سردبير: اسماعيل نوری علا                      چهارشنبه 25 و پنج شنبه 26 تير ماه 1393 ـ  16 تا 17 ماه ژوئيه 2014   

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی     |    مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

شنبه نهم و يکشنبه دهم ماه اگوست 2014 در شهر «بوخوم» آلمان

متن دعوت عام        فايل صوتی دعوتنامه 

 شرکت کنندگان تا امروز   حمايت کنندگان تا امروز 

دعوت شدگان            برنامه های در حال تکميل

افتتاح کنندگان کنگره (نمايندگان سازمان های سياسی)

پوشش زندهء راديو تلويزيونی برنامه های کنگره

 پيام های واصله به کنگره

 نوشته ها و برنامه های ديداری و شنيداری دربارهء کنگره

آدرس محل برگزاری کنگره       پيوند به اطلاعات هتل ها

جمهوری پنجم: عصر واقع گرایی سیاسی!

چرا گذار از دوران 84 تا 92 مهم است؟

ابراهیم یزدی

شاید باشند و هستند گروه ها و نهاد های با نفوذی که می خواهند وضعیت سیاسی و اقتصادی قبل از انتخابات 1392 ادامه داشته باشد. اما نمی توانند روند تحولات بعد از انتخابات را مختل سازند. ممکن است آن را کند کنند اما نمی توانند متوقف سازند. اگر می گوییم دموکراسی یاد گرفتنی است، باید بپذیریم که همه باید یاد بگیریم، هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان. و تنها کانون یاد گیری دموکراسی در میدان تعامل های سیاسی و اجتماعی و اشتباهات در محاسبات و در همین شکست ها و پیروزی ها ست.

نقش ایدئولوژی در تخریب هویت انسانی

اکبر معارفی

عدم احساس شفقت به هنگام مشاهدهء درد و رنج دیگران، عدم احساس شادی از شادی، رقص و پایکوبی دیگران، آزار و اذیت حیوانات، دعواهای خیابانی، رفتار غیر متعارف به هنگام رانندگی، خشونت غیر قابل توجیه بسیج و گشت ارشاد، سکوت مرگبار مردم ناظر بر خشونت همه شواهد اختلالات روحی و روانی عمیقی هستند که ناشی از تسلط تفکر ایدئولوؤیک و حکومت سی و پنج سالهء «سایکوپت» ها در ایران است... باید آگاه بود تمام تفکرات ایدئولوژیک، از هر آب و رنگ، بالقوه دارای آن توانایی هستند که منجر به جمود ذهنی و انحطاط اخلاق اجتماعی شوند.

زباله هاي چند ميلياردي؛ عزيز نسين؛ و سرباز يك لاقبا

ايراندخت دل آگاه

روشنفكراني همچون عزيز نسين را اصلاً و ابداً نمي توان با اين جماعت «گز كن و جِر بده و پس نگير»  مقايسه كرد (به سياق همان تعبيري كه پدر بزرگم دربارهء بزازها - پارچه فروشان - دوره گرد قديمي به كار مي برد). و بماند البته كه ما هم «روشنفكر» راستين داريم. راست اش آن قدرها هم تهيدست نيستيم. ولي نام شان در ميان هياهوي بازار مكارهء «فرهيختگان ِ خودخوانده» گم شده و مي شود.

پرچم ایران و بلوغ مدنی جوانان

حسن یوسفی اشکوری

هرکسی و هر گروهی می تواند با رژیم مخالف باشد و برای تحقق آرمان هایش با حکومت و حاکمان مبارزه کند و حتی اگر مفید و شدنی می داند برای براندازی آن (به تعبیر عربان «اسقاط نظام») بکوشد اما پرچم و دیگر نشانه‌های رسمی حکومت (هر حکومتی، ‌مستبد و یا دموکرات) محترم است و احترام به آنها نشانهء بلوغ سیاسی و رشد اندیشهء شهروندی و دموکراسی خواهی است. در واقع پرچم و دیگر امور در هر دوره‌ای چیزی به مراتب فراتر از هویت و عملکرد رژیم حاکم و این دولت و آن دولت است.

حلال و حرام کردن گردشگری و پی آمدهای زیانبار آن

شکوه میرزادگی

قرار است، در ماه سپتامبر سال جاری، کنفرانسی با عنوان «توريسم حلال» در شهر آندلس اسپانیا برگزار شود. بر اساس اطلاعات موجود، این کنفرانس بیشتر به مسایل تجاری و سرمایه گزاری های بخش خصوصی اروپایی در بخش گردشگری، توجه دارد؛ چرا که صاحبان صنعت گردشگری (توريسم) معتقد شده اند که گردشگران مسلمان بازار گسترده ای را فراهم آورده اند و آنها لازم است راه های نفوذ در اين بازار و جذب سرمايه های گردش کننده در آن را جستجو کنند. در اين ميان، به نظر می رسد که حکومت اسلامی به شدت علاقمند شده تا این «گردشگری حلال» را جايگزين طرح ناموفق ايجاد «توریسم اسلامی» خود کند، که مبتکر اصلی آن اسفندیار رحیم مشایی و دولت احمدی نژاد بودند.

دربارهء سکولار دموکراسی آقای نوری علا

نويسنده: بهمن زاهدی، مسئول سايت رسمی حزب مشروطه ايران (ليبرال)

پخش کننده: شاهين نژاد، در فيس بوک

آقای نوری‌علا هم کم‌کم باید خود را بازنشسته کند! ایشان می‌نویسد: «تصور کنيم که اگر تعريفی که ما از "فدراليسم" داريم غلط و عوضی باشد و "مرجع مورد تقليد ما" آن را به نادرستی به ما فهمانده باشد...» [پيوند به کل نقل قول] سکولارها از کی تا حالا احتیاج به «مرجع تقلید» دارند! کدامین مذهب نوین را سکولارهای دموکرات می‌خواهند به ما ایرانیان بیاموزند؟ «غلط و عوضی» افکار ناهماهنگ و وابسته به هزینه ‌پردازان ترویج فدارلیسم فرمایشی هستند، که «سکولار دموکرات‌ها» مهرهء سوختهء آنان شده‌اند. اشتباه در زبان فارسی نیست که آقای نوری‌علا می‌خواهد به ما آن را آموزش دهد. اشتباه راهی ست که «سکولار دموکرات‌ها» تاکنون رفته‌اند و در آن درمانده شده‌اند.

همراه با اظهار نظر آقای مهدی مفخمی

راه حل

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: در جام‌جهانی فوتبال هنرمندان پرچم ما را کنار اسرائیل غاصب در بالای سن مراسم نصب کردند جالب است بدانید که در اینترنت اصلاً خبری از حضور این رژیم جعلی نیست! این بی‌توجهی را مسئولان ذیربط بی‌پاسخ و رسیدگی نگذارند.

* فدوی: مراتب در اوقات شرعی به سمع و نظر مسؤلین محترم جهانی فوتبال، اعلی الله مقامهم اجمعین، رسید. بعدالتحیه و السلام موافقت کردند که بمنظوز اینکه شما از آتش زدن چند ساختمان و بانک و از این قبیل صرفنظر کنید، موافقت کردند که از این پس اسراییل را با "ع "بنویسند، تا پرچم اش در کنار پرچم ایران سابق قرار نگیرد، برادر شهروند!

منافع ملی، مفهومی دیگر

کوروش اعتمادی

آنچه که از مفهوم منافع ملی استنباط می شود این است که "منافع ملی" مطالبهء ساده و محدودی در حد یک و یا دو شعار مطالبه محورانه، همچون آزادی زندانی سیاسی و یا آزادی حجاب، لغو حکم اعدام و «انتخابات آزاد» نیست. منافع ملی در برگیرنده همهء مطالبات مدنی، شهروندی، آزادی های سیاسی و اجتماعی، رفاه، استقلال و پیشرفت اقتصادی کشور است که تماماً توسط حاکمیت حکومت اسلامی در طی این سی و پنج سال نادیده گرفته شده و پایمال شده اند... و از آنجا که فهرست مطالبات منافع ملی بیشمار و گسترده است، طبیعی است طرح و تحقق آنها ما را در مقابل کل حاکمیت اسلامی قرار خواهد داد که پایمال کننده همهء این حقوق ملی بوده است.

دربارهء دکتر شاپور بختیار

(سخنرانی در بزرگداشت صدمين زاد روز او)

مهدی مظفری

مردان و زنانی هستند که به قدرت می رسند، قدر قدرت می شوند و بر سرنوشت میلیون ها انسان حکم می رانند. سپس، با گذشت زمان، هم اینان کوچک و کوچکتر می شوند. کم کم تنها شبحی از اینان باقی می ماند و دیگر هیچ. استالین، هیتلر، مائو و خمینی از اینانند. مردان و زنانی هم هستند که شکست می خورند، سر نگون می شوند. اما همینان با گذشت زمان، بزرگ و بزرگتر می شوند. هر چه زمان می گذرد، طلوع اینان صادق تر و شکست شان شکوه مند تر می شود. در کشور ما، میرزا تقی خان امیر کبیر، محمد مصدق و شاپور بختیار از طلوع کنندگان بعد از غروبند.

لزوم برخورد با رهبران ایران به خاطر نقض حقوق بشر

دو سناتور آمریکایی

دو سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، مارک کرک و مارکو روبیو، پیش‌ نویس طرحی را ارائه داده‌اند که از جمله خواستار تعیین آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه این کشور، به عنوان ناقضان حقوق بشر و «پاسخگو کردن» آنها شده است. در صفحه سناتور کرک در وب‌سایت سنای آمریکا، آمده است که این دو پیش‌نویس طرحی را ارائه می‌کنند که با ناقضان حقوق بشر در ایران برخورد کرده و از تلاش‌های دمکراسی‌خواهانه مردم این کشور حمایت می‌کند.

آخرين گام در تجاوز به حقوق وكلای ايران

گفتگو با محمدرضا روحانی

گفتگوگر: سايت پژواک ايران

مهمترين مشكل روزمره وكلا، مثل مهمترين مشكل حيات قريب هشتاد ميليون ايرانى است؛ يعنى سلطهء ارتجاع و استبداد. مصاحبه اى از خانم شيرين عبادى يز منتشر شده كه به مساله اخير می پردازد. اولين جمله آن را من يادداشت كرده ام: «"لايحهء جامع ولايت" آخرين گام براى تسخير كامل نهاد وكالت است». جملهء دقيقى است، جامع و مانع و، به قول اعراب، قل ودل. اين آخرين گام است. خانم عبادى به درستى كلمه‌ء «آخرين گام» را انتخاب كرد. تير خلاص را صادق لاريجانى تهيه كرد داد به حسن روحانى؛ او هم، با همدستى وزراى كابينه اش، آن را در سلاح تصويب هيات وزيران جاى داد. هفتهء آينده به مجلس مى رود تا ماشه اين اسلحه آماده را بكشند.

کمپين واکنش به حذف نام بلوچستان از مکاتبات و اسناد دولتی

بيانيهء سازمان های سکولار دموکرات ايران

مسئولیت جمهوری اسلامی در بحران عراق و منطقه

رضا پهلوی، رئيس شورای ملی ایران

در شرایط کنونی، نقش و وظیفهء ما، ملت ایران، در حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، و ایجاد تغییر در وضعیت نابسامان کشورمان، بسیار مهم و حیاتی است. برای دستیابی به آرمان مشترک، یعنی پایداری ایران، ایجاد رفاه، آرامش و امنیت برای همه شهروندان ایرانی، دست در دست هم دهیم و در مقابل نظام جمهوری اسلامی، با دست یازیدن به کنش های بدون خشونت، ایستادگی کنیم. تنها با انحلال جمهوری اسلامی و ایجاد شرایط برگزاری یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه خواهیم توانست مردم سالاری را در ایران برقرار کنیم و سرنوشت خود را به دست گیریم. آزادی ایران به دست خود مردم ایران میسر است.

اوضاع عراق و راه برون رفت برای عراق و منطقه

همراه با علی جوادی و اسماعیل نوری علاء

در برنامهء تلويزيونی «رو در رو» با مديريت محمود احمدی

جامعه شناسی آخونديسم ـ قسمت سوم

در برنامهء «همصدائی» به مديريت فرامرز فروزنده

پيوند به:  قسمت اول    و    قسمت دوم

خبر فوری: جان ساکنان اردوگاه «ليبرتی» در خطر جدی است

مهرداد فتحی ـ ای ميل به سايت جنبش سکولار دموکراسی

با سلام و پوزش از اینکه به خود اجازه دادم که مصدع اوقات شوم. خبر بسیار حساسی از منبع «اطلاعیهء شورای ملی مقاومت ِ» مجاهدین دریافت کردم که، برای نخستین بار، نه در سایت رسمی مجاهدین و نه در سایت رسمی شورای مجاهدین انتشار یافته است. این اطلاعیه، با جلب توجه به تحرکات اخیر در اطراف کمپ لیبرتی، توجهات را به کشتار پیش رو جلب کرده است. اما متأسفانه اطلاعیه ای که صاحب آن شورا ملی مقاومت است خود منبع نشر خبر نیست بلکه یک سایت فرعی منبع نشر خبر می باشد.

کشور کردستان؛ فرصت یا تهدیدی برای ایران؟

فواد شمس

نکتهء اصلی سخنان اخير مسعود بارزانی در اشاره به این واقعیت است که عراق عملاً تجزیه شده است. در شرایطی که گروه های افراطی همچون داعش در یک چشم به هم زدن زندگی میلیون ها نفر را از قرن بيست و يکم به قرون وسطا بازگردانده اند، باید به کردها حق داد که نخواهند در این گرداب وارد شوند. طبیعی ترین واکنش کرد ها آن است که سرنوشت خود را از این وضعیت اسفناک جدا کنند. در این شرایط ساده انگارانه است که خواست تشکیل کشور کرد را تنها در توطئه های پشت پرده خلاصه کنیم و آن را تنها خواست چند سیاستمدار و سرویس امنیتی بدانیم.

«دعوای شیعه و سنی»

حربهء حکومت‌های مذهبی، افراطیون منطقه و قدرت‌های جهانی

الاهه بقراط

بر خلاف جنگ اول و دوم جهانی، «جنگ گرم» در قرن بیست و یکم بسیار دورتر از مرزهای اروپا و بدون مشارکت مستقیم ارتش‌های غربی روی می‌دهد. حتا رویدادهای اوکراین که تصور یک جنگ جهانی دیگر را دامن می‌زد، به سوی عراق هدایت می‌شود. ما اهالی خاورمیانه پیشبرد سیاست‌های قدرت‌های جهانی و درگیری و خونریزی بین ساکنان آن منطقه را «مدیون» حکومت‌های مذهبی و فاسد مانند جمهوری اسلامی و عربستان سعودی و هم چنین افراطیون مذهبی هستیم که در پی «مدینه فاضله» خود از سوی همه اینها به بازی گرفته می‌شوند.

«جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که اکنون يکی از مؤسسان «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» نيز محسوب می شود، در روز 13 مرداد 1392، بوجود آمد. در آن روز، طی آخرين جلسهء «نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران»، عده ای از حضار گرد هم آمده و بعنوان «هيئت مؤسس» تصميم گرفتند تا نهادی را با اين نام  پايه گزاری کنند. در همين جلسه اعضاء اولين «شورای دبيران جنبش» برگزيده شدند و نمودار تشکيلاتی جنبش نيز به تصويب رسيد. شورای دبيران بلافاصله، پس از انتخاب هيئت مشاورين خود، دست به کار نهائی ساختن اساسنامهء جنبش شده و با ايجاد «پايگاه رسمی جنبش» (که پيش روی شما است) اين اساسنامه را منتشر نمود.

 دفاتر ششگانهء جنبش

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

دفتر عضويت و نمايندگی

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه سکولار دموکراسی

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد در شهر واشنگتن برگذار شد. چند ماه پس از اين واقعه، با همرائی چند سازمان سياسی مختلف، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد. اين «مجمع»، بر بنياد اساسنامهء خود، تصميم دارد که هر ساله، در 14 مرداد و سالگرد انقلاب مشروطه کنگرهء ساليانهء سکولار دموکرات های ايران را بر پا دارد.

بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 hhhhhhh

 

00000000

 

 

 

((((((                                                                      حث                                                                                     00000000

 

0000000

Peivansara

 

http://tinyurl.com/qaal2xd