چهارشنبه 27 و پنج شنبه 28 فروردين ماه 1393 ـ  16 و 17 ماه آوريل  2014                                      سردبير: اسماعيل نوری علا        

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

    |       آرشيو عکس ها و طرح ها       |       جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

درخواست ابراهیم یزدی از مردم ایران و در خواست ما از ايشان!

وبلاگ روشنگر نسل سوخته

ابراهیم یزدی و حزبش (نهضت آزادی) در بیانیه ای از مردم ایران خواسته اند که، برای کمک به دولت حسن روحانی، داوطلبانه از دریافت یارانه ها انصراف دهند. گر چه در خواست ابراهیم یزدی غیرعملی و خنده دار است اما می توان از آن برداشت کرد که ایشان شدیداً نگران شورش عمومی و سرنگونی جمهوری اسلامی در صورت قطع یارانه ها هستند و با این بیانه خواسته اند در آرام کردن جامعه پس از برداشتن یارانه ها کمک حال رژیم باشند. البته ابراهیم یزدی یادش رفته که این پول ناچیز جایگزین قطع یارانه های غیر مستقیمی است که پیشتر بر روی کالاهای اساسی و سوخت به مردم پرداخت می شد. بنابرین بهتر است ایشان از دولت ِ به قول خودش «تدبیر و امید» بخواهد تا قیمت ها را به گونهء «داوطلبانه» به ٨ سال پیش برگرداند! به هر روی ما نیز، در برابر درخواست ابراهیم یزدی، چند درخواست از ایشان داریم که اگر آنها را «داوطلبانه» انجام دهد بسیار سپاسگزار می شویم...

چرا «دل‌کندن» از یارانه برای «ملت» سخت است؟

گزارش سايت داخلی فرارو

«دولت‌های مختلف در زمان انتخابات شعارهایی برای حل مشکلات مردم داده‌اند اما بعد از آن بهانه‌هایی مطرح کرده‌اند. لذا مردم به کلیت ساختار سیاسی – اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیریتی دولت اعتماد و اطمینان ندارند و این عدم اطمینان را در جنبه‌های مختلف نشان می‌دهند که یکی نقدینگی بالای پانصد هزار میلیارد تومان و دیگری عدم انصراف از دریافت یارانه است. به عبارت دیگر مردم نقد خود را با نسیه وعده‌های دولت عوض نمی‌کنند.»

چند جملهء با حال...

از يک مطلب ارسالی از ايران

* دههء فجر بهترین فرصته که به پدر - مادرامون چپ چپ نگاه کنیم!

* همه جای دنیا تبعید  می کنن، تو ایران ممنوع الخروج!

يعنی خودشونم میدونن اینجا کجاست!

* فکر کنم ما تنها ملتی هستیم که از ضایع شدن رئیس جمهورمون

تو  صحنهء بین الملل حال می کنیم!

كسي كه هم دانشگاه شريف درس مي خونه و هم در حوزهء علميه ثبت نام مي كنه ابله نيست؛ خوب فهميده كه كنار علم، ثروت هم لازمه!

* خنده دار ترین گفته از زبان مأمورين در سریال های حکومت اسلامی:

"بدون حکم قضایی که نمی تونیم  وارد اين خونه بشیم!"

* اگر  لاریجانی‌ها برادر دیگه ای هم  دارن بگن، ما طاقتشو داریم!

حل معضلات مزمن

حمیدرضا رحیمی

فدوی، در مرور خبرهای دارالخرافه، به اين خبر برخورد: «راه‌حل معصومهء ابتکار برای آلودگی هوا: از تهران بروید!» (به نقل از سایت رادیو فردا) که طبق معمول راه حلی بسیار سطحی و ناکارآمد است. لذا فدوی در این مورد نیز مضایقه نکرده و  راه حل بسیار اساسی خود را تقدیم می کند و آن این است که: بجای ملت، حضرات آیات و حجج اسلام و توابع سببی و نسبی آنان، کثرالله امثالهم، از ایران سابق بروند!

خاورمیانه صحنۀ نبرد بین مدرنیته و فناتیزم مذهبی

مهران اميراحمدی

برخی از این تحلیل گران که از گرایش ملی- مذهبی نیز برخوردارند، عنوان می کنند که لازمۀ دموکراسی تن دادن به انتخابات است مگر اینکه انتخابات سالم نباشد. در صحت و درستی. چنین عبارت هایی هیچ شکی نیست اما نمی توان از این عبارات برای توجیه رفتارهای غیر دموکراتیک کسانی چون "محمد مرسی" و "اردوغان" استفاده کرد. هر انسان آزاده ای با این مفاهیم موافق است اما یک نکته  همواره ذهن برخی، چون نگارنده، را دچار این پرسش کرده که آیا می توان پدیده های سیاسی در اروپای شرقی و یا ونزوئلای کنونی را با تحولات خاورمیانه به خصوص مصر، ایران و یا ترکیه در یک راستا ارزیابی کرد و به دنبال آن، به نتایج مشابه و یکسان رسید؟

ه‌ء دست آوردها و قوانین بین المللی حقوق بشر ایجاد شده و استثنا پذیر نیست.

بیستمین سالروز بنیانگذاری حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات)

اعلاميه

بیست سال پیش، پس از دو سال تلاش هیئت موسس سرانجام در روزهای نهم و دهم ماه آوریل 1994 در شهر کلن آلمان کنفرانس موسس "سازمان مشروطه خواهان ایران" که بعدها به حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) تغییر نام یافت تشکیل شد و سازمانی پای به عرصه سیاسی ایران گذاشت که جای خالی آن مدتها بود که از سوی فرهیختگان ایران احساس می‌شد. سازمانی که بتواند ارزش‌های یک دمکراسی لیبرال را در چهارچوب یک سازمان راست‌میانه نمایندگی کند.

جنبش سکولار دموکراسی ايران

بيستمين سالروز بنيانگذاری حزب مشروطهء ايران را

به اعضاء و رهبران آن خجسته باد می گويد.

قناری های رنگ شده، بهارهای خزان زده!

میترا پورشجری

امسال، ارمغان و هدیهء نوروزی "دولت تدبیر و امید" به زندانیان "سالن شماره هفت ندامتگاه مرکزی کرج" به مناسبت فرارسیدن "بهار اعتدال" چنين بود: فروشگاه و بوفهء زندان، بدون اطلاع قبلی و ارائهء دلیل منطقی، از بيست وهشتم اسفند - درست شب عید- تا تاریخ هفده فروردین تعطیل شد!؛ يعنی همان مکانی که زندانیان برای فرار و فاصلهء اندکی از غذاهای بی کیفیت و ناکافی و خوردن کمی میوه و خریدن سیگار - آن هم با پرداخت چند برابر قیمت نسبت به بیرون زندان- هر روز به آن پناه می آوردند. این کار بدان معنا بود که 600 نفر زندانی تنها مجبور شدند از جیرهء حقیرانهء زندان استفاده کنند و در نتیجه اکثر آنها گرسنه ماندند یا با سوء تغذیه سر بر بالین های سفت و کثیف گذاشتند!

من از ایرانی بودنم شرمنده نیستم!

(نامه ای خطاب به دکتر تورج  دریایی)

شکوه میرزادگی

آقای دکتر دریایی عزیز! مطلب شما را با عنوان «از ایرانی بودنم شرمنده ام» در سایت بی.بی.سی فارسی خواندم. من هم، چون شما، از دیدن تصویر جماعتی ناآگاه که مثل همیشه، و در بزنگاه های حساس، به خیابان شان می آورند و هر آن چه را که می خواهند بر دهان شان می نشانند، و از اهانت به دو ایرانشناس بزرگ و استثنایی تاریخ معاصر جهان به شدت اندوهگین شدم و چون شما اشک ریختم. اما...

شاعران جهان! در جشنوارهء شعر حکومت اسلامی شرکت نکنيد!

اسماعيل نوری علا ـ ميرزا آقا عسگری ـ افشين بابازاده

اشاره: مطابق خبر مندرج در رسانه های ايران، قرار است در ارديبهشت ماه برنامه هائی به نام «جشنوارهء بين المللی شعر فجر» در تهران برگزار شود. مسئول اين جشنواره در تاريخ 24 فروردین 1393 به خبرگزاری فارس چنين گفته است: «شاعرانی از کشورهای فرانسه، آمریکا، الجزایر، مراکش، عراق و سوئد انتخاب شده اند که فعلاً امکان اعلام اسامی آنها وجود ندارد... البته زمانی که بلیط آنها تهیه شد و ساعت ورود اعلام شد ما اسامی را اعلام خواهیم کرد!» اين نامه را سه شاعر تبعيدی از سه نسل شاعران ايران خطاب به شاعران غير ايرانی که به شرکت در اين جشنواره دعوت شده اند نوشته و از همگان می خواهند تا با امضای «پتيشن» مربوطه آنها را در اين مورد حمايت کنند.

سانسور: همبازی و رفیق کودکی ما تا امروز

محمد تنگستانی

نسل من با سانسور بزرگ شد، با خود سانسوری رشد کرد، با خود سانسوری با حقوق شهروندی خود آشنا شد. به اتفاقات 88 که رسید این بار «سکوت کردن» بود؛ اعتراض به دزدیده شدن رای در سکوت مضحک‌ترین سانسور اجتماع شد. چرا باید به چیزی که با آن سه دهه رشد کرده‌ام و بزرگ شده‌ام مشکل داشته باشم؟ ما با سانسور مشکلی نداریم! سانسور همبازی و رفیق کودکی ما تا امروز بوده است؛ رفیق نسلی که یواشکی بود؛ نسلی که حتی همین مطلب را در کشورش باید با فیلترشکن بخواند.

دیوار نگاره

داستان کوتاهی از: خولیو کورتاسار

مترجم: بهمن شاکری

در ابتدا، بازی تو ناشی از ملال بود. کار تو به خاطر اعتراض به اوضاع و احوال شهر، منع عبور و مرور، ممنوعیت تهدیدآمیز نصب هر گونه دیوارکوب یا شعارنویسی بر در ودیوار شهر نبود. برای تو تنها این جالب بود که با گچ‌های رنگی طرح‌هایی بر دیوار بکشی (از آن اصطلاح دیوارنگاره که خیلی مورد علاقه منتقدین هنری است، خوشت نمی‌آمد) و هر از گاه بازگردی نگاهی به آن‌ها بکنی و با اندکی خوش ‌شانسی شاهد رسیدن شهرداری شوی که کارگران با فحش‌های بی‌ثمر دارند آن‌ها را پاک می‌کنند.

وفاق ملی در جمهوری پنجم؟

ابراهيم يزدی

مطلبی که می خوانيد بخش هائی از گفتگوی نشريهء «آرمان» با ابراهيم يزدی، رهبر «نهضت آزادی ايران»، است که بوسيلهء سايت «ندای آزادی»، وابسته به «نهضت آزادی ايران»، باز پخش شده است. ما پرسش ها و بخشی از پاسخ ها را حذف کرده و سخنان دکتر يزدی را در چينشی که به امروز ايران مربوط می شود مرتب کرده ايم. بنظر ما اين سخنان هم نشانگر وضعيت بن بستی است که کل نيروهای وفادار به جمهوری (و نه حکومت ِ) اسلامی در آن گرفتار آمده اند.

در فروردين 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در آن دو روز پيش از 14 مرداد در شهر واشنگتن برگذار شد. (نک: سايت کنگره) چند ماه پس از اين واقعه، با همرائی چند سازمان سياسی مختلف، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد. اين «مجمع»، بر بنياد اساسنامهء خود، تصميم دارد که هر ساله، در 14 مرداد و سالگرد انقلاب مشروطه کنگرهء ساليانهء سکولار دموکرات های ايران را بر پا دارد.

در روز 13 مرداد 1392، و طی آخرين جلسهء «نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران»، عده ای از حضار گرد هم آمده و بعنوان هيئت مؤسس تصميم گرفتند تا نهادی را با نام «جنبش سکولار دموکراسی ايران» پايه گزاری کنند. در همين جلسه اعضاء اولين «شورای دبيران جنبش» برگزيده شدند و نمودار تشکيلاتی جنبش نيز به تصويب رسيد. شورای دبيران بلافاصله، پس از انتخاب هيئت مشاورين خود، دست به کار نهائی ساختن اساسنامهء جنبش شده و با ايجاد «پايگاه رسمی جنبش» اين اساسنامه را منتشر نموده است تا بتواند، با دريافت نظرات مؤسسان و اعضاء بعدی، آن را در مجمع عمومی آيندهء جنبش به بحث و تصويب بگذارد. همچنين اکنون يکی از مؤسسان «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» محسوب می شود.

 دفاتر ششگانهء جنبش

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

دفتر عضويت و نمايندگی

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه سکولار دموکراسی

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

نخستين بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh

bbbb