سردبير: اسماعيل نوری علا                         دوشنبه 5 و سه شنبه 6  خرداد ماه 1393 ـ  26 و 27 ماه مه  2014   

شرح تصوير شير و خورشيد   |    تفصيل نظرات خوانندگان    |   تماس با سردبير    |    پيوند به گنجينهء مقالات پايگاه سکولاريسم نو

آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    آرشيو کلی مقالات  |      فهرست نويسندگان    |    بيانيه های سازمان های سياسی و اجتماعی

  جستجو در سايت       |     باشگاه لوس آنجلس     |      باشگاه هلسينکی     |    مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران

مشروطيت به روايت جنبش سکولار دموکراسی                                                 مشروطيت به روايت حکومت اسلامی

لطفاً توجه فرمائيد: در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» تبديل می شود.

پهلوان جديدی برای يک بازی پايان ناپذير قهرمانانه

محسن ذاکری

اینک، دوران کوتاه و کم نظیر و فرصت ساز «تعدیل نتایج انقلاب سال 57»، که آقای روحانی پهلوان آن است... ایشان هنوز بسیار وقت دارد؛ بویژه که دولت ایشان قرار است، پس از مکتب «صبر آخوندی»، نحوهء «مذاکرات آخوندی» را هم به اروپاییان آموزش دهد. و قبول کنيم که دور از انصاف خواهد بود اگر به همين زودی بگوییم «پس چه شد؟» بی تحملی و کم شکیبایی هم حدی دارد! متأسفانه، ما مردم ایران، و بویژه برونمرزیان، ابداً از زمان و «صبر کوچک» و «صبر بزرگ» هیچ نمی فهمیم!

دوچرخه سواری با کلاهی از نوع شرعی

حمیدرضا رحیمی

مطابق گزارش سايت تقاطع، زنان و دختران تهران حق استفاده از دوچرخه‌های کرایه‌ای شهرداری تهران را ندارند. اما، به نوشتهء این گزارش، زنان تنها زمانی می‌توانند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند که در هنگام مراجعه به محل های کرایه‌ء دوچرخه، مردی هم‌راه‌شان باشد و در این‌صورت "کسی که دوچرخه را می‌دهد چشمان اش را ببندد و خلاف کند و دوچرخه‌ای را به نام مردی، به زنی تحویل دهد". این گزارش می‌افزاید که مسوول مربوطه به بانوانی که مراجعه می‌کنند، پیشنهاد می‌دهد که "همراه با برادر، همسر یا پدرتان یا هر مرد دیگری بیایید ثبت‌نام کنید، بعد خودتان از دوچرخه استفاده کنید".

آزادی یواشکی  ِ درصدی از نصف ملت ایران، پس از یک قرن مبارزه

امین موحدی

باور کنید که هیچکس ندانست این همه ملت کی‌ آزاد شدند؛ و کسی‌ هم نتوانست مانع آزادی آنها بشود. صدها هزار نفر در یک «لایک»... ببخشید، در «چشم به هم زدنی»، از زیر یوغ استبداد رها شدند. این نتیجهء یک قرن مبارزه بود که بالاخره به ثمر نشست و، پس از یک قرن، درصدي از نصف ملت زجر کشیدهء فيس بوک نشين ایران موفق شدند عکس هایی از خود، در حالی که موهایشان افشان است و عینک آفتابی بر چشم دارند یا با شلوار جین چند قدمی‌ در داخل دریا برداشته اند طوری که مانتوهایشان خیس نشود، و صد البته ژست های مختلف ِ یواشکی ِ دیگر، در فیس بوک منتشر نمایند.

پشت پردهء کمپین «آزادی‌های یواشکی»

محسن بهزاد کریمی

آنچه در ماه‌های اخیر، آن هم به دلیل فقدان هرگونه عکس‌العملی از سوی آپوزیسیون برانداز، فضای ملتهب جامعه را مورد هجمهء سنگین‌تری از شعارهای هدفمند خود قرار داده، کمپین‌های تبلیغاتیِ گسترش «مطالبه ‌محوری» در برون ‌مرز از سوی مرکز کنترل آپوزیسیون متعلق به هاشمی است؛ که با برخورداری از قلم‌به‌مزدهای زرخرید و سایبر سواران «سِنت ‌کلیک» فضای سیاسی آپوزیسیون را آماج تکنیک ها و تاکتیک های انحرافی خود ساخته است.

هشدار به افراد مبارزه و اعلام خطر به سازمان های سیاسی!

دربارهء اعلام موجودیت مجمع سازمان های سکولار دمکرات ايران

ناصر کرمی

چرا مه‌آفرید خسروی را ناگهانی اعدام کردند؟

گزارش سايت کلمه

کمتر از هفتاد و دو ساعت پس از آنکه وکیل مه آفرید امیرخسروی نامه ‌نگاری وی به رهبری را رسانه‌ای کرد، دادستانی خبر داد که او اعدام شده است، آن هم بدون اطلاع وکیل یا خانواده‌اش، و بدون اعلام قبلی و طی روال قانونی. قوهء قضاییه با اعدام ناگهانی او می‌خواست راه دسترسی به کدام متهمان بالادستی را سد کند؟ او در نامه‌اش به رهبری چه گفته بود؟ و در آخرین جلسات دادگاه چه گفت که پس از آن، پرونده و دادگاه و هرگونه خبررسانی در این باره به دیوار «کش ندهید» برخورد کرد؟

به ياد تولد و بلوغ اجتماعی ميترا

نامه ای از سيامک مهر (محمدرضا پورشجری)

ارسالی از زندان مرکزی کرج

تو جزو «رأی اولی ها» بودی، سال هشتاد بود، زمان انتخابات رياست جمهوری. مرا به اصرار کشانده بودی به يکی از حوزه های رأی گيری، پاهايت را در يک کفش کرده بودی که در انتخابات شرکت کنی و بدتر از همه اينکه مي خواستی مرا هم شريک جرم خودت قرار دهی. بسيار تلاش کردم تفهيم کنم، توجيهت کنم که در رژيم جادوگرها و شعبده بازها، اين صندوق های رأی گيری در واقع همان جعبهء معروف مار گيرها و معرکه گيرهاست.

سيل بنيان کن تغييرات جمعيتی!

کوروش اعتمادی

عدم توافق جمهوری اسلامی با جامعهء بین المللی در رابطه با برنامه های هسته ای اش، و یا بروز بحران های عمیق اقتصادی در کشور، و يا تداوم اقدامات باندهای حکومتی علیه یکدیگر، تنها تهدید هایی محسوب نمی شوند که موجودیت این حکومت مذهبی را بمخاطره انداخته اند. روند رو به رشد تغییرات دِمُوگرافيک در ايران واجد آن خطرات بالقوهء جدّی تری است که علیه موجودیت بنیادهای مذهبی و ایدئولوژیک حکومت اسلامی پديدار گشته اند.

اهمیت نقش الگو در خروج اپوزسیون از بن بست

ابوالحسن بنی صدر

اگر معنای کلمه اپوزسیون را بگیرید، از اول در بن بست است؛ از لحظه ای که آدمیانی به خود عنوان اپوزسیون داده اند خود را در بن بست قرار داده اند چون "اپوزه" یعنی مخالف و ضد آنچه که الان هست، تعریف اش را از او می گیرد، خود تعریفی ندارد، و حداکثر، در مورد کشورما،  تعریف اش این است که "من آنم که مخالف رژیم ولایت فقیه هستم". پس در واقع واکنش نسبت به رژیم است، "برای" ندارد، "من برای هدفی هستم" ندارد، اگر این را پیدا کرد می شود «بدیل». از اینجا می بینید که بدیل هم با الگو ربط مستقیمی دارد، به محض اینکه هدف معین کردید و الگو داشتید، بدیل می شوید، بدیل خویشتن برای اینکه از اینی که هستی، به آن الگو تبدیل شوی و از او هم در بگذری.

انتظار از کسی که الگویش خمینی بود!

در سالگرد دوم خرداد

نیک آهنگ کوثر

خیلی‌ها گفتند «نگذاشتند خاتمی کارش را بکند»، اما سوال اینجاست که مگر می‌خواست چه کار کند؟ خاتمی به قانون اساسی‌ای پایبند است که ناقض حقوق انسان‌‌ها است. خاتمی مخالف رفراندوم تغییر قانون اساسی بود. خاتمی معتقد به ولایت فقیه بود. خاتمی آیا گفته بود آزادی و حق انتخاب مدل غربی را به ارمغان خواهد آورد؟ نه! اما مشکل از ما بود که در این توهم بودیم که سید محمد، گورباچف است و نظام اسلامی از صدقه‌ی سر او در هم خواهد پاشید. چه خیال باطلی!

بازداشت جوانان را متوقف کنید!

بيانيهء مشترک سه سازمان جمهوری خواه

جمهوریخواهان ایران خواهان تأمین آزادی ها و حقوق شهروندی برای همه مردم ایران اند. قوانینی که حقوق و آزادی های اولیه شهروندان کشور را محدود می کنند، و مغایر با حقوق بشر هستند، باید تغییر کنند و آزادی های مدنی به رسمیت شناخته شوند. در دنیای امروز هیچ کس را نمی توان به دلیل نوع پوشش و یا رقص وشادمانی بازداشت نمود. جوانان ایران هم مثل جوانان کشورهای دیگر جهان، از جمله آفریقای جنوبی، ماداگاسکار، تونس، بوسنی، استرالیا ، چین، کامبوج، برزیل، اسپانیا، فرانسه، سویس و ... حق دارند با ویدئوی دلخواه خود برقصند و خوشحالی کنند، فیلم دلخواه خود را ببینند و لباس مورد پسند خود را بر تن کنند.

دربارهء «کارزار گام به گام مبارزه با آپارتاید انتخاباتی در ایران»

پیام هیئت دبیران اتحاد برای دموکراسی

به اتحاد برای پیشبرد سکولاردموکراسی درایران

با سلام و احترام، ما از اقدام شما و همراهان در به راه انداختن «کارزار گام به گام مبارزه با آپارتاید انتخاباتی در ایران» و طرح خواسته «لغو نظارت استصوابی و قوانین تبعیض آمیز ناظر بر انتخابات» استقبال می‌کنیم و آن را گامی درست برای گذار مسالمت آمیز به سوی دمکراسی در ایران می دانیم.

بهاری پنهان در باغ های جنبش سبز

اسماعيل نوری علا

اگر بخواهيم «دوران انتظار خيزش مجدد جنبش سبز انحلال طلب جوانان ايران» را به بطالت نگذرانيم، آنگاه تنها راهکاری که می تواند در برابر حوادثی همچون کودتای سرداران فاسد سپاه و يا حملهء ايران شکن خارجی ها قد علم کند ساختن «آلترناتيوی سکولار دموکرات» است که حاکميت را از دست اوباش و اجامر و آخوندهای جن زده گرفته و به دست نمايندگان واقعی مردم بسپارد. در آستانهء خرداد ماهی ديگر، و از پشت عينک اين آرزو، سبزی بهاری جنبش جوانان ايران از هميشه با طراوت تر بچشم می خورد، اگر باغ را اهمال ما به ويرانی نکشاند.

 پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

نظم پنهان و ثانوى؛ عامل بازآفرينى استبداد و فساد

جمشيد قراجه داغى

اگر نظامى يك پديده خاص را، با يك الگوى معين، در خود تكرار كند بطور قطع، در بطن سيستم اصلى، يك نظم پنهان و ثانوى عامل بازتوليد اين پديده مي باشد و، تا زماني كه چگونگى كاركرد اين نظم پنهان و ثانوى شناخته نشود و خنثى نگردد، اين پديده در آن نظام  همچنان تكرار خواهد شد. حال، اگر تاريخ ششصد سال اخير ايران را، كه مصادف با آغاز دوران روشنگرى در اروپا ست، بازنگرى كنيم به اين واقعيت تلخ خواهيم رسيد كه گوئى يك نظم پنهان، بدون هيچ وقفه و استثنائى، در كار ساختن حاكمان مستبد و نظام هائى فاسد براى ما بوده است.

فروپاشی جناح های سیاسی ایران: به خود بیائیم!

محسن رضایی

بنظر می رسد که احیا و بازسازی هر دو جریان «انقلابی» و «جناحی» در کشور ما ضروری است. تحریم های اقتصادی سرآغاز یک چالش جدید غرب با جمهوری اسلامی و ایران است؛ این درگیری حداقل ده سال دیگر طول می کشد؛ مذاکرات شش ماه اخیر نشان می دهد که غرب جز یک نرمش کوتاه کار دیگری نخواهد کرد و ممکن است که غرب، برای سومین بار، نشان دهد که قابل اعتماد نیست. حتی اگر غرب به خواست ملت ایران تن دهد و همهء تحریم ها را بردارند، مشکلات کشور و مردم آنقدر بالاست که جز با یک وفاق و وحدت واقعی نمی توانیم از عهدهء حل همهء مسائل بیرون بیائیم.

نمایش مضحک جنایتکارانه

هوشنگ اسدی

اردیبهشت با گام های بلند از بستر خونین گل های سرخ ایران بسوی خرداد داغ و همیشه پر حادثه آمده است. "نمایش مضحک جنایتکارانه" ـ - تعبیری از دولتمرد اوکراینی - ادامه دارد. مصباح یزدی در دفاع از استبداد به سیم آخر می زند: "باید بت آزادی را با مقاومت شکست". و از محمد مجتهد شبستری به معنای واقعی کلمهتوی دهنی می خورد: "آزادی بت نیست، بت شکن است. فقط در پرتو درخشان آزادی است که همه بت‌ها یکی پس از دیگری شکسته می‌شوند".

قوطی بگیر و بنشان!

شهباز نخعی

خواندن "سیاست های کلی جمعيتی مقام معظم" بی اختیار این پرسش را به ذهن می آورد که یک فرد، هر قدر توهم زده، هر قدر بریده از واقعیت های جامعه، هر قدر خودپسند و خود شیفته و هرقدر برج عاج نشین، چگونه می تواند این پرت و پلاهای نامربوط را به عنوان دستورالعمل های ادارهء یک جامعهء غرق در گرداب مشکلات گوناگون صادر کند و انتظار اجرای آنها را داشته باشد؟!  این مقام معظم آیا در ایران زندگی نمی کند؟!  پاسخ این پرسش را می توان از دایی مقام معظم شنید که پسر روزنامه نگارش، سراج الدین میردامادی، چند روز پیش بازداشت شد. او می گوید: «رفتار مقام معظم رهبری به گونه ای است که گویی در این کشور زندگی نمی کند!»

«جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که اکنون يکی از مؤسسان «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» نيز محسوب می شود، در روز 13 مرداد 1392، بوجود آمد. در آن روز، طی آخرين جلسهء «نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران»، عده ای از حضار گرد هم آمده و بعنوان «هيئت مؤسس» تصميم گرفتند تا نهادی را با اين نام  پايه گزاری کنند. در همين جلسه اعضاء اولين «شورای دبيران جنبش» برگزيده شدند و نمودار تشکيلاتی جنبش نيز به تصويب رسيد. شورای دبيران بلافاصله، پس از انتخاب هيئت مشاورين خود، دست به کار نهائی ساختن اساسنامهء جنبش شده و با ايجاد «پايگاه رسمی جنبش» (که پيش روی شما است) اين اساسنامه را منتشر نمود.

 دفاتر ششگانهء جنبش

دفتر هماهنگی و اجرائی

دفتر اموری ادارای و مالی

دفتر انتشارات و تبليغات

دفترهماهنگی با سازمانها

دفتر مطالعات سياسی

دفتر عضويت و نمايندگی

آئين نامه

برگ تقاضای عضويت

 انديشگاه سکولار دموکراسی

آئين نامه (در دست اقدام)

هيئت امنا

  انديشکده ها

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی هوا داران سکولار دموکراسی در ايران، امکان گرد همائی گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن  «کنگره» در دو روز پيش از 14 مرداد در شهر واشنگتن برگذار شد. چند ماه پس از اين واقعه، با همرائی چند سازمان سياسی مختلف، نهادی با نام «مجمع سازمان های سکولار دموکرات ايران» بوجود آمد. اين «مجمع»، بر بنياد اساسنامهء خود، تصميم دارد که هر ساله، در 14 مرداد و سالگرد انقلاب مشروطه کنگرهء ساليانهء سکولار دموکرات های ايران را بر پا دارد.

بيانيهء تحليلی

جنبش سکولار دموکرسی ايران

اخبار گذشتهء جنبش

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 ـ Iranian Secular Democracy Movement - Admin@isdmovement.com - Fax: 509-352-9630

 ((((((                        hhhhhhh