چهار شنبه 30 بهمن و 1 اسفند ماه 1392 ـ  19 و 20 ماه فوريه  2014                                      سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    نظرات خوانندگان    |   پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی (از جمله مجمع سازمان های سکولار دموکرات)

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت     |       آرشيو عکس ها و طرح ها       |       جستجو در سايت

بوی بنزين را می شنويد؟

بيانيهء جمعی از سازمان های سکولار دموکرات ايران

گزارش گمان شکن

سروده ای از میرزاآقا عسگری (مانی)  

خمینی از آسمان نازل نشد

درویش رنجبر

خمینی از آسمان نازل نشد، او محصول دست کم سيصد سال قدرت شیخ الاسلام‌های دربار صفوی، آخوند‌های زمان قاجار، شیخ فضل الله نوری و آیت الله کاشانی بود. او بر بستر تاریخ زاییدهٔ شد. حالا این اغلب فسیل شدگان 35 سال پیش می‌‌فرمایند هفت خواهران نفتی‌ و توطئه خارجی‌؟! خود شاه اولین معمار انقلاب بود. چه لزومی داشت مقالهء رشیدی مطلق نوشته شود؟ اگر آن «اعلیحضرت» دست کم کتاب انقراض سلسله صفویه و نهضت تنباکو را خوانده بود به ساواک نمی گفت بگذارید انجمن حجتیه فعالیت کند ولی‌ داریوش فروهر و بختیار را به زندان بياندازید. اگر خود را عقل کّل نمی دانست و از کارشناسان مشورت طلب می‌‌کرد نه خود را آواره می‌‌کرد و نه ملتی را این چنین خوار و ذلیل.

هفتاد سالگی یک تبعیدیِ عاشق

شکوه میرزادگی

هفته ی دیگر، قدم به هفتاد سالگی می گذارم و هفتاد ساله ای می شوم که سی و چهار سال از زندگی اش را در تبعید گذرانده است. «تبعیدی امروز» دیگر به این خاطر تن به دوری از وطن و عزیزان اش نداده که چون سعدی از «به سختی مردن» گریخته باشد. و اگر چه «سینه»ای دارد «شرحه شرحه از فراق» اما فریادش بیش از آن که «شرح درد اشتیاق» باشد با خواستاری آزادی و عدالت توامان شده است. در واقع، تبعیدی امروز به عشق انسان است که از همه ی موهبت های عاطفی که می توان در وطن داشت می گريزد.

کيسه بوکسی برای نوآمدگان

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

اين روزها «جنبش سکولار دموکراسی» تبديل به کيسهء بوکسی شده که هرکس می خواهد اظهار لحيه ای کند يک مشت اش را هم حوالهء اين کيسه می کند. مثلاً، «داخل کشوری ها» تصميم می گيرند که سکولار دموکرات های خارج کشور را بی کاره معرفی کنند و يا آقای شاهين نژاد تصميم می گيرندتا، پس از خمير کردن استخوان سکولار دموکراسی، به طرح نظريهء ظاهراً جديد خود بپردازند.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

بانی واقعی انقلاب!

شهباز نخعی

چپ ها انقلاب را نتیجه مبارزات مسلحانه عنوان می کنند. ملی ها، کودتای انگلیسی- امریکایی 28 امرداد ماه 1332 را علت اصلی و زمینه ساز انقلاب می دانند. برای مذهبی ها، تاریخ از 15 خرداد 1342 آغاز می شود و سخنرانی آیت الله خمینی در مدرسه فیضیه قم و شورش کم دامنه و سرکوب شده پیامد آن را سرآغاز انقلاب می دانند.  سلطنت طلبان وقوع انقلاب را به ناسپاسی و قدرنشناسی مردم ایران نسبت می دهند و یا از اساس منکر انقلاب می شوند و آن را شورشی ناشی از دسیسه های بیگانگان می نامند. اما، اگر تعریف کلی انقلاب را به عنوان توفان دگرگون کننده مناسبات اجتماعی بپذیریم، آنگاه این پرسش مطرح می شود که مسبب اصلی و یا بانی این انقلاب که و یا چه بود؟

سکولار دمکرات های ساکن خارج و مشکل فرماندهی از داخل

کامبیز باسطوت

آنچه سکولار دمکرات های خارج از کشور به مردم ایران ارائه می دهند افق سیاسی آزادی و اخراج اسلام سیاسی از سپهر سیاسی ایران است. جذابیت این افق فکری سیاسی که در انقلاب مشروطیت پیروز شد و اسلام سیاسی را به دورانی از ناتوانی طولانی گرفتار کرد و از ایران کشوری قانونمند و جهانی و ارجمند ساخت، آنچنان کادرهای اسلامی را نگران کرده که مبارزه ای گسترده را در خارج با سکولار دمکرات ها آغاز کرده اند. بر آنها آشکار است که سرنوشت سیاسی جمهوری اسلامی در میان ایرانیان خارج از کشور معین خواهد شد و به همين دليل است که سکولار دمکرات های خارج از کشور با چندین موج حمله به سازمان بندی خود روبرو شده اند.

درگذشت منصور کوشان

منصور کوشان، داستان ‌نویس، نمایشنامه ‌نویس، روزنامه ‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران، که در آثار خود همواره نفرت خويش را از حکومت اسلامی نشان داده و خواستاری حکومتی سکولار دموکرات در انديشه و حاصل قلم اش موج می زد، پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری سرطان در سن شصت و پنج سالگی در نروژ درگذشت. او که در پنجم دی ‌ماه هزار سيصد و بيست و هفت در اصفهان به دنیا آمده بود،در سال‌های میانی دههء هزار و سيصد و هفتاد نشریهء وزین "تکاپو" را منتشر می‌کرد که توقیف شد. کوشان پس از خروح از کشور فصلنامهء ادبی- فرهنکی "جنگ زمان” را منتشر کرد. پايگاه جنبش سکولار دموکراسی ايران اين فقدان را به اهل قلم و دوستان و فعالان سکولار دموکراسی تسليت می گويد.

آسيب شناسی اپوزيسيون   (1)     (2)

در برنامهء «پويش» تلويزيون روژهلات، بمديريت سيروس ملکوتی

با شرکت ناصر کاخساز ـ فرهنگ قاسمی ـ اسماعيل نوری علا

زنگ تفريح انقلاب

حميدرضا رحيمی

فدوی هرگاه که گزارش تصویری برخی مراسم دولتی مانند انتخابات و راه پیمائی های خود جوش در وطن سابق را می بیند، نمی داند چرا احساس می کند که زندانیان را لحظاتی  برای هواخوری، به حیاط خلوت زندان آورده اند!.. احساس فدوی در تظاهرات 22 بهمن امسال نیز مع الاسف، از همین جنس بود! و نیز فدوی پیش از این گفته است که جمهوری شکوهمند اسلامی ما، تنها چاقوئی ست در جهان، که دستهء خودش را می ُبرد!؛ به یک شاهد تازه نگاه کنید: «بنا بر گزارش مهدی خزعلی، هاشمی رفسنجانی از خیابان دکتر قریب به راهپیمایان پیوست و با شعار "درود بر هاشمی، سلام بر روحانی" مردم استقبال شد و گروهییروهای امنیتی" با شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" از او استقبال کردند!

سکولاریزاسیون، فرایند دنیایی و عرفی شدن جوامع بشری

حمید آقایی

سکولاریزم در مفهوم امروزی و کاربردی آن یک سیستم و یا ایدئولوژی سیاسی خاصی را ارائه می دهد که بر پایهء مجموعه ای از اصولِ قانونی و قراردادهای اجتماعیِ مستقل از مذاهب و ادیان تنظیم و برقرار شده است. این سیستم سیاسی اما الزاماً مخالف ورود مذهب به سیاست و روابط اجتماعی نیست، بلکه مانع از آن می شود که دولت و یک نظام سیاسی و حکومتی چهره ای کاملاً مذهبی بخود گیرد و یک اعتقاد خاص دینی را اعمال و اجرا نماید. در نقطهء مقابل اما سکولاریزاسیون، فرایندی است که هدف نهایی اش حذف مذهب و ادیان از روابط و مناسبات اجتماعی است، و قصد آن دارد که جامعهء انسانی را در نهایت عرفی و دنیایی نماید.

سیر تحول اهداف و ابزارها درانقلابات ایران

فرهنگ قاسمی

يکصد و هفت سال از انقلاب مشروطیت و سی و پنج سال از انقلاب پنجاه و هفت می‌گذرد. به‌ عبارت ‌دیگر، تقریباً سی و پنج سال است که نظام جمهوری اسلامی انقلاب مردمی ایران را مال خود و حاکمیت دینی و نظام "موبوکراسی" (حکومت اراذل و دزدان) را به مردم تحمیل کرده است. نویسندهء این مقاله، مانند بسیاری از افراد دیگر که علاقمند به رشد و ترقی فرهنگی و سعادت کشور ایران در تمامیت آن هستند، از خود سؤال می‌کند که: وضعیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی امروز نسبت به سال‌های قبل از انقلاب و در مقایسه با اهداف جنبش‌های اجتماعی که به عنوان انقلاب مشروطیت در ایران ثبت شده است چگونه می‌باشد؟

صف آرائی گفتمان ها در برابر هم

کورش اعتمادی

برای مقابلهء با سازمان یافته ترین حکومت مذهبی و ایدئولوژیک تاریخ ایران که بطول هزار و چهارصد سال نفوذِ فرهنگی و سیاسی در این سرزمین دارد، از چه ابزارکاری می خواهیم بهره جوییم و یا اساساً چه سامانِ سیاسی را در نظر گرفته ایم که جایگزین این رژیم مذهبی کنیم تا از این بن بست تاریخی خلاصی یابیم؟ «گفتمان ایرانگرایی» چون گفتمانی فرهنگی، با تکیه بر اساطیر، سمبل ها و آداب و سنت تاریخ کهن و معاصر ایران، در مقابلهء با گفتمان اسلامگرایی هرگز امر نکوهیده ای نیست، امّا رد و تقابل جدی و بی پردهء پيروان آن با جنبش سکولار دمکراسی، که همچون ابزار انحلال جمهوری اسلامی عمل می کند، سخت قابل تعمق و موردِ پرسش است!

پیام بزرگان پارس لر بختیاری به رژیم جمهوری اسلامی

جهانیان بدانند که ما ایرانبان این مرز و بوم اگر چنانچه، به رسم چیستی ِ پر فراز و نشیب سرزمین مان، هم اکنون از اسب باد پای سرنوشت به زیر افتاده ایم «اما هرگز در اصل خویش پستی نگزیده و به شهادت همان تاریخ گذشته گان مان» ما نیز هم اکنون توان لگام زدن به هر حاکمیت سرکشی را که بخواهد مردم بانژادهء ما را نادیده گرفته و بی حرمت کند، دارائیم. از این روی هم اکنون آقای سید علی خامنه ای و بیت ایشان را، که در جایگاه رهبری تمام دستگاه های حاکمیت فعلی، از جمله صدا و سیما، قرار دارند مسئول اصلی این قبیل کارشکنی ها، بویژه توهین به بزرگان و هویت و شرف ایرانی خویش، دانسته خواهان اخراج هرچه سریعتر آقای ضرغامی از ریاست صدا و سیما کشور و سپس پوزش طلبی رسمی خود ایشان از مردم ایران و از طریق رسانهء ملی می باشیم؛ چرا که ما بر این باوریم که توهین به هر یک از اقوام ایرانی توهین به تمام اقشار گوناگون ملت یکپارچه ایران بزرگ است. ما همه ایرانبانیم!

کانون فرهنگی پارس لر بختیاری ایرانبان ـ شنبه 26 بهمن 1392

* با آتش بازی نکنید

* ما پرچمداران آتش خشم ملت ایرانیم

* بختیاری می میرد سازش نمیپذیرد

* بختیاری بیدار است از بیگانه بیزار است

کنار رويد پيش از آنکه کنارتان بگذارند!

کورش زعيم

خطاب به رئيس صدا و سيمای حکومت

در درازنای تاریخ نه ساله مدیریت شما بر رادیو وتلویزیون دولتی ایران، روزی نبوده که یک بی آبرویی برای ملت ایران بوجود نیاورده باشید. افزون بر برنامه های عمدتاً بی کیفیت و مبتذل و ضد فرهنگ ایرانی که هوادارانی ندارد، شما به ایجاد نفاق میان مردم مناطق مختلف و تیره های ایرانی، اهریمن نمایاندن شخصیت هایی که نام ایرانی دارند، تحریف تاریخ پرافتخار ایران، و اکنون توهین چندش آور به یکی از کهن ترین و میهن پرست ترین و دلاورترین مردم این سرزمین که بختیاری ها و لرها هستند پا در مسیر خیانت به کشور گذاشته اید.

از انقلاب تا امروز

گفتگو با محمود مرادخانی

گفتگوگر: آرش مهدوی

دست مذهب رو شده و در جبههء اپوزيسيون تنها آنهايی مکان دارند و مردم و جامعه بين المللی قبول شان خواهند داشت که سکولار و يا لائيک  باشند و اعتقادات مذهبی خودشان را در مناسبات سياسی ـ مبارزاتی دخالت ندهند. در ايران هم بر خلاف حرف بسياری که هنوز فکر می کنند اکثريت مردم مسلمان و يا مذهبی هستند، مطمئن باشيد که دين بطور کلی و بخصوص اسلام رواج و طرفدار بسيار کمی دارد. بسياری از ايرانيان از روی عادت، خرافات و يا ترس ادبيات و رفتار مذهبی دارند. مردم از ترس رژيم و در نبود يک آلترناتيو و يک انگيزه مشخص بديل، ناچارند به روال معمول عمل کنند وگرنه بعد از اين رژيم خواهيم ديد که در منطقه، ما الگوی سکولاريسم و دمـوکراسی خواهيم شد.

ايرانشهر در لندن چگونه منتشر شد؟

حسین باقرزاده

مقدمات امر در نیمهء اول سال 57 فراهم می شد و همزمان با آن، جنب و جوشی در ایران شروع شده بود. شمارهء طلیعه (صفر) هفته نامه بلافاصله پس از فاجعهء 17 شهریور (که سرتیتر اصلی صفحهء اول آن بود) چاپ شد و در آن، جمعهء 28 مهر برای نشر شمارهء اول اعلام گردید. در فاصله این چند هفته، خمینی وارد پاریس شد، و هم‌زمانی تقریبی این واقعه نامنتظرهء با انتشار ایرانشهر به شایعاتی دامن زد که البته پایه‌ای نداشت.

«آن که باید پوست بیندازد حاکمیت است»

کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران، قدیمی‌ترین تشکل اهل قلم در ایران، در واکنش به اظهارات معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت حسن روحانی واکنش نشان داد. عباس صالحی هفته گذشته گفته بود، کانون نویسندگان ایران "با نوعی پوست‌اندازی" می‌تواند امکان فعالیت دوباره خود را در دولت یازدهم محتمل سازد. پیش از اظهارات معاون وزارت ارشاد، نیروهای امنیتی ایران از نشست جلسه مشورتی کانون نویسندگان ایران جلوگیری کرده بودند و این تشکل در بیانیه‌ای به شدت به این اقدام حاکمیت اعتراض کرده بود. نشست مشورتی کانون قرار بود در منزل شخصی یکی از اعضا برگزار شود، اما وزارت اطلاعات با احضار صاحب‌خانه، او را وادار کرده بود که نشست را لغو کند.

«دههء روشنگری» در برابر «دههء فجر»

الاهه بقراط

وسوسه در کنار توده‌ها قرار داشتن به بهای سر بریدن آزادی در پای قدرتی که با پشتیبانی همان توده‌ها مستحکم می‌شود، دیر یا زود گریبان روشنفکر را خواهد گرفت. «مردم» و «توده» در یک دموکراسی با حاکمیت بر سرنوشت خود، «آزاد» می‌شوند ولی با مشارکت در قدرت، پایشان به زنجیر سنگین مسئولیت بسته می‌شود. هر چه قدرت مسئولیت‌ناپذیرتر باشد به همان اندازه انحطاط جامعه عمیق‌تر است.

نقش تقارن در تحول انقلابی

مرتضی مردیها

برای وقوع یک انقلاب سه شرط لازم است: یکى درهم‏ریختن تطابق نظم ذهنى و نظم عینى توزیع لذت، یعنی شیوع این باور که وضع موجود از حیث دسترسی به مطلوب‏های کمیاب (لذت)، وضعی طبیعی یا تقدیری نیست، و خروج از آن ممکن و بایسته است... شرطِ لازمِ دوم، وصل کردن سرنخ تمام یا غالب مشکلات به سلطه طبقه حاکم است، و این ممکن نیست مگر در پناه احساس دارا بودن امکانات گسترده‏اى که به صرف حذفِ مانعِ قدرتِ مستقر، کمبودها و رنج‏ها برطرف شود. و شرط لازم سوم، نتوانستن یا نخواستن قدرت مستقر در به‏کارگیرى شیوه‏ هاى کارآمد سرکوب است.

لغو عضويت سه تن در جنبش

آغاز بکار وبلاگ

باشگاه لوس انجلس

نخستين بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

 تاريخچه

مقدمات

پيمان نامهء عصر نو

مؤسسين کنگره

سايت نخستين کنگره

تصميم به ايجاد جنبش

 تشکيلات 

نمودار تشکيلاتی

اساسنامه

شورای دبيران جنبش

شورای مشاوران جنبش

 دفاتر پنجگانه

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفترهماهنگی باسازمانها

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفتر مطالعات سياسی

  عضويت، شاخه، باشگاه

دفتر هماهنگی شاخه ها

آئين نامه

 

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه

دفتر مرکزی انديشگاه

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

 
              

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh