخبار روز: رای های خورده شده ی مردم، خون های ریخته شده بر زمین، زندگی هایی که در کهریزک و اوین و گوهردشت و ده ها زندان بانام و بی نام دیگر بر باد رفت... این ها بخشی از «طلب» مردم ایران از حکومت در سال 88 و وقایع بعد از آن است که به ثبت رسیده است. اکنون محمدرضا خاتمی می گوید: اصلاح طلبان این طلب ها را بخشیده اند. او هر چند می گوید که اصلاح طلبان از آرمان هایشان گوتاه نیامده اند، اما می افزاید آن ها «واقع گرا» شده اند، خواست های خود را محدودتر و کوچک تر کرده اند و حاضرند همچنان صبر کند.

دربارهء توافق ژنو

بيژن نيابتی

هدف استراتژیک دولت اوباما و جناح کبوترها همچنان "براندازی نرم ِ" رژیم ولایت فقیه است. هدف کوتاه مدت ایالات متحده اما سوراخ کردن رژیم از طریق مشروعیت دادن به جناح های رقیب ولایت فقیه، در عین حفظ "ساختار" تحریم ها، به مثابه یک اهرم فشار کارآمد، و در دراز مدت هدایت رژیم به سمت "فروپاشی" است. نبرد اصلی بر سر تصاحب قدرت سیاسی در آن نقطه صورت خواهد گرفت. دست بدست شدن قدرت سیاسی در ایران مسالمت آمیز نخواهد بود؛ بویی که شاید به مشام بعضی ها رسیده باشد، بوی کباب به حاکمیت رسیدن مسالمت آمیز "راست میانه" نیست، تنها بوی داغ شدن حمار جنگ طلبی است.

یک فرصت برای مردم، اما...

الاهه بقراط

مشکل بر سر مردم و امیدی که به یک توافق اتمی پایدار بسته‌اند نیست، بلکه بر سر حیله و فریب رژیم و افراطی‌های موافق و مخالف توافق اتمی است که افراطی‌ترین مخالفان رژیم را در کنار افراطی‌ترین موافقان آن، و برخی مخالفان رژیم را در کنار موافقان آن قرار می‌دهد! مردم نه در آغاز و ادامه و تعمیق فعالیت‌های هسته‌ای نقشی داشته‌اند و نه اینک در این توافق موقت نقشی دارند! اما در نهایی شدن اش به گونه‌ای که به سود آنها در داخل تمام شود می‌توانند نقش بازی کنند. توافق اصلی نه در ژنو بلکه در تهران باید به دست آید.

کاری دشوار، دردناک، خونین

مصاحبهء اشپیگل با عمرو موسا

برگردان: گلناز غبرایی

موسای هفتاد و هفت ساله در دورهء مبارک از سال نود و يک تا دو هزار و يک وزیر امورخارجه‌ء مصر بود و بعد دبیرکل اتحادیه‌ء کشورهای عرب شد. پس از انقلاب سال دو هزار و يازده در انتخاباتی که اخوان المسلمین و اسلامیست‌ها پیروز شدند، کاندید ریاست جمهوری بود. پس از سرنگونی آن‌ها،ارتش حکومت موقتی تشکیل داد و حالا موسای حقوق دان در کار نوشتن قانون اساسی جدیدی است که قرار است در پایان سال به رفراندوم گذاشته شود.

حکومت،  پس از سازش، با مردم چه خواهد کرد؟

بهرام رحمانی

در چنین فضایی، اولین سئوال از سران حکومت اسلامی ایران، این است که چرا تاکنون میلیاردها دلار از درآمدهای کشور را از کانال های نهان و آشکار صرف دست یابی به سلاح های اتمی کرده اید؟ اکنون چه اتفاقی افتاده است که بر سر توافق با رقبایتان به همدیگر تبریک می گویید؟ کجا را تسخیر کرده اید؟ چه دستاوردی را برای جامعهء ایران به ارمغان آورده اید که این چنین ذوق شده از رهبر و روحانی گرفته تا رفسنجانی و خاتمی و رییس مجلس و غیره به همدیگر تبریک می گویید؟! آیا غیر از این است که این سیاست شما و همهء سیاست های تاکنونی تان، مملکت را به قهقرا برده و اکثریت شهروندان کشور را در معرض خطرات مختلف به ویژه گرانی و تورم، بی کاری و فقر فزاینده قرار داده اید؟

جرعه اول...

حسین باقرزاده

اکنون معلوم شده که تصمیم به تغییر جهت سیاست رژیم در قبال آمریکا از مدتی قبل از انتخابات از سوی خامنه‌ای گرفته شده است، و انتقادات صریح در مناظره‌های تلویزیونی از سیاست هسته‌ای جلیلی (از سوی سایر نامزدها)، دعوت خامنه‌ای از مخالفان نظام برای شرکت در انتخابات و حمایت او از اقدامات روحانی و ظریف در عین حمله به آمریکا در همین راستا قابل توضیح است. برای بسیاری این امر یادآور سال شصت و هفت و «جام زهر»ی است که آیت الله خمینی سر کشید. ولی اگر این مقایسه را بپذیریم، توافق ‌نامهء اخیر را باید تنها نوشیدن «جرعه اول» آن دانست...

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

ممکنات و موانع اتحاد عمل سازمان های سياسی

گفتگوی ويدئوئی عليرضا

 ميبدی با اسماعيل نوری علا

بخش اول    بخش دوم

تحليل شرايط سياسی روز

و مسئلهء مطالبه محوری

گفتگو با اسماعيل نوری علا،

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

hhhhhhh